moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gotowi na ratunek

Są przygotowani do ewakuacji ludzi i mienia, uzdatniania wody, a nawet dostarczania energii elektrycznej. 80 saperów z Wojskowej Jednostki Odbudowy z Brzegu zakończyło szkolenie przygotowujące do działań podczas klęsk żywiołowych. Główne zadania wykonywała sekcja PTS – pływających transporterów samobieżnych oraz specjaliści z grupy drogowej.



W skład Wojskowej Jednostki Odbudowy 1 Brzeskiego Pułku Saperów wchodzi blisko 200 specjalistów z różnych pododdziałów. Do dyspozycji mają ponad 140 sztuk pojazdów i urządzeń, m.in. piły spalinowe, kontenerowe stacje uzdatniania wody, łodzie i transportery pływające. Szkolenie saperów z Brzegu odbywało się 29 i 30 marca w ośrodku szkolenia wodnego położonego nad Odrą w okolicach Prędocin. Najważniejsze zadania wykonywała sekcja PTS – pływających transporterów samobieżnych. By dotrzeć na miejsce ćwiczeń, blisko 20-tonowe pojazdy przepłynęły kilkukilometrowy odcinek Odry z prędkością około 10 kilometrów na godzinę. Podczas szkolenia trzem transporterom towarzyszyły na wodzie dwie łodzie motorowe oraz ekipa płetwonurków z grupy ratunkowo-ewakuacyjnej.

Transportery w Odrze

Obsługi pływających transporterów trenowały techniki wjeżdżania do wody, pływania oraz wyjeżdżania na brzeg. Żołnierze ćwiczyli też załadunek na transportery ludzi oraz sprzętu. Największym wyzwaniem był załadunek dużego, kilkutonowego samochodu ciężarowego. Po wprowadzeniu go na transporter saperzy musieli go odpowiednio zabezpieczyć, a następnie przeprawić się przez przeszkodę wodną. – Mam świetnie wyszkolonych operatorów i dowódców wozów, którzy odbyli wiele godzin ćwiczeń. Wielu z nich brało już udział w prawdziwych akcjach ratunkowych. Teraz trenują, aby nie wyjść z wprawy – mówi st. kpr. Marcin Kuś, dowódca sekcji PTS.


Film: Bogusław Politowski / polska-zbrojna.pl

W innym miejscu ośrodka szkoleniowego trenowała grupa drogowa. Żołnierze z kompanii maszyn inżynieryjnych mieli wyrównać i utwardzić kilkusetmetrowy odcinek poligonowej drogi. Przy tym zadaniu żołnierze wykorzystywali ciężkie maszyny, m.in. koparkę, równiarkę i spycharko-ładowarkę. – Staramy się przy okazji szkolenia zrobić coś pożytecznego dla jednostki. Tym razem naprawiamy odcinek drogi poligonowej, który stał się trudny do przejechania – informuje kpt. Zbigniew Czajkowski, zastępca dowódcy Wojskowej Jednostki Odbudowy 1 Pułku Saperów.

Specjaliści uznali, że aby remontowany odcinek drogi nie podmakał, trzeba wyremontować jeden z przepustów wody. Do prac zaangażowano również kierowcę wywrotki, którego zadaniem było dostarczenie na plac budowy potrzebnej ilości kruszywa.

Zadanie: wybudować most!

W czasie, gdy żołnierze z brzeskiego WJO ćwiczyli nad Odrą, ich dowódca ppłk Filip Kłobukowski był na rekonesansie nad rzeką Bóbr w okolicach miejscowości Dychów w powiecie zielonogórskim. Jego jednostka otrzymała zadanie zbudowania tam mostu. Nowa przeprawa ma powstać na kanale zasilającym miejscową elektrownię. Metalowo-drewniana konstrukcja ma zastąpić stary most nienadający się do użytku. – Nie zapadły jeszcze decyzje, czy spełnimy prośbę lokalnych władz i wybudujemy ten most. Konstrukcja ma być metalowo-drewniana, a moja jednostka nie specjalizuje się w takich pracach – przyznaje ppłk Kłobukowski.

Żołnierze WJO mają za zadanie wspomagać lokalne społeczności podczas klęsk żywiołowych i katastrof – pomagają wówczas ewakuować ludzi, ich mienie oraz zwierzęta hodowlane. Odbudowują także wały przeciwpowodziowe, wypompowują wodę z zalanych budynków, przywracają zasilanie elektryczne i uzdatniają wodę do spożycia. Są przygotowani do naprawy i odbudowy zniszczonych dróg, mostów i przepraw przez rzeki.

Szkolenia saperów z Wojskowych Jednostek Odbudowy odbywają się cyklicznie – raz w miesiącu. Oprócz saperów z Brzegu, przechodzą je także żołnierze z dziewięciu innych jednostek inżynieryjnych kraju, których pododdziały wchodzą w skład WJO.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
 
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Inwestycja w żołnierzy
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
NATO przechodzi do działania
Miliardowe wsparcie dla PGZ
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pionierski dron
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Policjanci w koszarach WOT
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Wypadek Rosomaka
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Świat F-35
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Specjalsi pod nowym dowództwem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podróż w ciemność
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pancerny kot w polskim wojsku
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Bezpieczniejsza Europa
Strażnicy polskiego nieba
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Ewakuacja Polaków z Izraela
Flyer, zdobywca przestworzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Broń przeciwko wrogim satelitom
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
„Różycki” zwodowany
Drukowanie dronów
Ratownik w akcji
Planowano zamach na Zełenskiego
Wyższe stawki dla niezawodowych
Kajakami po medale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO