moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 poleciały do Turcji

Na zlot eskadr wyruszyło dziś do Turcji sześć myśliwców F-16, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu naziemnego. W „NATO Tiger Meet” wezmą udział lotnicy z kilkunastu eskadr Europy. Warunek jest jeden – muszą mieć w logo tygrysa. Polscy piloci będą wykonywać powietrzne misje razem z lotnikami m.in. z Francji, Włoch i Belgii.



Gospodarzem tegorocznego „NATO Tiger Meet” są siły powietrzne Turcji. Zlot obędzie się w bazie Konya. W powietrzu będzie można zobaczyć samoloty m.in. z Wielkiej Brytanii czy Włoch w okolicznościowym „tygrysim” malowaniu. Polskie siły powietrzne będzie reprezentować 6 Eskadra Lotnicza z Poznania-Krzesin.

Dwa efy z tygrysem

– Dziś z naszej Bazy wyleciało do Turcji kilkunastu pilotów, kilkadziesiąt osób personelu naziemnego oraz sześć maszyn F-16 – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. Dwa z samolotów zostały ozdobione tygrysim kamuflażem. Wykonały go bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze. W ciągu dwóch miesięcy F-16 zyskały „tygrysie” pasy i głowę ryczącego zwierza na pionowym stateczniku. – Ten nowy kamuflaż na naszych dwóch myśliwcach pozostanie już na stałe – podkreśla kpt. Nanuś.
Pierwszy z pomalowanych samolotów ma numer boczny 4052, drugi – 4056.

– Samoloty wyglądają bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają im drapieżności. O to przecież chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie maszyny – mówi ppłk pil. Paweł Marcinkowski, który przyprowadził obie maszyny z Bydgoszczy.

Tiger Spirit

W zlocie w Turcji wezmą udział samoloty z kilkunastu krajów NATO. Przez ponad dziesięć dni polscy piloci razem z lotnikami m.in. z Włoch, Francji i Belgii będą ćwiczyć wykonywanie połączonych operacji lotniczych oraz prowadzenie misji w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Piloci z eskadr wezmą także udział w lotniczych pokazach.


Zlot nie jest jednak typowym ćwiczeniem lotniczym. Piloci podkreślają szczególny charakter spotkania i mówią o tzw. Tiger Spirit, czyli duchu współpracy i przyjaźni między uczestnikami. Na znak solidarności eskadr tygrysie malowanie nie ogranicza się jedynie do zdobienia samolotów, lecz również lotniczych kombinezonów i strojów. Podczas zlotu jest organizowany tradycyjnie konkurs na najlepiej ozdobioną maszynę.

Zloty z tradycją

Polscy lotnicy z Krzesin jeszcze do niedawna brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. Tak było w 2001, 2005 i 2010 roku. Cztery lata temu po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu (obecnie jest 23 pełnoprawnych członków i 10 członków honorowych).

Celem „NATO Tiger Meet” są wspólne ćwiczenia pilotów z eskadr wielu armii oraz wymiana doświadczeń. Co roku jego gospodarzem jest inne państwo.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, kpt. Krzysztof Nanuś

dodaj komentarz

komentarze


Kalorie to nie wszystko
Gdy ucichnie artyleria
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Wojskowa łączność w Kosmosie
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Militarne Schengen
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Mundurowi z benefitami
Sportowcy podsumowali 2025 rok
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto sportowców w mundurach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niemieckie wsparcie z powietrza
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Combat 56 u terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Orka na kursie
W ochronie granicy
Czas na polskie Borsuki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Artylerzyści mają moc!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wszystkie Kormorany na wodzie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Plan na WAM
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najdłuższa noc
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Dzień wart stu lat
Nowe Warmate dla wojska
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Polski „Wiking” dla Danii
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szwedzi w pętli
Pancerniacy jadą na misję
Obywatele chcą być wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zawiszacy przywitali Borsuki
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Smak służby
Kontrakt na ratowanie życia
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zdolności sił zbrojnych
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Satelita MikroSAR nadaje
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Holenderska misja na polskim niebie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO