moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most od saperów na 1050. rocznicę chrztu Polski

Jutro na wyspie Ostrów Lednicki, gdzie 14 kwietnia 966 roku Mieszko I przyjął chrzest, odbędą się uroczystości jubileuszowe. W przygotowaniach do nich swój udział miało wojsko. W przededniu ceremonii 120 saperów w ciągu czterech godzin zbudowało 155-metrowy most pontonowy. Zastąpi on kursujący w tym miejscu prom, który nie byłby w stanie przeprawić wszystkich gości.

Na największej z pięciu wysp na jeziorze lednickim odbędzie się jutro nabożeństwo ekumeniczne. Będzie miało ono szczególny charakter, Ostrów Lednicki nazywany „Świętą Wyspą” jest bowiem jednym z najważniejszych miejsc we wczesnych dziejach Polski, z zachowanymi reliktami grodu, kaplicy i baptysterium z czasów Mieszka I.

Aby pielgrzymi mogli jutro dotrzeć na wyspę, saperzy z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia dostali zadanie wybudowania mostu. Wspomagali ich żołnierze z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego z Chełmna, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina.

Żołnierze musieli pokonać prawie 90 kilometrów, by dojechać do jeziora. Dziś wcześnie rano na drogę wyjechała kolumna 70 pojazdów. Po dotarciu na miejsce saperzy zaczęli pracę od zbudowania na wodzie trzech odcinków mostu. Trzydzieści dziewięć bloków pontonowych oraz dwa bloki brzegowe zostały sprawnie rozpiętrzone, zwodowane i spięte w trzy odcinki. Te z kolei za pomocą 6 kutrów holowniczych KH-200 zostały połączone w jedną wstęgę. Wystarczyło jeszcze trochę pracy przy utworzeniu podjazdów oraz rozciągnięciu i zamocowaniu lin poręczowych, by w ciągu czterech godzin na jeziorze stanął most.

Konstrukcja ma długość 155 metrów i szerokość ponad 6 metrów. Po moście zbudowanym z jednej nitki pontonowej o nośności do 40 ton przechodzić będą głównie piesi. Jednak kpt. Radosław Lewandowski, dowódca kompanii pontonowej z Inowrocławia, podkreśla, że most jest solidny i bez problemu mogą przejeżdżać po nim nawet duże samochody ciężarowe.

Przez cztery dni jubileuszowych uroczystości nad bezpieczeństwem użytkowników przeprawy będzie czuwało 26 saperów. Przy moście przycumowanych będzie sześć kutrów. Żołnierze będą sprawdzali zakotwiczenie przeprawy. Gdyby silny wiatr spowodował wyrwanie kotwic z dna, operatorzy kutrów natychmiast mogą dokonać korekty jego ustawienia. – Paradoksalnie lepiej buduje się most na rzece niż wodzie stojącej. Na rzece nurt napina kotwicę i most jest dobrze unieruchomiony. Na jeziorze, w mulistym dnie kotwice mogą się szybciej wyrwać i spowodować przesunięcie całej konstrukcji – wyjaśnia ppłk Artur Gruszczyk, dowódca batalionu pontonowego.

Oficer dodaje, że przy Ostrowie Lednickim dodatkową trudnością są stanowiska archeologiczne znajdujące się zarówno na brzegu jeziora, jak i pod lustrem wody. W niektórych miejscach w dno wbite są stare pale drewniane – pozostałości po pradawnym moście prowadzącym do zamku Mieszka I. Saperzy musieli więc tak umocować konstrukcję, rzucać kotwice i rozciągać liny, aby nie uszkodzić żadnego obiektu archeologicznego.

Dowódca kompanii kpt. Radosław Lewandowski dodaje, że przy budowie bardzo ważne jest rozpoznanie i określenie, jaką most powinien mieć długość i ile bloków pontonowych należy zastosować. Jednak saperzy z Inowrocławia mają duże doświadczenie w stawianiu także bardziej skomplikowanych przepraw.

W poniedziałek 18 kwietnia pododdział żołnierzy ponownie pojawi się nad jeziorem. Po zakończeniu uroczystości most zostanie rozebrany.

Uroczystości 1050. rocznicy chrztu Polski rozpoczną się jutro przed południem w gnieźnieńskim seminarium obradami Konferencji Episkopatu Polski. Na Ostrowie Lednickim o godzinie 14.45 pod przewodnictwem prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka rozpocznie się modlitwa z udziałem duchownych Kościołów chrześcijańskich zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: ppor. Karolina Sparzyńska

dodaj komentarz

komentarze


Kapral Bartnik mistrzem świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Zamek” pozostał bezpieczny
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Nieoceniona siła edukacji
Dywersja na kolei. Są dowody
Studenci ewakuowali szpital
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojsko na Horyzoncie
Dostawa Homarów-K
Marynarze podjęli wyzwanie
Pilica w linii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Merops wdrażany natychmiast
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
Polski „Wiking” dla Danii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Warto być wGotowości
Elementy Wisły testowane w USA
Nieznani sprawcy wysadzili tory
My, jedna armia
Wojskowy bus do szczęścia
Dzień wart stu lat
Militarne Schengen
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Horyzont” przeciw dywersji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Borsuki zadomowiły się na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Is It Already War?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Drony w szkołach
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO