moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 poleciały do Turcji

Na zlot eskadr wyruszyło dziś do Turcji sześć myśliwców F-16, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu naziemnego. W „NATO Tiger Meet” wezmą udział lotnicy z kilkunastu eskadr Europy. Warunek jest jeden – muszą mieć w logo tygrysa. Polscy piloci będą wykonywać powietrzne misje razem z lotnikami m.in. z Francji, Włoch i Belgii.



Gospodarzem tegorocznego „NATO Tiger Meet” są siły powietrzne Turcji. Zlot obędzie się w bazie Konya. W powietrzu będzie można zobaczyć samoloty m.in. z Wielkiej Brytanii czy Włoch w okolicznościowym „tygrysim” malowaniu. Polskie siły powietrzne będzie reprezentować 6 Eskadra Lotnicza z Poznania-Krzesin.

Dwa efy z tygrysem

– Dziś z naszej Bazy wyleciało do Turcji kilkunastu pilotów, kilkadziesiąt osób personelu naziemnego oraz sześć maszyn F-16 – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. Dwa z samolotów zostały ozdobione tygrysim kamuflażem. Wykonały go bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze. W ciągu dwóch miesięcy F-16 zyskały „tygrysie” pasy i głowę ryczącego zwierza na pionowym stateczniku. – Ten nowy kamuflaż na naszych dwóch myśliwcach pozostanie już na stałe – podkreśla kpt. Nanuś.
Pierwszy z pomalowanych samolotów ma numer boczny 4052, drugi – 4056.

– Samoloty wyglądają bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają im drapieżności. O to przecież chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie maszyny – mówi ppłk pil. Paweł Marcinkowski, który przyprowadził obie maszyny z Bydgoszczy.

Tiger Spirit

W zlocie w Turcji wezmą udział samoloty z kilkunastu krajów NATO. Przez ponad dziesięć dni polscy piloci razem z lotnikami m.in. z Włoch, Francji i Belgii będą ćwiczyć wykonywanie połączonych operacji lotniczych oraz prowadzenie misji w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Piloci z eskadr wezmą także udział w lotniczych pokazach.


Zlot nie jest jednak typowym ćwiczeniem lotniczym. Piloci podkreślają szczególny charakter spotkania i mówią o tzw. Tiger Spirit, czyli duchu współpracy i przyjaźni między uczestnikami. Na znak solidarności eskadr tygrysie malowanie nie ogranicza się jedynie do zdobienia samolotów, lecz również lotniczych kombinezonów i strojów. Podczas zlotu jest organizowany tradycyjnie konkurs na najlepiej ozdobioną maszynę.

Zloty z tradycją

Polscy lotnicy z Krzesin jeszcze do niedawna brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. Tak było w 2001, 2005 i 2010 roku. Cztery lata temu po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu (obecnie jest 23 pełnoprawnych członków i 10 członków honorowych).

Celem „NATO Tiger Meet” są wspólne ćwiczenia pilotów z eskadr wielu armii oraz wymiana doświadczeń. Co roku jego gospodarzem jest inne państwo.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, kpt. Krzysztof Nanuś

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
OPW budują świadomość obronną
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Torpeda w celu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Im ciemniej, tym lepiej
Rusza program „wGotowości”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ku wiecznej pamięci
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Gdy ucichnie artyleria
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse w dniu narodowego święta
Dzień wart stu lat
Arteterapia dla weteranów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Abolicja dla ochotników
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Jesteśmy dziećmi wolności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski „Wiking” dla Danii
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Zasiać strach w szeregach wroga
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mity i manipulacje
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kaman – domknięcie historii
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Grecka walka z sabotażem
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kosmiczna wystawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Starcie pancerniaków
Standardy NATO w Siedlcach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Czy to już wojna?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO