moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Samoloty dla VIP-ów. Umowa jesienią

W listopadzie może zostać podpisana umowa na zakup dwóch odrzutowych, małych samolotów pasażerskich do przewozu najważniejszych osób w państwie. W przetargu chce wziąć udział dziewięć firm. Resort obrony planuje też zakup dwóch średnich samolotów, które zastąpią Embraery. Umowa na czarter tych maszyn wygasa w 2017 roku.


Zakup dwóch małych samolotów pasażerskich dla VIP-ów to jeden z elementów przyjętego przez rząd w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. – Maszyny przeznaczone będą do dyspozycji czterech najważniejszych osób w kraju i ich kancelarii: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu – mówi płk Michał Marciniak, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON, który zajmuje się zakupami dla wojska. Jak dodaje pułkownik, zainteresowanie przetargiem zgłosiło dziewięć firm. – Na razie zgłosiły tylko wnioski o chęć udziału w postępowaniu, bez oferowania nam konkretnych typów maszyn – dodaje.

Cztery z nich to producenci samolotów. Wśród nich są kanadyjski Bombardier, francuski Dassault Aviation, Embraer z Brazylii oraz Gulfstream Aerospace Corporation z USA. Natomiast pięć pozostałych firm zajmuje się usługami lotniczymi. General Aviation Services (USA), GB Aircraft Sp. z o.o. (Polska) i The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania) to pośrednicy w sprzedaży maszyn. Kanadyjska Field Aviation Company Inc. zajmuje się modyfikacją samolotów, a spółka Megmar Logistics & Consulting z Polski dostarcza wyroby i technologie dla wojska, policji i straży granicznej oraz sprzęt specjalistyczny dla portów lotniczych. – Chęć udziału w relatywnie niewielkim kontrakcie zgłosiły wszystkie liczące się podmioty na świecie, co pokazuje, że wygrana w rządowym przetargu ma dla nich znaczenie prestiżowe – ocenia Norbert Bączyk, redaktor wydawniczy „Przeglądu Sił Zbrojnych”.

Resort obrony chce kupić dwa odrzutowe samoloty o zasięgu przynajmniej 5000 km i zabierające na pokład od 12 do 14 pasażerów. Przy ograniczeniu liczby osób do ośmiu maszyny mają latać za ocean. Samoloty nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich całkowity nalot nie może przekraczać 3,5 tys. godzin.

W ramach umowy zostanie także przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. – Ponadto firma, która wygra przetarg, dostarczy wstępny pakiet logistyczny zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – dodaje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują od 50 mln dolarów, a używane od 20 mln dolarów.

Płk Marciniak podkreśla, że specjaliści z Inspektoratu teraz sprawdzają potencjalnych kontrahentów. – Do końca lipca skierujemy do zakwalifikowanych przez nas firm zaproszenie do przedstawienia oferty wstępnej – podaje oficer. To wówczas pojawią się propozycje sprzedaży MON konkretnych maszyn.

Na przełomie sierpnia i września, po analizie ofert, Inspektorat zaprosi przedsiębiorstwa do negocjacji. Kolejnym etapem będzie prośba o złożenie ofert ostatecznych. – W listopadzie chcemy wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę – informuje zastępca szefa IU. Jeśli tak się stanie, VIP-y będą mogły latać nowymi samolotami już w 2016 roku.

Maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i będą uzupełnieniem istniejącego systemu transportu VIP. Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z dwóch wyczarterowanych od Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. samolotów Embraer 175. Czteroletnia umowa wygasa w 2017 roku.

Kolejnym krokiem ma być zakup dwóch średnich samolotów w miejsce czarterowanych Embraerów. Taką potrzebę potwierdza wiceminister obrony Czesław Mroczek. – W perspektywie kilku lat, po wygaśnięciu czarteru, myślimy o zakupie średnich maszyn, aby mieć docelowo flotę czterech samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówi wiceminister.

REKLAMA

AD

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Amerykanie znów w Drawsku
 
Na misjach święta inne niż zwykle
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Super Warrior w GROM-ie
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wolność jak świętość
Świętuj z żołnierzami
Awanse na Święto Wojska Polskiego
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Muzeum Józefa Piłsudskiego czeka na gości
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wystawa ku pamięci bohaterów 1920 roku
Wojsko przeciw wirusowi
Kierunek: misja
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Przeciwlotnicy w drodze do USA
F-16 kończą misję w Estonii
Awanse w 100. rocznicę Bitwy Warszawskiej
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Bitwa Warszawska, dzień trzeci: Triumf w Radzyminie
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Ukraiński kurs na Zachód
Odznaczenia z okazji Święta Wojska Polskiego
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Polska i USA zacieśniają współpracę obronną
Bitwa na miarę zwycięstwa w wojnie
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Artylerzyści z USA na poligonie, czyli manewr i ogień
Sprawdzony sojusznik
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Jeźdźcy apokalipsy w Płocku
Biblią w bolszewików
Bon turystyczny także w wojsku
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Święto wojska w rocznicę warszawskiej wiktorii
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Amerykanie odmładzają F-16
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Online z mistrzami sportu
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Więcej celowników z PCO dla wojska
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Strzelnice dla terytorialsów
Polsko-amerykańska współpraca
Polskie porty bardziej otwarte
Laserowa artyleria US Army
Apel Pamięci ku czci bohaterów wojny z bolszewikami
Dla odważnych i walecznych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO