moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszy serwis bułgarskich MiG-ów. Umowa podpisana

Podpisana przed chwilą umowa jest przełomem w polsko-bułgarskich relacjach – podkreślił wicepremier Tomasz Siemoniak po uroczystym podpisaniu międzyrządowej umowy, na mocy której Polska będzie remontowała i serwisowała napędy bułgarskich samolotów MiG-29. Minister obrony dodał, że jesteśmy zainteresowani kolejnymi projektami współpracy wojskowej.

Jak zaznaczył szef polskiego resortu, w planach przedsięwzięć międzynarodowych na 2016 rok znajduje się aż 50 takich projektów. Planowane są m.in. wymiana oficerów oraz dwustronne szkolenia. – Bardzo dobrze mamy rozwiniętą współpracę w obszarze sił powietrznych, rozwijamy ją także w obszarze wojsk lądowych i szkolnictwa wojskowego. Jesteśmy jednak zainteresowani kolejnymi wspólnymi projektami – mówił Tomasz Siemoniak podczas spotkania z ministrem obrony Republiki Bułgarii Nikolayem Nenchevem, który przyleciał do Warszawy. Rozmawiano także o szczycie NATO, który w 2016 roku odbędzie się w Warszawie.

Ale głównym punktem spotkania było podpisanie „Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Bułgarii w sprawie zapewnienia wsparcia logistycznego dla samolotów MiG-29”. Reguluje ona szczegóły serwisowania przez Polskę napędów samolotów naszego sojusznika, bo to rząd, a nie przemysł, jest gwarantem jakości wykonywanych prac. Tomasz Siemoniak zapewniał, że Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy są gotowe do realizacji zadań. Prace będą powierzone także Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 4 z Warszawy i zgodnie z zapowiedziami MON mają ruszyć w ciągu trzech tygodni. Na początek Polska ma wyremontować sześć silników trzech bułgarskich MiG-ów-29 i na ten czas dostarczyć do Bułgarii dwa silniki.

– Są państwo świadkami bardzo ważnego wydarzenia w relacjach polsko-bułgarskich. Ta podpisana przed chwilą umowa jest w nich przełomem – mówił wicepremier Siemoniak. – To początek jeszcze bliższej, długotrwałej i strategicznej współpracy z Polską, także tej w ramach NATO i Unii Europejskiej – dodał minister Nenchev.

Szef polskiego resortu obrony podkreślał, że Bułgaria dokonała geopolitycznego wyboru. – Doceniamy śmiałą, odważną postawę władz Bułgarii i zaufanie, jakim obdarzają Polskę. Jednocześnie podejmujemy prace nad kolejnymi umowami dotyczącymi kompleksowej modernizacji samolotów MiG-29. Dołożymy wszelkich starań, aby tę i kolejną umowę zrealizować rzetelnie – mówił Tomasz Siemoniak.

O tym, że polskie firmy zbrojeniowe mogłyby zajmować się nie tylko remontami i naprawami, ale również serwisowaniem należących do bułgarskich sił powietrznych samolotów MiG-29, mówiło się od dłuższego czasu. Negocjacje z Polską w tej sprawie ruszyły wiosną tego roku, gdy bułgarskie ministerstwo obrony zdecydowało, iż nie przedłuży wygasającej we wrześniu czteroletniej umowy z Rosjanami. Jego przedstawiciele wielokrotnie skarżyli się na jakość usług świadczonych przez Rosjan i na bardzo wysokie ceny. Minister Nenchev wyjawił niedawno, że za remont jednego silnika MiG-29 rosyjska firma RSK MiG życzy sobie ponad milion euro. A samolot ma dwa. – Polacy zaproponowali nam 600 tysięcy euro za silnik, a także krótszy termin wykonania remontu – tłumaczył Nenchev powody, dla których Bułgaria zmienia kontrahenta. Dodatkowym argumentem były obawy, że Rosja może nie zwrócić Bułgarii silników wysłanych jej do naprawy z powodu sankcji nałożonych na ten kraj przez Unię Europejską.

W sierpniu wicepremier Tomasz Siemoniak i Nikolay Nenchev podpisali w Sofii umowę o współpracy wojskowej pomiędzy Bułgarią i Polską oraz porozumienie o kooperacji przemysłów obronnych. Oba dokumenty dały podstawy prawne do powierzenia naszemu krajowi opieki nad stanem technicznym bułgarskich myśliwców MiG-29.

Nie jest znana wartość polsko-bułgarskiej umowy podpisanej dzisiaj.

Bułgarskie siły powietrzne dysponują obecnie 16 samolotami MiG-29. Dwunastoma jednomiejscowymi wersjami bojowymi MiG-29A oraz czterema dwuosobowymi maszynami szkolno-treningowymi MiG-28UB. Obecnie sprawne są jedynie cztery samoloty MiG-29A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/ DKS MON, ppor. Robert Suchy/ DKS MON

dodaj komentarz

komentarze


Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
 
Rekordziści z WAT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Ameryka daje wsparcie
Wytropić zagrożenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tragiczne zdarzenie na służbie
NATO on Northern Track
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pod skrzydłami Kormoranów
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Front przy biurku
Zmiany w dodatkach stażowych
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Posłowie dyskutowali o WOT
Zachować właściwą kolejność działań
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Pilecki ucieka z Auschwitz
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szybki marsz, trudny odwrót
Metoda małych kroków
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna na detale
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Gunner, nie runner
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ramię w ramię z aliantami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Sprawa katyńska à la española
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szpej na miarę potrzeb
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO