moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Program „Krab” będzie kontynuowany

155-milimetrowe armatohaubice Krab otrzymają nowe podwozia. Huta Stalowa Wola podpisała z firmą Samsung Techwin kontrakt na dostawę 24 gotowych oraz produkcję licencyjną w Polsce 96 podwozi koreańskich armatohaubic K9 Thunder. Umowa jest ważna do 2017 roku. Jej wartość, jak podają Koreańczycy, to 320 milionów dolarów.


Problem z podwoziami do samobieżnych 155-milimetrowych armatohaubic Krab pojawił się w 2010 roku. Producent dział, Huta Stalowa Wola, poinformowała wówczas Ministerstwo Obrony Narodowej, że w jednym z opracowanych przez OBRUM, a produkowanym przez Bumar Łabędy podwoziu, odkryto mikropęknięcia. – Ale nie tylko tutaj wystąpiły problemy. W trakcie badań eksploatacyjnych okazało się, że zaciera się również silnik. Niesprawny jest też układ paliwowy – wymieniał dziś wiceminister obrony Czesław Mroczek podczas spotkania z dziennikarzami.

Ministerstwo Obrony Narodowej od początku nie ukrywało, iż oczekuje od Huty jak najszybszego rozwiązania sprawy uszkodzonych podwozi.

O tym, że jedynym rozwiązaniem problemu może być pozyskanie przez Hutę technologii z zagranicy lub nawet import gotowych podwozi, przedstawiciele HSW nieoficjalnie mówili od kilkunastu miesięcy. Jednak konkretnych decyzji nie było.

Dopiero kilka tygodni temu Wojciech Dąbrowski, szef Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w której znajdują się wszystkie firmy zaangażowane w „sprawę” podwozi do Krabów, czyli  HSW, Bumar Łabędy oraz OBRUM, zapowiedział, że wiążące rozstrzygnięcia w sprawie Krabów zapadną do końca grudnia.

I rzeczywiście, decyzje zapadły. – Kraby otrzymają nowe podwozia od koreańskich 155-milimetrowych armatohaubic K9 Thunder. Pierwsze dwadzieścia cztery sztuki, czyli tyle, ile potrzeba do zamówionego przez MON modułu dywizyjnego Krabów, powstaną w Korei – powiedział prezes PGZ.

– To była trudna, ale konieczna decyzja. Pozyskanie nowoczesnych i sprawdzonych podwozi koreańskich z haubicy K9 pozwoli na szybkie wdrożenie armatohaubicy Krab do służby. Krab ze spolonizowanym podwoziem K9 będzie ważnym produktem polskiego przemysłu – powiedział Czesław Mroczek.

Firma Samsung Techwin nie tylko wyprodukuje podwozia, ale również zintegruje z naszymi wieżami, a następnie przetestuje i przebada. W ramach umowy Huta Stalowa Wola zyskała również prawo (czyli m.in. technologię i know-how) do produkcji w Polsce, w ramach licencji, 96 podwozi.

Nowe podwozia Krabów napędzać będzie 1000-konny, chłodzony wodą, 8-cylindrowy diesel MTU MT 881 Ka-500.


Dwie dekady z Krabem

Pierwsze projekty wyposażenia polskiej armii w 155-milimetrowe armatohaubice na podwoziu gąsienicowym pojawiły się w 1991 roku. Nowe działa miały zastąpić wysłużone, pochodzące jeszcze z II wojny światowej, poradzieckie 152-milimetrowe holowane haubicoarmaty wz. 37/85.

Początkowo nową armatę chcieliśmy produkować wspólnie z naszymi południowymi sąsiadami – Słowakami. Po kilku latach zwyciężyła jednak opcja pozyskania nowoczesnej technologii z Zachodu.

Przetarg, który miał wyłonić firmę, która przekaże technologię i know-how Hucie Stalowa Wola, namaszczonej przez rząd do produkcji nowej armatohaubicy, ogłoszono w 1997 roku, a rozstrzygnięto w 1999 roku.

Ponieważ plany MON z końca lat dziewięćdziesiątych zakładały kupno (do 2012 roku) aż 20 dywizjonów nowych armatohaubic (trzysta sześćdziesiąt dział) za kwotę około czterech miliardów złotych, technologię wieży chcieli nam sprzedać najwięksi zachodni producenci tego typu uzbrojenia. Zwycięzcą przetargu okazało się BAE System i oferowana przez niego wieża AS90 Braveheart.

Zawarta w 1999 roku umowa przewidywała, że do 2003 roku polska armia otrzyma moduł ogniowy o kryptonimie „Regina” (6 dział plus wozy dowodzenia, amunicyjny, remontu uzbrojenia i elektroniki).

Prototyp Kraba, bo takie oznaczenie otrzymała 155-milimetrowa armatohaubica, powstał relatywnie szybko – w 2001 roku. Niestety, mimo iż niedługo potem zbudowano drugie działo, po nich aż na siedem lat przerwano prace nad modułem ogniowym.

Program na nowo ruszył dopiero w 2008 roku, kiedy to Departament Polityki Zbrojeniowej zawarł z Centrum Produkcji Wojskowej Huty Stalowa Wola (CPW HSW) wartą prawie 230 milionów złotych trzyletnią umowę na wykonanie pracy wdrożeniowej dywizjonowego modułu ogniowego Krabów, składającego się z 8 dział, z których 6 miało być nowych, a dwa to zmodernizowane prototypy zbudowane w 2001 roku. Moduł Krabów został przekazany do badań eksploatacyjno-wojskowych 11 Pułkowi Artylerii z Węgorzewa w 2013 roku.

Nasza armia planuje kupić 5 dywizjonów (po 24 działa każdy) armatohaubic Krab.

Samobieżna 155-milimetrowa armatohaubica Krab waży w obecnej wersji ponad 52 tony i jest wyposażona w silnik o mocy 850 KM. Ważąca ponad 3 tony lufa Kraba o długości 52 kalibrów może razić cele oddalone od czterech do ponad czterdziestu kilometrów. Kraby są w stanie wystrzelić 6 pocisków na minutę. W serii trwającej trzy minuty, przy składającym się z haubic module ogniowym, to aż 144 pociski. Załoga AHS Krab składa się z pięciu osób.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Andrzej Kiński, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Gunar925
1419075960
Nareszcie.
22-CA-01-AA
~Łzy Matki
1419073200
Problem jest z "materiałówką" nasze wyroby stalowe to raczej niskich technologii - i takich też jakości. U nas właściwie brak hut stali specjalizowanych. Do tego ciągi obróbcze w zakładach zbrojeniowych nie są przystosowane do wysokich jakości materiałów. Tu stosuje się inne narzędzia, procesy czy maszyny. A to tylko problemy mechaniczne - gdzie reszta? Kiedyś oglądałem polski projekt - wykonanie wytłaczarki wielotaktowej budowanej na podobieństwo /"rżniętogo"/ pewnego wyrobu zachodniego - przez kila lat. Efekt - zakupiono oryginał a jednostka badawczo projektowa została rozwiązana. Jesteśmy muzeum - a chcemy lecieć na księżyc...
08-2C-6C-38
~sarkafarka
1419001800
to bardzo smutne że w Polsce nie możemy wyprodukować odpowiedniego podwozia.przecież to nie prom kosmiczny.brak producentów silników na potrzeby wojska,no to już trudno skomentować. dno,wodorosty i dwa metry mułu.przykro.
B1-22-EA-30
~Katol
1418897040
Czas dać załodze ich zakłady w własne ręce . .. .
4B-26-E9-39
~Katol
1418888460
~sec - nie przesadzałbym z egzaltacją. Coraz więcej ludzi interesuję się obronnością , głównie jest to elita społeczna , mająca wpływ na na decyzją i opinie swoich środowisk . Pan Minister kierował się zwykła kalkulacja polityczną i wyszło, że związkowców jest mniej.
4B-26-E9-39
~sec
1418852700
Szacun dla Pana ministra Mroczka. Wreszcie ktoś ma jaja i podejmuje decyzje. Oby więcej takich ludzi na stanowiskach gdzie trzeba mieć odwagę do podejmowania decyzji.
70-85-5B-A3
~lech
1418851920
dlaczego HSW nie wykona podwozia sam jak jest taki dobry w wieżach ?? żeby nie skończyło się jak z pierwszymi armatami 2001-2010 muzeum
C7-79-3E-85
~Katol
1418834040
nie głupie te nasze ludzie w zbrojeniówce. To co nasi nie mogli przez 20 lat Koreańczycy maja załatwić w 2 lata. Kpina i fasa. p.s. A na MSPO w 2016 gajerki i ciastka... .
4B-26-E9-39
~Katol
1418827440
Może od razu kupmy licencje na K21. Zaoszczędzimy za 20 lat. p.s. Taką pracę to rozumiem - sianko budżet wyłoży, Koreańczycy wszystko zrobią cyt:" Jak dodał, firma Samsung Techwin nie tylko je wyprodukuje, ale również zintegruje z naszymi wieżami, a następnie przetestuje i przebada" i jeszcze z 00 milionów na badania i rozwój dla naszych inżynierów + kody do F-16 razem z B-61.
4B-26-E9-39
~obywatel
1418824560
Gratuluję decyzji. Jako co nie co zorientowany obywatel pragnę także podziękować za taka decyzję. Oby więcej odważnych i odpowiedzialnych decyzji, które dopomogą naszej obronności w sensie sił zbrojny, a także odpowiednim gałęziom gospodarki. Pozdrawiam.
DA-0E-58-DE

Defendery 2019 – część 3
 
W Indiach mieli swój drugi dom
Cienka niebieska linia
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Thin Blue Line
Umarły dla świata
Sprawdzają Brutusa
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Irańskie szachy
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Jedna misja, jeden zespół
Iranian Chess Game
Historia Liberatora wyjaśniona
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Głos (z) płonącej Warszawy
Oko na Europę
Chorwacki test polskich kadetów
A Torn Subcontinent
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Rozpoczynamy nową erę
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Nowa misja i nowy sprzęt
Terytorialsi na wysokościach
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Warszawa – miasto nieujarzmione
Kosmiczny gość
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
„Robot” w akcji
Defendery 2019 – część 4
Polska nie pozostanie osamotniona
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Klasy wojskowe po nowemu
Zapal światło dla ofiar Katynia
Wrzesień ’39 na południu Polski
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Rok Żelaznej Dywizji
Walka i dyplomacja
Samochód do desantowania
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Nowy wiceminister w MON
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Z maratonu programowania do wojska
Zielone światło z USA na sprzedaż F-35
Śląskie sceny z życia
Polskie firmy na targach w Londynie
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
GROM Challenge
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO