moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe zdolności sił zbrojnych
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Satelita MikroSAR nadaje
Polski „Wiking” dla Danii
Niebo pod osłoną
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Kontrakt na ratowanie życia
Dzień wart stu lat
Gala Boksu na Bemowie
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Wojsko ma swojego satelitę!
Śnieżnik gotowy na Groty
W ochronie granicy
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Kalorie to nie wszystko
Nowe Warmate dla wojska
Amunicja od Grupy WB
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szwedzi w pętli
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Holenderska misja na polskim niebie
Gdy ucichnie artyleria
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Combat 56 u terytorialsów
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pancerniacy jadą na misję
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Obywatele chcą być wGotowości
Najdłuższa noc
Niemieckie wsparcie z powietrza
Wszystkie Kormorany na wodzie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trałowce do remontu
Święto sportowców w mundurach
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Smak służby
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Mundurowi z benefitami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Militarne Schengen
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojskowa łączność w Kosmosie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO