moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Obrady Rady Unii Europejskiej
 
Festyn Komandosa w Dziwnowie już w najbliższy weekend
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Wielofunkcyjny scyzoryk
Irańskie szachy
Brunatno-czerwona zmowa
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Śladami Pierwszej Pancernej
Wozy amunicyjne do Raków
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Desant z transportowca-giganta
Przysięga śląskich terytorialsów
Rivalry on Closed Sea
Amerykańska przyszłość WZL
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Wojsko wróciło do Lublina
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Sprawdzają Brutusa
A Wave of Alliances
Zielonka dla Patriotów
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Rozpoczynamy nową erę
„Pułaski” wrócił do kraju
Piknik ze smakiem
Preselekcja u komandosów
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Zmiany w kształceniu przyszłych kaprali
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Szukamy następcy Herculesa
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Jedna misja, jeden zespół
A Torn Subcontinent
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Najpierw „Sonda”, później promocja
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Spełniliśmy swój obowiązek
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Od sojusznika do kata
Czarny odchodzi do cywila
Nowa misja i nowy sprzęt
Wojna wywiadów
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Przez krew zdobyty Śląsk
Cienka niebieska linia
Strzelać nauczyłem się sam
Świętuj z wojskiem na piknikach!
High Confidence Operations
Najpierw czekanie, potem pośpiech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO