moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów. Umowa jesienią

W listopadzie może zostać podpisana umowa na zakup dwóch odrzutowych, małych samolotów pasażerskich do przewozu najważniejszych osób w państwie. W przetargu chce wziąć udział dziewięć firm. Resort obrony planuje też zakup dwóch średnich samolotów, które zastąpią Embraery. Umowa na czarter tych maszyn wygasa w 2017 roku.


Zakup dwóch małych samolotów pasażerskich dla VIP-ów to jeden z elementów przyjętego przez rząd w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. – Maszyny przeznaczone będą do dyspozycji czterech najważniejszych osób w kraju i ich kancelarii: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu – mówi płk Michał Marciniak, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON, który zajmuje się zakupami dla wojska. Jak dodaje pułkownik, zainteresowanie przetargiem zgłosiło dziewięć firm. – Na razie zgłosiły tylko wnioski o chęć udziału w postępowaniu, bez oferowania nam konkretnych typów maszyn – dodaje.

Cztery z nich to producenci samolotów. Wśród nich są kanadyjski Bombardier, francuski Dassault Aviation, Embraer z Brazylii oraz Gulfstream Aerospace Corporation z USA. Natomiast pięć pozostałych firm zajmuje się usługami lotniczymi. General Aviation Services (USA), GB Aircraft Sp. z o.o. (Polska) i The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania) to pośrednicy w sprzedaży maszyn. Kanadyjska Field Aviation Company Inc. zajmuje się modyfikacją samolotów, a spółka Megmar Logistics & Consulting z Polski dostarcza wyroby i technologie dla wojska, policji i straży granicznej oraz sprzęt specjalistyczny dla portów lotniczych. – Chęć udziału w relatywnie niewielkim kontrakcie zgłosiły wszystkie liczące się podmioty na świecie, co pokazuje, że wygrana w rządowym przetargu ma dla nich znaczenie prestiżowe – ocenia Norbert Bączyk, redaktor wydawniczy „Przeglądu Sił Zbrojnych”.

Resort obrony chce kupić dwa odrzutowe samoloty o zasięgu przynajmniej 5000 km i zabierające na pokład od 12 do 14 pasażerów. Przy ograniczeniu liczby osób do ośmiu maszyny mają latać za ocean. Samoloty nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich całkowity nalot nie może przekraczać 3,5 tys. godzin.

W ramach umowy zostanie także przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. – Ponadto firma, która wygra przetarg, dostarczy wstępny pakiet logistyczny zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – dodaje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują od 50 mln dolarów, a używane od 20 mln dolarów.

Płk Marciniak podkreśla, że specjaliści z Inspektoratu teraz sprawdzają potencjalnych kontrahentów. – Do końca lipca skierujemy do zakwalifikowanych przez nas firm zaproszenie do przedstawienia oferty wstępnej – podaje oficer. To wówczas pojawią się propozycje sprzedaży MON konkretnych maszyn.

Na przełomie sierpnia i września, po analizie ofert, Inspektorat zaprosi przedsiębiorstwa do negocjacji. Kolejnym etapem będzie prośba o złożenie ofert ostatecznych. – W listopadzie chcemy wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę – informuje zastępca szefa IU. Jeśli tak się stanie, VIP-y będą mogły latać nowymi samolotami już w 2016 roku.

Maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i będą uzupełnieniem istniejącego systemu transportu VIP. Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z dwóch wyczarterowanych od Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. samolotów Embraer 175. Czteroletnia umowa wygasa w 2017 roku.

Kolejnym krokiem ma być zakup dwóch średnich samolotów w miejsce czarterowanych Embraerów. Taką potrzebę potwierdza wiceminister obrony Czesław Mroczek. – W perspektywie kilku lat, po wygaśnięciu czarteru, myślimy o zakupie średnich maszyn, aby mieć docelowo flotę czterech samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówi wiceminister.

AD

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Ratownik czołgów
 
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
BWR-1 – weteran po liftingu
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Cel: wyszkolić podoficera
Pucharowe zmagania Polaków
Tłumy na zawodach w Krakowie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
W paradnym szyku
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Gen. Skrzypczak nie żyje
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kolarskie święto w stolicy
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Ostatnia niedziela…
Abramsy od marines
Dronowa rewolucja tuż-tuż
Kadra F-35 rośnie w siłę
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas na wspólne działania
7TP – czołg kompromisu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Pieta Michniowska
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Na „pasku” przy granicy z Białorusią
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Inwestycje w mobilność wojska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Zostań częścią zwycięskiego teamu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Zawalcz o cybernagrodę!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zmodernizowany Leopard 2PL
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Incydent na wschodniej granicy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Ten beton... żyje!
Jak wojsko pomaga Straży Granicznej? Raport z okolic Szczecina
Moc Czarnych Panter
Dzieci wojny
Orlik na Alfę
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Demony wojny nie patrzą na płeć
Na rosyjskim pasku
Planowano zamach na Zełenskiego
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Na ratunek pancerniakom
Badania z kosmosu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO