moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy będą malowane w Polsce

Bydgoskie zakłady lotnicze od przyszłego roku będą mogły malować duże samoloty wojskowe. Chodzi o maszyny, których rozpiętość skrzydeł dochodzi do 52 metrów, czyli na przykład transportowce C-130 Hercules. Tym samym polska firma dołączy do elitarnego grona europejskich zakładów mających takie możliwości.


Do tej pory w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy można było usuwać i nakładać powłoki lakiernicze jedynie na mniejszych samolotach wojskowych, takich jak myśliwce F-16 czy transportowce Casa C-295. W przypadku większych maszyn, np. samolotów C-130 Hercules, WZL przeprowadzały jedynie przeglądy powłoki lakierniczej. Natomiast malowanie wykonywano za granicą. Najczęściej były to zakłady w Grecji, która tego typu samoloty ma w swoim wyposażeniu od połowy lat siedemdziesiątych.

W ubiegłym roku bydgoska firma postanowiła zainwestować aż 60 milionów złotych w budowę hali obsługowo-malarskiej. Budynek będzie miał powierzchnię prawie 4 tysięcy metrów kwadratowych. – Hala będzie dostosowana do obsługi średniodystansowych samolotów transportowych i pasażerskich, czyli maszyn o rozpiętości skrzydeł do 52 metrów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

zoom   zoom   zoom


Inwestycja ma być oddana do użytku w kwietniu 2016 roku. Przedstawiciele bydgoskiej firmy nie ukrywają, że choć strategicznym klientem WZL nr 2 jest polska armia, to bardzo liczą na zainteresowanie usługami malarskimi ze strony linii cywilnych korzystających z takich maszyn jak: Boeing 767-300, Boeing 737-900ER czy Airbus A-320-200.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy zajmują się serwisem i naprawami Herculesów od 2009 roku, czyli od momentu, gdy weszły one do służby w polskim wojsku. Początkowo polscy specjaliści korzystali z pomocy zagranicznych podwykonawców. Dziś ich wiedza i doświadczenie są na tyle duże, że WZL otrzymują uprawnienia do samodzielnej obsługi kolejnych podsystemów Herculesów.


Polska armia otrzymała pięć samolotów C-130 Hercules od amerykańskiego rządu w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy z nich dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwie sztuki przyleciały do Polski w 2010 roku, czwarty – rok później, a piąta, ostania maszyna, zameldowała się w Powidzu latem 2012 roku. Amerykanie przekazali nam również jeden kadłub C-130 do naziemnego szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
Ameryka daje wsparcie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Święto stołecznego garnizonu
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO on Northern Track
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
Metoda małych kroków
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, epilog
Pytania o europejską tarczę
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
W obronie wschodniej flanki NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Gunner, nie runner
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Zachować właściwą kolejność działań
Posłowie dyskutowali o WOT
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Od maja znów można trenować z wojskiem!
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Pod skrzydłami Kormoranów
Rekordziści z WAT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szybki marsz, trudny odwrót
Sprawa katyńska à la española
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wytropić zagrożenie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO