moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie Mi-2

Służył do szkolenia pilotów i techników, wykonywał zadania transportowo-łącznikowe. Po wycofaniu ze służby dostał drugie życie. Śmigłowiec Mi-2 o numerze 4711 z Darłowskiej Grupy Lotniczej trafił do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. 


– To był typowy śmigłowiec „od wszystkiego” – mówi kpt. Mariusz Kalinowski, inżynier z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Maszyna była wykorzystywana do szkolenia pilotów i techników, wykonywała zadania transportowo-łącznikowe. – Pod koniec ubiegłego roku skończył się jej resurs. Kolejny remont był nieopłacalny. Śmigłowiec został wycofany z eksploatacji i przekazany Agencji Mienia Wojskowego – opowiada kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W nowych barwach

Mi-2 o numerze 4711 został wyprodukowany w 1976 roku. Służył w 3 Eskadrze Lotniczej z Poznania i w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Kiedy w 2009 roku trafił do Darłowa, na jego koncie było 4800 godzin spędzonych w powietrzu. – Śmigłowiec miał kamuflaż typowy dla sił powietrznych i wojsk lądowych. Po obu stronach kadłuba miał godło poznańskiej eskadry, a lakier był mocno zużyty – wspomina kpt. Kalinowski. – Nasi przełożeni uznali więc, że należy go przemalować w barwy charakterystyczne dla lotnictwa morskiego – dodaje.

Powstały wówczas dwa projekty. Wygrał ten autorstwa kpt. Kalinowskiego. Nawiązywał on do szaro-niebieskiego malowania dużych śmigłowców Mi-14PŁ. Stare symbole na kadłubie zastąpiono godłem darłowskiej eskadry. Swój pierwszy lot w nowych barwach Mi-2 odbył 21 października 2009 roku.

Po wycofaniu ze służby śmigłowiec został przekazany do Muzeum Sił Powietrznych w Darłowie. Trafił tam drogą lądową, na specjalnej platformie. – W zbiorach mamy już trzy inne śmigłowce Mi-2. Żaden z nich nie służył jednak w lotnictwie morskim – podkreśla dr Andrzej Szmania, zastępca dyrektora dęblińskiego muzeum. Zaznacza, że maszyna była w bardzo dobrym stanie.

„Morski” Mi-2 już na wystawie

 – Śmigłowiec przyjechał do nas bez silników, które włożyliśmy na miejscu. Musimy jeszcze uzupełnić kabinę o kilka wymontowanych wcześniej zegarów. Kiedy to zrobimy, dla zwiedzających udostępnimy również wnętrze maszyny – zapowiada wicedyrektor.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma jeszcze cztery śmigłowce Mi-2. Dwa z nich są w wyposażeniu bazy w Darłowie, dwa kolejne służą w Gdyni-Babich Dołach.

Mi-2 to dwusilnikowy, średni, wielozadaniowy śmigłowiec zaprojektowany przez biuro sowieckiego konstruktora Michaiła Mila. Od początku był produkowany w Świdniku. W ciągu 20 lat tamtejszą fabrykę opuściło 5,5 tysiąca maszyn w różnych wersjach. Były one wykorzystywane przez lotnictwo cywilne, policję, wojsko. Służyły między innymi w armiach NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, Iraku, Algierii, Libii. Część z tych państw odsprzedawała je dalej. W ten sposób trafiły choćby do Wenezueli i Etiopii.

Śmigłowce tego typu miały okazję sprawdzić się na polu walki podczas wojny sowiecko-afgańskiej i konfliktu peruwiańsko-ekwadorskiego. W 1986 roku Mi-2 brały udział w akcji ratowniczej po katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
 
Kadisz za bohaterów
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Szybki marsz, trudny odwrót
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kolejne FlyEye dla wojska
Sprawa katyńska à la española
Tragiczne zdarzenie na służbie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pytania o europejską tarczę
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
SOR w Legionowie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pilecki ucieka z Auschwitz
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
Metoda małych kroków
Wojna w świętym mieście, część druga
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wytropić zagrożenie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Rekordziści z WAT
Zachować właściwą kolejność działań
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
W obronie wschodniej flanki NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, epilog
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gunner, nie runner

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO