moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Orlik 6” wystartował na litewską misję

Przez cztery miesiące będą pilnować przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Cztery myśliwce MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego odleciały dziś na Litwę. Polskich pilotów wspierają załogi myśliwców z Belgii. Cztery F-16 już zameldowały się w bazie w Malborku.


– To ważne zadanie i przejaw solidarności. Nasi sojusznicy doceniają nasz udział w NATO-wskiej misji. Życzę wam szczęścia i szybkiego powrotu do kraju – mówił Tomasz Siemoniak, wicepremier i szef MON, podczas pożegnania szóstej zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik”. Chwilę po zakończeniu apelu myśliwce poderwały się z płyty lotniska w Mińsku Mazowieckim i odleciały w rejon misji. Formalnie Polacy dyżur obejmą 12 stycznia, a w litewskich Szawlach stacjonować będą do 15 maja.

Na straży nieba

Głównym zadaniem polskich pilotów jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci latają czterema myśliwcami MiG-29. Dwa z nich, uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze–powietrze, pełnią całodobowe dyżury bojowe (pozostałe samoloty będą w rezerwie). Piloci mają także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów w sytuacjach awaryjnych, np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną. Dyżurujące samoloty podrywane są najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w międzynarodowej przestrzeni powietrznej poruszają się niezidentyfikowane samoloty z wyłączonymi transponderami (przez co są niewidoczne dla radarów naziemnych).

W czteromiesięcznej misji bierze udział 120 żołnierzy i pracowników wojska. To piloci, technicy i nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Główne siły kontyngentu wystawiła 23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.


W misji patrolowania przestrzeni powietrznej państw bałtyckich Polacy biorą udział po raz szósty. Na posterunku zastąpią Portugalczyków. Wspierać będą nas Belgowie na czterech samolotach F-16. Cztery myśliwce przyleciały już do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. – Kontyngent sił powietrznych Belgii wzmocni NATO-wską operację Baltic Air Policing. Piloci będą się szkolić w polskiej przestrzeni powietrznej – potwierdza ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Dowódcą szóstej zmiany „Orlika” jest ppłk pil. Piotr Iwaszko. To pilot pierwszej klasy z uprawnieniami instruktora i pilota doświadczalnego. Latając na TS-11, MiG-21 i MiG-29 w powietrzu spędził przeszło 1400 godzin. W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego służył jako dowódca grupy działań lotniczych.

Lotnicza sztafeta

Podczas poprzedniej zmiany kontyngentu na Litwie od maja do września 2014 roku stacjonowali lotnicy z bazy w Malborku. Polaków wspierały wówczas cztery duńskie F-16 z estońskiej bazy Amari, cztery francuskie Rafale i później cztery Mirage z polskiej bazy w Malborku oraz cztery brytyjskie Typhoony, które stacjonowały w Szawlach. Była to 36. zmiana NATO-wskiej misji Baltic Air Policing, pełnionej rotacyjnie przez wojska lotnicze 14 państw NATO.

Podczas czteromiesięcznego dyżuru piloci „Orlika 5” wykonali 133 misje lotnicze. W powietrzu spędzili 283 godziny. W tym czasie wykonali 27 misji bojowych (o kryptonimie „Alfa”) i 85 misji ćwiczebnych (tzw. Tango) oraz 21 misji treningowych. – Piloci polskich MiG-ów-29 od pierwszej do piątej zmiany PKW „Orlik” wylatali na straży nieba naszych nadbałtyckich sąsiadów ponad 1000 godzin – wylicza ppłk Artur Goławski.


Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do Sojuszu Północnoatlantyckiego o ochronę ich przestrzeni powietrznej. NATO podjęło decyzję, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Baltic Air Policing w 2006 roku. W dotychczasowych zmianach misji Baltic Air Policing najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II; Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR, Duńczycy na F-16 AM, Amerykanie na F-15C oraz Polacy na samolotach MiG-29.

Kolejna zmiana przypadnie Polakom w pierwszym kwartale 2016 roku.

MKS

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Krzysztof Godlewski / Aviateam.pl, Bartosz Bera / www.rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze

~afra
1420830360
Zastanawia mnie, że dzisiaj doświadczony pilot w stopniuj podpułkownika ma wylatane 1400 godzin, natomiast mój tato latając na MiG-21,23 wylatał 2600 godzin.To jak w końcu jest nasi piloci są lepiej teraz wyszkoleni?Nie wydaje mi się.
7C-76-56-D5
~ja
1420752840
Będą strzec nieba najbardziej niewdzięcznemu sąsiadowi Polski czyli Litwy.
04-18-D1-81
~Luke
1420727160
God Speed and I hope they get to fly a lot and that Russians will test our boys a lot. As always this is good experience to posses!
89-B5-6E-3D

Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
 
Bezpieczeństwo i przyroda
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Zawalcz o cybernagrodę!
Badania z kosmosu
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierz ranny na granicy
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Granica pod strażą
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Kadra F-35 rośnie w siłę
Rekompensaty na ostatniej prostej
7TP – czołg kompromisu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dzieci wojny
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Pucharowe zmagania Polaków
Ostatnia niedziela…
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Uderzenie w naturę
Nowe Abramsy już w Wesołej
K9 – nieoceniony sojusznik
Orlik na Alfę
Zostań częścią zwycięskiego teamu
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Na rosyjskim pasku
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ten beton... żyje!
Tłumy na zawodach w Krakowie
Terytorialsi zawitają do Płocka
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kolarskie święto w stolicy
Demony wojny nie patrzą na płeć
Moc Czarnych Panter
Abramsy od marines
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Na „pasku” przy granicy z Białorusią
Dronowa rewolucja tuż-tuż
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Planowano zamach na Zełenskiego
More Than an Exercise
Pieta Michniowska
W paradnym szyku
Gen. Skrzypczak nie żyje
Ratownik czołgów
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO