moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latanie w goglach

Choć loty z wykorzystaniem noktowizji polscy piloci wykonują już od kilku lat, to teraz zyskują oni nowe zadania. Jak pisze Magdalena Kowalska-Sendek, po ukończeniu kursu w Hiszpanii piloci transportowców zaczną między innymi desantować ludzi i towary nocą.

Piloci i technicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie mają już za sobą jedno szkolenie z lotów w NVG, czyli Night Vision Googles. Po ukończeniu kursu w Sewilli będą przygotowani do najbardziej wymagających zadań. Jak mówi płk pil. Krzysztof Cur, dowódca 8 BLTr.: „Będziemy mogli niezauważenie przylecieć w dowolne miejsce i z dowolnego miejsca wystartować, na przykład z nieutwardzonych pasów startowych. Pod osłoną nocy polecimy w rejony konfliktów zbrojnych”.

W materiale Magdaleny Kowalskiej-Sendek czytamy, że tego rodzaju umiejętności są potrzebne ze względu na charakter dzisiejszych konfliktów zbrojnych, ale zanim piloci je zdobędą, muszą przejść serię specjalistycznych badań w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie. Poza kwestiami stricte medycznymi sprawdzana jest ich umiejętność koncentracji czy podzielność uwagi.

Z wykorzystaniem NVG latają piloci F-16, powidzkich C-130 Hercules i M-28 B/PT Skytruck. Nocne loty wykonują także załogi polskich śmigłowców (w goglach latały bojowo na przykład w Afganistanie).

Cały artykuł Magdaleny Kowalskiej-Sendek na temat lotów z wykorzystaniem noktowizji w najnowszym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Husarze bliżej Polski
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
MID w nowej odsłonie
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Niespokojny poranek pilotów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Edukacja z bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
W wojsku orientują się najlepiej
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wyrównać szanse
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Koniec dzieciństwa
Bóbr na drodze Hannibala
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Pięściarska uczta w Suwałkach
Operacja NATO u brzegów Estonii
Sportowcy na poligonie
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wellington „Zosia” znad Bremy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„JUR” dla terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO