moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Caracale bez tajemnic

W wersji transportowej mogą zabrać na pokład 28 żołnierzy lub ponad pięć i pół tony ładunku, a w wersji medycznej – aż jedenaście noszy. Rozwijają maksymalną prędkość 324 kilometrów i bez dodatkowych zbiorników paliwa mogą pokonać 900 kilometrów. W maju polska armia rozpocznie finalne testy śmigłowców H225M Caracal.

We wtorek Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że śmigłowiec produkowany przez Airbus Helicopters został zakwalifikowany – jako jedyny – do kolejnej fazy przetargu na dostawę 50 wielozadaniowych śmigłowców. Czym charakteryzuje się maszyna, która został wybrana do testów?

Istniejąca od 1992 roku firma Eurocopter, która powstała z połączenia czołowych francuskich i niemieckich zakładów lotniczych, a która w ubiegłym roku w ramach budowania marki holdingu Airbus zmieniła nazwę na Airbus Helicopters, to jeden z największych na świecie producentów śmigłowców cywilnych i wojskowych. Na początku tego wieku jej udział w światowym rynku produkcji wiropłatów wynosił aż 40 procent.


Produkowane przez Airbus Helicopters wojskowe maszyny są w wyposażeniu kilkudziesięciu armii na całym świecie. Chyba najbardziej znanym wiropłatem tej marki jest śmigłowiec AS532 Cougar, który powstał na bazie bardzo cenionej – używa jej 30 armii na świecie – konstrukcji SA 330 Puma (firmy Aérospatiale, z której stworzono koncern Eurocopter).


EC725 Poland Demo przez AirbusHelicopters

AS532 Cougar jest nie tylko od ponad trzydziestu lat podstawowym śmigłowcem transportowym francuskiej armii, ale również jest „latającym wołem roboczym” sił zbrojnych siedmiu innych państw NATO: Niemiec, Holandii, Turcji, Bułgarii, Hiszpanii, Słowenii oraz Albanii.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych bazujący na technologii z lat sześćdziesiątych AS532 Cougar zaczął mocno odstawać od potrzeb współczesnego pola walki. Główny użytkownik tych maszyn, czyli armia francuska, zdecydowanie domagała się nowocześniejszych śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa. W 1998 roku Eurocopter rozpoczął prace badawczo-rozwojowe nad wiropłatem, który otrzymał oznaczenie EC-725 Caracal (nazywany bywa również Super Cougarem).

Wnętrze śmigłowca H225M Caracal.

Wymagania postawione przez francuską armię wobec Caracala można streścić następująco: maszyna wyposażona w nowoczesną awionikę i zapewniająca odpowiednie wsparcie ogniowe na polu walki, która w jak najszybszym czasie, w każdych warunkach pogodowych, będzie w stanie przewieźć prawie trzydziestu pasażerów albo prawie sześć ton ładunku na odległość około tysiąca kilometrów.

Inżynierom z Eurocoptera udało się te oczekiwania spełnić i 27 listopada 2000 roku wzniósł się prototyp nowej maszyny. Po przejściu trwających ponad cztery lata badań, testów i certyfikacji w 2005 rozpoczęła ona służbę we francuskiej armii.

Od tego czasu koncern Airbus sprzedał Caracale siłom zbrojnym Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji, Tajlandii oraz Kazachstanu. Maszyny, nazywane przez żołnierzy często Super Cougarami, przeszły również najważniejsze i najtrudniejsze zarazem testy zdolności bojowych podczas operacji wojskowych prowadzonych przez francuską armię w Libanie (w 2006 roku), Afganistanie, Libii oraz w Mali.

We wtorek Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że Caracal został zakwalifikowany – jako jedyny – do kolejnej fazy przetargu na dostawę dla polskich sił zbrojnych 50 wielozadaniowych śmigłowców.

Testy maszyny w wersji podstawowej rozpoczną się w maju i potrwają około 6 tygodni. Po ich pozytywnym zakończeniu, najprawdopodobniej jesienią tego roku, zostanie podpisany kontrakt z ich producentem. Pierwsze Caracale – zgodnie z terminarzem programu śmigłowcowego – mają trafić do polskiego wojska w 2017 roku.

H225M Caracal (do niedawna EC-725 Caracal)

Długość: 19,5 metra
Wysokość – 4,6 metra
Masa: 5330 kilogramów
Wejście do służby – 2005
Prędkość maksymalna – 324 km/h
Zasięg – około 900 kilometrów
Maksymalny zasięg – 1325 kilometrów
Maksymalna wysokość – 6 tysięcy metrów
Maksymalna masa startowa – 11 200 kilogramów
Napęd – dwa silniki Turbomeca Makila 2A o mocy 2382 koni mechanicznych każdy
Desant/ pasażerowie – 28 osób
Ładowność – 5670 kilogramów
Uzbrojenie – 2 karabiny maszynowe FN MAG rozmieszczone po obu stronach
śmigłowca, 2 wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm, 2 działka GIAT 20 mm
Wyposażenie obronne – system ostrzegający o opromieniowywaniu wiązką
radarową EWR-99 FRUIT RWR i wyrzutnia flar/dipoli Alkan EL
Start śmigłowca – możliwy w ciągu 3 minut po wejściu na pokład wszystkich członków załogi.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartosz Bera, Airbus Helicopters

dodaj komentarz

komentarze

~ojama
1446059100
Nie taniej będzie w razie nogi za pas sejm ewakuować do UK Ryanairem?
46-0E-73-DA
~jaboja
1436545380
jak zwykle masa "znafców" haha :D kocham to :) co drugi polak jest teraz ekspertem od śmigłowców :D cóż wybór trafny, z trzech śmigłowców startujących ten spełnia najwięcej wymagań. Powtarzam najwięcej, co nie znaczy wszystkie :) Cieszę się że choć raz nie daliśmy sobie wcisnąć amerykańskiego szajsu :) Cóż Agusta jest fajna, ale niesprawdzona :) Do tego Caracal miażdży ładownością :) Wybór dobry!!!
BB-CB-99-99
~andy
1433770200
francuski przestarzały szajs ... i w dodatku najdroższy na świecie !!! - LUDZIE KTO U NAS PROWADZI TAKIE PRZETARGI ...???
C2-8B-5C-4E
~Obywatel
1430757300
hehe byle handlarzyna potrafi sprowadzić tą puszke poupychanych sardynek na ziemie...(z dzisiejszej prasy handlarze zestrzelili wojskowy Caracal w Mexyku) Gratulacje dla MON, moze sobie go wezmą jako śmigłowiec dla VIPów?
BA-C5-23-41
~sorbi
1430319600
-do ~marcinek235 Poprzednikiem EC725 Super Cougar (bądź H225M Caracal) była AS332 SUper PUMA ,a tego SA330 PUma oblatana w kwietniu 1965r. Jak przedłużysz trochę kadłub Sokoła, dodasz mocniejsze silniki, nową awionikę itp. i oblatasz w tym roku, to ogłosisz światu, że to zupełnie nowy sprzęt rodem z XXI w., a nie stara , ciągle modernizowana i unowocześniana konstrukcja? Ten śmigłowiec jest dopracowanym starociem jak MI8/17, czy Black Hawk, a nie 15-latkiem wchodzącym w dorosłe życie z problemami wieku młodzieńczego.
4A-CE-DA-C0
~astrogator
1429839720
Żaden ze startujących w przetargu śmigłowców nie ma tylnej rampy. Decydują trzy parametry: zasięg, ładunek użyteczny i sprawdzenie konstrukcji. EC725 ma największy zasięg, dwa razy większy niż S-70i, najwiekszą MTOW, o ponad tonę większą niż S-70i i 2,5 tony większą niż AW149. EC 725 jest też koniem roboczym kilku armi, doświadczeniem ustępuje jedynie S-70i. Można oczywiście marzyć o prdukcji własnych śmigłowców, ale spójrzmy realnie - kto kupuje nasze Sokoły? Głuszce? chcecie tworzyć linię produkcyjną dla 50-70 śmigłowców? Padł argument, że to stary śmigłowiec zastępujący Mi-8 - takiego właśnie potrzebujemy! Mi były dobre, ale nalot, który osiągają sprawia, że ich obsługa staje się kosztowna a bezpieczeństwo użytkowania wątpliwe. Bardzo dobry wybór!
32-B4-95-9B
~marcinek235
1429812120
Bo ma być wielki, tak jak wielki jest np. MI 17i jest strasznie stary, całe 15 lat, jeśli liczymy rok oblatania. Ciekawe jak to się ma do 50 letniego BH.
6A-58-94-43
~sorbi
1429786080
Taki wielki , stary -rówieśnik MI-8 - latający dziadek i troll bez tylnej rampy??!! Gratuluję aktualnych i przyszłych stołków w PE i w NATO dla członków rządowej watahy!!!Trzy kraje decydujące najbardziej w NATO i PE o obsadzie koryta - Francja, NIemcy i USA podzielą się kasą i zamówieniami. NIemcy mają zaklepane OP i dlatego chcemy kupić dla nich TOmahowki - bo bez pocisków manewrujących taki pseudo-przetarg ustawiony pod Merkel by nie przeszedł !!!!!!!!!!!!!!!!!! A nasze "elity" znowu napasą się naszym kosztem.
00-3F-FE-42

F-16 wracają do Polski
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Uchylone wrota piekieł
Region Without a Key
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Modernizacja bombowców
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
I poszli! Jak zawsze się bić!
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Medale dla uczestników walk w Karbali
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Jihadist Mill
Szef NATO w Warszawie
Fabryka dżihadystów
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Zmiany w przepisach mundurowych
Jelcze dla Wisły
Zmiana warty na Mazurach
Tu się zadań nie wybiera
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Weterani gen. Andersa uczcili pamięć włoskich żołnierzy
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Nowy batalion podhalańczyków
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Wiosenna burza z polskim udziałem
Być krok przed Bielikiem
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Już ponad 20 000 żołnierzy w szeregach WOT
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
Modernizacja floty powietrznej
Wywiad AK w służbie aliantów
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Ich zadanie – zdobyć informację
„Baltic Protector”
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Kampania wyborcza poza armią
Targi Air Fair 2019
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Kierunek: Afganistan

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO