moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nie wyważać otwartych drzwi

Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kupowania każdego produktu militarnego, który podsuwa armii rodzimy przemysł. Jednak zlecanie zbrojeniówce opracowania rzeczy już przez nią opracowanych, to niezrozumiała dla mnie strata czasu i pieniędzy. A wszystko wskazuje na to, że tak właśnie dzieje się w przypadku zamówienia na opracowanie nowych kołowych transporterów inżynieryjnych.

W ostatnim czasie Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetargi na opracowanie dokumentacji technicznej, która będzie podstawą wyprodukowania nowych kołowych transporterów inżynieryjnych w wersji rozpoznawczej, oznaczonej jako KTRI, oraz wersji wsparcia, oznaczonej jako KTWI. Nie ukrywam, że bardzo się cieszę, iż wojska inżynieryjne wreszcie doczekają się pojazdów, które zastąpią zarówno przestarzałe MLTB, jak i wysłużone BRDM.

Jednak naprawdę trudno mi nie zauważyć, że w przypadku KTI armia chce zlecić rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu zaprojektowanie sprzętu, który od dawna jest jej oferowany jako gotowy produkt. Wczytując się bowiem dokładnie w specyfikację techniczną KTRI oraz KTWI, trudno nie dostrzec, że w zasadzie jest to specyfikacja... pojazdu Hipopotam.

Ciężki pływający kołowy transporter opancerzony Hipopotam został zbudowany pięć lat temu za państwowe pieniądze, a dokładnie – w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Co ważne, zbudowało go konsorcjum składające się z czołowych polskich podmiotów specjalizujących się w pojazdach wojskowych, którego liderem było AMZ-Kutno. Konsorcjum tworzyły także Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie oraz Politechnika Gdańska.

Hipopotama w wersji oznaczonej jako kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego po raz pierwszy pokazano publicznie na MSPO w 2012 roku, gdzie zebrał mieszane oceny. Od tych pełnych zachwytu, do tych bardzo krytycznych. Niestety, te ostatnie, choć mało merytoryczne, bo „za duży”, że „po co i na co?”, zostały wypowiedziane przez osoby mające wówczas głos decydujący o zakupach. Dlatego pojazd, który wydawało się że za dwa – trzy lata trafi do linii, został „skazany” na dalsze prace koncepcyjne.

No i teraz po trzech latach ciężkiej pracy koncepcyjnej słyszymy, że Inspektorat Uzbrojenia ogłasza przetarg na projekt... właściwie istniejącego już wozu. A warto pamiętać, że rozpoczęta teraz procedura zaowocuje prototypem za jakieś... dwa, może trzy lata. Naprawdę trudno mi zrozumieć, czemu mając gotowy, zbudowany cztery lata temu za państwowe pieniądze pojazd będziemy mieli kolejny państwowy prototyp siedem lat później. Czyż nie jest to wyważanie otwartych drzwi?

Krzysztof Wilewski , dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Inkwizytor
1449218640
~Rob - muszę się tutaj z Tobą zgodzić . Nie jest to jedyna konstrukcja . Jest jeszcze m.in. AM Tapczan .. .
FF-6C-B3-6A
~Rob
1449133200
Głupotki Pan wypisuje. Hipopotam nie jest jedynym dostępnym rozwiązaniem, a AMZ nie może być na uprzywilejowanej pozycji, bo tak się Panu podoba. No i brak logiki Pan wykazał. Jeśli AMZ wygra (przecież może wygrać!) to po co im kolejne 3 lata na opracowanie czegoś co mają już opracowane i to za państwowe pieniądze!! Niech się zgłoszą i wygrają dając najniższą cenę (skoro już to mają) i najkrótszy czas opracowania (skoro już gotowe). A może jednak nie jest tak jak Pan pisze?
BA-BF-1D-0B
~Katol - Lajkonik
1449041640
Proszę jeszcze raz napisać artykuł na ten temat.
FF-6C-B3-6A

Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
 
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część druga
Sandhurst: końcowe odliczanie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Metoda małych kroków
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, epilog
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
SOR w Legionowie
Pod skrzydłami Kormoranów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ramię w ramię z aliantami
Front przy biurku
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Na straży wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Charge of Dragon
Sprawa katyńska à la española
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna na detale
NATO on Northern Track
Szybki marsz, trudny odwrót
Szpej na miarę potrzeb
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO