moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Studenci Szkoły Orląt walczą o licencje

Będą ćwiczyć start i lądowanie, loty nawigacyjne oraz pilotaż. Blisko 200 wojskowych i cywilnych studentów Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w ciągu czterech miesięcy odbędzie praktyki. Latać będą m.in. na Diamondach i śmigłowcach Cabri. Trening rozpoczęli wczoraj na lotnisku w Sochaczewie.

Na lotnicze praktyki wyjechali studenci I, II i III roku lotnictwa i kosmonautyki. Choć studiują w Dęblinie, ćwiczyć będą w Sochaczewie. – W przestrzeni powietrznej wokół Dęblina jest spory tłok, dlatego zabieramy przyszłych pilotów na inne lotnisko – mówi ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni.

Loty nad Dęblinem wykonują studenci Szkoły Orląt, a także piloci 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz miejscowego aeroklubu. – Na naszym lotnisku codziennie lądują śmigłowce SW-4 i Mi-2, samoloty TS-11 Iskra oraz treningowe Diamondy i Zliny – dodaje ppłk pil. Maciej Wilczyński.

Dlatego uczelnia zdecydowała w ubiegłym roku, że na pewien czas przeniesie treningi do Sochaczewa na lotnisko, z którego wojsko już nie korzysta. – Jeżeli nic się nie zmieni, będziemy się tam szkolić od wiosny do jesieni, kiedy to liczba lotów jest największa – mówi instruktor z Dęblina.

W zależności od specjalności przyszli piloci będą latać na różnego typu maszynach, m.in.: na śmigłowcach Guimbal Cabri G2, samolotach Diamond DA-20 oraz samolotach Zlin.

Prawie 200 kandydatów na pilotów będzie ćwiczyć start i lądowanie oraz różnego rodzaju manewry. Podchorążowie, którzy w przyszłości będą latać na wojskowych samolotach odrzutowych, muszą spędzić w powietrzu określoną liczbę godzin, co pozwoli im uzyskać licencję pilota samolotowego turystycznego. Będą też mieli uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR według wskazań przyrządów. Z kolei przyszli piloci śmigłowców wojskowych będą szkoleni do uzyskania licencji pilota śmigłowcowego turystycznego. – Studenci cywilni starają się o licencję pilota samolotowego zawodowego z uprawnieniami do wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych i według wskazań przyrządów – mówi ppłk Wilczyński.

Część studentów cywilnych będzie szkolić się, by uzyskać licencję pilota śmigłowcowego zawodowego. Praktyki lotnicze zakończą się we wrześniu.

Paulina Glińska, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: ppłk Andrzej Jaworski

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Metoda małych kroków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Weterani w Polsce, weterani na świecie
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEye dla wojska
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Na straży wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, epilog
Rekordziści z WAT
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Gunner, nie runner
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część druga
Ameryka daje wsparcie
Sprawa katyńska à la española
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
SOR w Legionowie
Szybki marsz, trudny odwrót
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Kadisz za bohaterów
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO