moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska rozważa wypożyczenie okrętów podwodnych

Polska rozważa wypożyczenie jednego lub dwóch okrętów podwodnych dla naszej marynarki wojennej. Miałyby one wypełnić ewentualną lukę pomiędzy wycofaniem ze służby Kobbenów a wprowadzeniem do niej nowoczesnych jednostek projektu „Orka”. Budowa pierwszego z nowych okrętów powinna zostać ukończona do 2024 roku.

ORP „Kondor”

O przymiarkach do wypożyczenia okrętów podwodnych poinformował wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki, odpowiadając na interpelację posła PO Norberta Obryckiego. Jedna lub dwie jednostki miałyby pomóc w realizacji zadań sojuszniczych oraz szkoleniowych. Dzięki nim zostaliby utrzymani w służbie marynarze z wycofywanych okrętów typu Kobben. – Z przeprowadzonych analiz wynika, iż marynarka wojenna powinna posiadać trzy operacyjne okręty podwodne. W przypadku wypożyczenia dwóch  jednostek oraz utrzymania w służbie okrętu podwodnego ORP „Orzeł” zdolności takie zostaną podtrzymane – podkreśla Kownacki. Jednak, jak przyznaje, leasing to zaledwie jeden z rozpatrywanych wariantów. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, a resort prowadzi w tej sprawie rozmowy z kilkoma partnerami.

– Pozyskanie okrętów podwodnych jest jednym z priorytetowych zadań Sił Zbrojnych RP. W ramach programu pod kryptonimem Orka planuje się pozyskać trzy jednostki pływające w latach 2024-2026 – przypomina wiceminister. Budową okrętów zainteresowani są producenci z kilku krajów. Program ma być realizowany przy udziale rodzimego przemysłu. Niewykluczone, że Polska kupi okręty wspólnie z Norwegią, co pozwoli obniżyć koszty. Jednostki, które wejdą do służby w polskiej marynarce, powinny być wyposażone w rakiety manewrujące. Na razie nie wiadomo jednak, czy zostaną one pozyskane razem z nimi, czy też w dwóch oddzielnych postępowaniach.

Branie okrętów podwodnych w leasing nie jest zjawiskiem nowym. W ostatnich latach na przykład Indie wypożyczyły nowoczesne jednostki podwodne od rosyjskiej floty.

Na razie Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych. Wchodzą one w skład 3 Flotylli i stacjonują w Gdyni. Cztery z nich to jednostki typu Kobben. Zostały one zbudowane w latach 60. XX wieku w zachodnich Niemczech i przez lata służyły w siłach morskich Norwegii. W 2002 roku trafiły do Polski, gdzie przeszły modernizację. Wówczas też zmieniły norweskie nazwy na swojsko brzmiące ORP: „Kondor”, „Bielik”, „Sęp” i „Sokół”. Wraz z nimi Polska otrzymała też okręt „Jastrząb”, który stał się magazynem części zamiennych, a potem stanął na dziedzińcu Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Dziś powstaje w nim zespół nowoczesnych symulatorów.

– Kobbeny brały udział w licznych krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach. Dwa z nich - ORP „Bielik” i ORP „Kondor” - reprezentowały nas podczas operacji antyterrorystycznej „Active Endeavour” na Morzu Śródziemnym – przypomina kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – Ich zadania wiązały się z monitorowaniem szlaków żeglugowych – dodaje. Siły sojusznicze sprawdzały, czy nie dochodzi tam do przemytu ludzi i broni.

Kobbeny to okręty niewielkie. Ich długość wynosi nieco ponad 47 metrów, zaś szerokość – niespełna pięć. Ich wnętrze ma tylko jeden przedział. Prędkość nawodna jednostek tego typu wynosi 12 węzłów, a podwodna – 18. Zasięg został obliczony na pięć tysięcy mil morskich, a maksymalne zanurzenie to 200 metrów. Kobbeny można uzbroić w osiem torped. Załoga każdego z nich liczy 21 marynarzy.

Okręty zostaną wycofane ze służby w najbliższych latach. – O szczegółach nie możemy mówić, ponieważ znajdują się one w dokumentach niejawnych – zaznacza kmdr ppor. Pioch.

ORP „Orzeł”

Najnowszym i największym okrętem podwodnym polskiej marynarki jest ORP „Orzeł”. To jednostka typu Kilo, zbudowana w sowieckiej stoczni w Leningradzie. „Orzeł” wszedł do służby w 1986 roku. Długość jego kadłuba wynosi 72,6 metra, szerokość – 9,9 m. Okręt może zejść na głębokość 300 metrów, a jego zasięg wynosi sześć tysięcy mil morskich. Prędkość nawodna „Orła” to 12, a podwodna 17 węzłów. Jednostka posiada sześć dziobowych wyrzutni, ale łącznie może zabrać na pokład 18 torped. Poprzez wyrzutnie ma też możliwość stawiania min. Załoga liczy 60 osób.

ORP „Orzeł”, podobnie jak Kobbeny, brał udział w licznych manewrach krajowych i międzynarodowych. W 2001 roku, wspólnie z siłami morskimi i lotnictwem dziewięciu państw, ćwiczył na Atlantyku w okolicy Islandii. Sojusznicy chcieli przetestować możliwości walki z okrętem podwodnym, którego kadłub pokryty jest specjalną powłoką utrudniającą wykrycie i śledzenie. Właśnie tam do załogi dotarła informacja o zamachach na World Trade Center i Pentagon. Marynarze w jednym z islandzkich portów oddali wówczas krew na rzecz ofiar.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: , Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Polak
1462343880
Interesujacy artykul ,niedawno czytalem artykul w ktorym byla mowa o, moim zdaniem bardzo intefesujacej propozycji Francji ,chodzilo o oferte sprzedazy okretow podwodnych Francuskich z mozliwoscia serwisowania w Polsce .Chyba interesujaca propozycja ?
AF-A3-62-F1
~Kasjer
1462336560
Na Bałtyk Virginia.
FE-CF-D0-0D

Razem na ratunek
Warto być wGotowości
Drony w szkołach
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Komplet medali wojskowych na ringu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Udany start Peruna
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowy bus do szczęścia
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Militarne Schengen
Krajowa produkcja amunicji
Dostawa Homarów-K
Wojsko na Horyzoncie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Pilica w linii
Plan na WAM
„Horyzont” przeciw dywersji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Sukces Polaka w biegu z marines
The Darker, the Better
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieoceniona siła edukacji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Elementy Wisły testowane w USA
Marynarze podjęli wyzwanie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO