moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 poleciały do Turcji

Na zlot eskadr wyruszyło dziś do Turcji sześć myśliwców F-16, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu naziemnego. W „NATO Tiger Meet” wezmą udział lotnicy z kilkunastu eskadr Europy. Warunek jest jeden – muszą mieć w logo tygrysa. Polscy piloci będą wykonywać powietrzne misje razem z lotnikami m.in. z Francji, Włoch i Belgii.



Gospodarzem tegorocznego „NATO Tiger Meet” są siły powietrzne Turcji. Zlot obędzie się w bazie Konya. W powietrzu będzie można zobaczyć samoloty m.in. z Wielkiej Brytanii czy Włoch w okolicznościowym „tygrysim” malowaniu. Polskie siły powietrzne będzie reprezentować 6 Eskadra Lotnicza z Poznania-Krzesin.

Dwa efy z tygrysem

– Dziś z naszej Bazy wyleciało do Turcji kilkunastu pilotów, kilkadziesiąt osób personelu naziemnego oraz sześć maszyn F-16 – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. Dwa z samolotów zostały ozdobione tygrysim kamuflażem. Wykonały go bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze. W ciągu dwóch miesięcy F-16 zyskały „tygrysie” pasy i głowę ryczącego zwierza na pionowym stateczniku. – Ten nowy kamuflaż na naszych dwóch myśliwcach pozostanie już na stałe – podkreśla kpt. Nanuś.
Pierwszy z pomalowanych samolotów ma numer boczny 4052, drugi – 4056.

– Samoloty wyglądają bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają im drapieżności. O to przecież chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie maszyny – mówi ppłk pil. Paweł Marcinkowski, który przyprowadził obie maszyny z Bydgoszczy.

Tiger Spirit

W zlocie w Turcji wezmą udział samoloty z kilkunastu krajów NATO. Przez ponad dziesięć dni polscy piloci razem z lotnikami m.in. z Włoch, Francji i Belgii będą ćwiczyć wykonywanie połączonych operacji lotniczych oraz prowadzenie misji w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Piloci z eskadr wezmą także udział w lotniczych pokazach.


Zlot nie jest jednak typowym ćwiczeniem lotniczym. Piloci podkreślają szczególny charakter spotkania i mówią o tzw. Tiger Spirit, czyli duchu współpracy i przyjaźni między uczestnikami. Na znak solidarności eskadr tygrysie malowanie nie ogranicza się jedynie do zdobienia samolotów, lecz również lotniczych kombinezonów i strojów. Podczas zlotu jest organizowany tradycyjnie konkurs na najlepiej ozdobioną maszynę.

Zloty z tradycją

Polscy lotnicy z Krzesin jeszcze do niedawna brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. Tak było w 2001, 2005 i 2010 roku. Cztery lata temu po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu (obecnie jest 23 pełnoprawnych członków i 10 członków honorowych).

Celem „NATO Tiger Meet” są wspólne ćwiczenia pilotów z eskadr wielu armii oraz wymiana doświadczeń. Co roku jego gospodarzem jest inne państwo.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, kpt. Krzysztof Nanuś

dodaj komentarz

komentarze


Kaman – domknięcie historii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Is It Already War?
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Im ciemniej, tym lepiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Polski „Wiking” dla Danii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Kosmiczna wystawa
Dywersja na kolei. Są dowody
Torpeda w celu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Road Runner” w Libanie
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowy bus do szczęścia
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Marynarze podjęli wyzwanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Czy to już wojna?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ułani szturmowali okopy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
My, jedna armia
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Dzień wart stu lat
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO