moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrząb stanie na cokole?

Członkowie Stowarzyszenia Miłośników Lotnictwa Wojskowego „Krzesiny” zabiegają o to, by w przyszłym roku w Poznaniu stanął pomnik samolotu F-16. Wycofaną z użytku maszynę chcą sprowadzić z jednego z państw NATO. Armia zaoferowała pomoc. W 2016 roku przypada dziesiąta rocznica przylotu pierwszych Jastrzębi do Polski.

– Pomysł dojrzewał od kilku lat – przyznaje Piotr Łysakowski ze Stowarzyszenia „Krzesiny”. – Pomnik miałby przypominać, że to właśnie u nas stacjonują samoloty, które są wizytówką polskiej armii, ale też odwoływać się do pięknych i bogatych tradycji związanych z obecnością w naszym mieście polskiego lotnictwa wojskowego – dodaje.

Tradycje te sięgają czasów powstania wielkopolskiego. Na początku stycznia 1919 roku uczestnicy zrywu zajęli należące do niemieckiej armii lotnisko Ławica. Zdobyli mnóstwo sprzętu, w tym 50 gotowych do walki samolotów. Był to największy w historii Polski łup wojenny. Jego wartość sięgała 160 milionów ówczesnych marek niemieckich. Wykorzystując przejęte na Ławicy samoloty, powstańcy utworzyli kilka eskadr lotniczych. Wkrótce samoloty z biało-czerwonymi szachownicami zbombardowały lotnisko we Frankfurcie nad Odrą, skąd Niemcy prowadzili naloty na powstańcze pozycje.

Potem lotnicy z Poznania brali udział w walkach o Lwów i wojnie polsko-bolszewickiej. W lipcu 1921 roku w mieście został sformowany 3 Pułk Lotniczy. Poznań odgrywał też ważną rolę na wojskowej mapie PRL. To właśnie tam przez lata mieściło się Dowództwo Wojsk Lotniczych.

W Poznaniu wreszcie, po wstąpieniu Polski do NATO, został otwarty nowy, bardzo ważny rozdział w historii sił powietrznych. W listopadzie 2006 roku na lotnisku w Krzesinach wylądowały pierwsze kupione od Amerykanów wielozadaniowe samoloty F-16. Obecnie Polska ma 48 tego typu maszyn. 32 stacjonują na Krzesinach, pozostałe 16 w Łasku. Obydwie bazy podlegają 2 Skrzydłu Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. – W przyszłym roku przypada dziesiąta rocznica przylotu pierwszych Jastrzębi. Będzie to zatem dobra okazja do odsłonięcia pomnika – podkreśla Łysakowski.

Pomnik stanie w pobliżu Mostu Królowej Jadwigi nad Wartą. To, jak mówi Łysakowski, miejsce nieprzypadkowe. Przez blisko trzydzieści lat stał tutaj na cokole samolot odrzutowy Lim. – Na początku lat 90. samolot zaczął się jednak sypać i pomnik został rozebrany. Dziś pozostały tam jedynie jego fundamenty – przypomina Łysakowski.

Członkowie Stowarzyszenia przygotowali już wizualizację pomnika. – Oczywiście to wstępna, bardzo ogólna wizja – zastrzega Łysakowski. – Projekt wymaga uszczegółowienia. Musi dobrze się komponować z otoczeniem – dodaje. Od niedawna na Facebooku funkcjonuje też profil poświęcony temu przedsięwzięciu. Cieszy się sporym zainteresowaniem.

Pomysłodawcy stworzenia pomnika mają już wsparcie dowódcy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Armia ma pomóc w zdobyciu maszyny, która mogłaby stanąć nad Wartą. Najpewniej będzie to egzemplarz wycofany ze służby, a co za tym idzie, pozbawiony oprzyrządowania i uzbrojenia. – Próbę jego pozyskania można by podjąć na przykład w Danii, Holandii czy Belgii – tłumaczy por. Grzegorz Jasianek, rzecznik 2 Skrzydła i dodaje: – To na pewno ciekawa inicjatywa, którą warto wspomóc.

Wkrótce członków Stowarzyszenia czekają oficjalne rozmowy z miastem i organizacjami społecznymi. Jednak jak zapewnia Łysakowski, poznańscy urzędnicy nieoficjalnie wyrażają zainteresowanie projektem.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Stowarzyszenia Miłośników Lotnictwa Wojskowego „Krzesiny”

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kaman – domknięcie historii
Wojskowy bus do szczęścia
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czy to już wojna?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dostawa Homarów-K
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Plan na WAM
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dodatkowe zapory
Torpeda w celu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Im ciemniej, tym lepiej
Marynarze podjęli wyzwanie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Ułani szturmowali okopy
Dywersja na kolei. Są dowody
Dzień wart stu lat
Is It Already War?
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Awanse w dniu narodowego święta
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mity i manipulacje
Merops wdrażany natychmiast
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
My, jedna armia
Standardy NATO w Siedlcach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kosmiczna wystawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO