moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wybiorą następcę Honkera

MON chce kupić 882 samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności. Wozy będą w dwóch wersjach – nieopancerzone mają mieć co najmniej tonę ładowności, a te w wersji opancerzonej minimum 600 kilogramów. Pierwsze pojazdy mają trafić do armii w przyszłym roku. Zastąpią używane obecnie przez wojsko terenowe Honkery.

Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę nowych samochodów. Postępowanie prowadzone jest pod kryptonimem „Mustang”.

Armia chce kupić 882 pojazdy z dwoma rodzajami nadwozia. Czterdzieści jeden ma być opancerzonych, a 841 – w wersji nieopancerzonej. Te pierwsze będą mogły zabrać czterech pasażerów i kierowcę. Nieopancerzone wozy będą większe – mają być przeznaczone do przewozu ośmiu osób z kierowcą.

Firmy zainteresowane przetargiem mogą do 8 września zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia. Postępowanie prowadzone będzie w trybie negocjacji, do których MON planuje zaprosić kilka podmiotów. O wyborze ostatecznej oferty zdecydują m.in. cena i okres gwarancyjny.

Kuloodporne i ładowne

Po co żołnierzom nowe samochody? – Tego rodzaju pojazdy, które armia ma obecnie w wyposażeniu, mają już przestarzałą konstrukcję i ograniczone możliwości modernizacji. Poza tym wojsku potrzebne jest nowoczesne podwozie samochodu ciężarowo-osobowego. Na jego bazie będzie mogła powstać cała gama wersji specjalnych pojazdów dla różnych rodzajów wojsk i służb – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik MON.

Szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona, będzie przekazana tylko tym wykonawcom, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Wiadomo jednak, że pojazdy w wersji nieopancerzonej mają mieć ładowność nie mniejszą niż 1000 kg, a te w wersji opancerzonej – minimum 600 kilogramów. Wszystkie powinny mieć napęd na cztery koła, silnik o zapłonie samoczynnym oraz powinny posiadać wyciągarkę i linę. Ponadto pojazdy opancerzone mają być wyposażone w koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Muszą mieć też odpowiedni poziom kuloodporności i zabezpieczenia na wypadek wybuchu.

Zamiast Honkerów

Zwycięzca przetargu będzie dostarczać nowe pojazdy w latach 2016–2022. Sukcesywnie będą one zastępować Honkery użytkowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami. Tego rodzaju samochodów armia ma najwięcej – około 1600 Honkerów w wersji transportowej i około 600 wozów zbudowanych na podwoziu samochodu tej marki. – Honkery, którym skończą się resursy, będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Agencji Mienia Wojskowego – zapowiada płk Sońta.

Wojsko nie ujawnia wartości przetargu na nowe wozy. Ich zakup to część Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013–2022.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
 
Nowy wiceminister w MON
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Chciałem walczyć z Niemcami
Własne interesy Europy
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Rywalizacja strzelców wyborowych
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Double Eagle po nowemu
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Symulatory strzelań Rosomaków
Szturmani na Lipie
Darłowo czeka na śmigłowce
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Ważka bliżej
Klasy wojskowe po nowemu
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
They Train Together, They Fight Together
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Nauka zimowego pływania
USA nie zacznie wojny z Iranem
We Are All Darfur
Żyj zdrowiej
Czerwoni w odwrocie
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Stulatka hydrografia
Defense Without Politics
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Obradowała Rada Gabinetowa
Krwawe walki o Monte Cassino
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Iran uderza w USA
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Jałta była zdradą naszych sojuszników
For the Right Cause
Arsenał Iranu
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Podziemna potęga
Iskra – dama polskiego lotnictwa
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
O Patriotach na WAT
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO