moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe pojazdy do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć przynajmniej 1200 kilogramów ładowności, silnik o minimalnej mocy 75 koni mechanicznych oraz napęd na wszystkie osie. Armia szuka dla wojsk aeromobilnych nowych pojazdów, które będą przystosowane do desantowania techniką spadochronową. MON chce kupić 80 takich wozów oraz 160 przyczep.


Żołnierze z wojsk aeromobilnych, czyli z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, do holowania 98-mm moździerzy i zestawów przeciwlotniczych ZUR-23-2 używają samochodów Honker, polskiej produkcji, albo amerykańskich HMMWV.

Jednak zdecydowana większość honkerów i HMMWV za kilka lat zostanie wycofana z eksploatacji. Powodem jest pogarszający się stan techniczny samochodów i rosnące koszty napraw, dlatego armia chce kupić nowe wozy.

Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 16 stycznia 2015 roku na zgłoszenia od firm, które są zainteresowanie takim zleceniem. Armia szuka „Pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową” oraz „Przyczep specjalnych do pojazdu wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności”.

Z producentami, którzy się zgłoszą, MON rozpocznie wiosną rozmowy o szczegółach technicznych. Firmy mają szansę przekonać armię do swoich konstrukcji, ale wstępne wymagania zostały już ogłoszone.

Ponieważ pojazdy mają być m.in. desantowane z samolotów przy użyciu dwunastostopowej platformy PDS „V”, muszą mieć ściśle określone wymiary. Ich wysokość nie powinna przekraczać 2,3 m, długość – 3,6 m, a szerokość – 2,1 metra.


Armia oczekuje ponadto, że auta nie będą ważyły więcej niż 3,5 tony i będą w stanie zabrać 1200 kilogramów ładunku. Ich silnik ma mieć moc przynajmniej 75 KM. Wozy powinny osiągać prędkość co najmniej 60 kilometrów na godzinę i mieć napęd na wszystkie osie (w systemie 4x4 lub 6x6).

Wymagania wobec przyczep nie są tak restrykcyjne. Maksymalna masa przyczepy to 750 kilogramów, a minimalna ładowność – 450 kilogramów. Nie mogą one być szersze niż – 2,10 m, a długość ich części ładunkowej musi mieć co najmniej metr.

Inspektorat uzbrojenia MON planuje zakończyć dialog techniczny z producentami w marcu, ale nie wyklucza, że w razie potrzeby termin zostanie przesunięty.

Natomiast kiedy zostanie ogłoszony przetarg zakup pojazdów i przyczep – dokładnie nie wiadomo. Jednak 80 aut oraz 160 przyczep ma trafić do jednostek do 2022 roku, czyli w ramach obowiązującego planu modernizacji technicznej sił zbrojnych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt Marcin Gil, Piotr Rams

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1417523760
.. żel na włosy - by fajnie wygladać, nową szmatkę na głowę z Zary i okulary, tanie suplementy diety, zniżkę na siłownię, pakiet full HD i to w tojocie, trenera fitnes, darmowej to na froncie : kręgle, masaż , suszi i talon do Auchan, więcej śmietany w kawie . 2 razy w miesiąc mizianie za uchem ...
4B-26-E9-39
~Katol
1417523400
Każdy "specjals" powinien mieć : plejstejszon portable, psycholożkę , wakacje w Tunezji, wypastowane buty - najlepiej prze szeregowych, drapaczkę, lep na muchy i gaśnicę... . .
4B-26-E9-39

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Dezamet rośnie w siłę
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Film o Feniksie i terytorialsach
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Piloci na straży bezpieczeństwa
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Uczelnia wysokich lotów
Letni wypoczynek z MON-em
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
ZMU dla marynarzy
Od chaosu do wiktorii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ na nowo
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Trzy okręty, jeden zespół
Podejrzane manewry na Bałtyku
Robotyka to przyszłość medycyny
Zmagania sześcioosobowych armii
Tak uczyły się latać orlęta
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Droga do zespołu bojowego GROM
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wyzwanie, które integruje
ASzWoj na warcie od pokoleń
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
DNA GROM-u
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dzień, który zmienił bieg wojny
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Nowy rozdział w historii Mesko
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Walczmy mądrze
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nasi czołgiści najlepsi
Kierunek Karkonosze
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe cele obronne NATO
W wakacje wstąp do WOT-u!
Lekcje na poligonie
Specjalsi opanowali amerykański okręt
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Badania z WAT-u na misji AX-4
W Dęblinie tylko do przodu
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ogniem i tarczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
100 lat historii Szkoły Orląt
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podróż w ciemność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO