moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe pojazdy do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć przynajmniej 1200 kilogramów ładowności, silnik o minimalnej mocy 75 koni mechanicznych oraz napęd na wszystkie osie. Armia szuka dla wojsk aeromobilnych nowych pojazdów, które będą przystosowane do desantowania techniką spadochronową. MON chce kupić 80 takich wozów oraz 160 przyczep.


Żołnierze z wojsk aeromobilnych, czyli z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, do holowania 98-mm moździerzy i zestawów przeciwlotniczych ZUR-23-2 używają samochodów Honker, polskiej produkcji, albo amerykańskich HMMWV.

Jednak zdecydowana większość honkerów i HMMWV za kilka lat zostanie wycofana z eksploatacji. Powodem jest pogarszający się stan techniczny samochodów i rosnące koszty napraw, dlatego armia chce kupić nowe wozy.

Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 16 stycznia 2015 roku na zgłoszenia od firm, które są zainteresowanie takim zleceniem. Armia szuka „Pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową” oraz „Przyczep specjalnych do pojazdu wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności”.

Z producentami, którzy się zgłoszą, MON rozpocznie wiosną rozmowy o szczegółach technicznych. Firmy mają szansę przekonać armię do swoich konstrukcji, ale wstępne wymagania zostały już ogłoszone.

Ponieważ pojazdy mają być m.in. desantowane z samolotów przy użyciu dwunastostopowej platformy PDS „V”, muszą mieć ściśle określone wymiary. Ich wysokość nie powinna przekraczać 2,3 m, długość – 3,6 m, a szerokość – 2,1 metra.


Armia oczekuje ponadto, że auta nie będą ważyły więcej niż 3,5 tony i będą w stanie zabrać 1200 kilogramów ładunku. Ich silnik ma mieć moc przynajmniej 75 KM. Wozy powinny osiągać prędkość co najmniej 60 kilometrów na godzinę i mieć napęd na wszystkie osie (w systemie 4x4 lub 6x6).

Wymagania wobec przyczep nie są tak restrykcyjne. Maksymalna masa przyczepy to 750 kilogramów, a minimalna ładowność – 450 kilogramów. Nie mogą one być szersze niż – 2,10 m, a długość ich części ładunkowej musi mieć co najmniej metr.

Inspektorat uzbrojenia MON planuje zakończyć dialog techniczny z producentami w marcu, ale nie wyklucza, że w razie potrzeby termin zostanie przesunięty.

Natomiast kiedy zostanie ogłoszony przetarg zakup pojazdów i przyczep – dokładnie nie wiadomo. Jednak 80 aut oraz 160 przyczep ma trafić do jednostek do 2022 roku, czyli w ramach obowiązującego planu modernizacji technicznej sił zbrojnych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt Marcin Gil, Piotr Rams

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1417523760
.. żel na włosy - by fajnie wygladać, nową szmatkę na głowę z Zary i okulary, tanie suplementy diety, zniżkę na siłownię, pakiet full HD i to w tojocie, trenera fitnes, darmowej to na froncie : kręgle, masaż , suszi i talon do Auchan, więcej śmietany w kawie . 2 razy w miesiąc mizianie za uchem ...
4B-26-E9-39
~Katol
1417523400
Każdy "specjals" powinien mieć : plejstejszon portable, psycholożkę , wakacje w Tunezji, wypastowane buty - najlepiej prze szeregowych, drapaczkę, lep na muchy i gaśnicę... . .
4B-26-E9-39

Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
 
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Na straży wschodniej flanki NATO
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wytropić zagrożenie
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Sprawa katyńska à la española
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Szybki marsz, trudny odwrót
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kadisz za bohaterów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Gunner, nie runner
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ameryka daje wsparcie
Rekordziści z WAT
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Metoda małych kroków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, część druga
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pod skrzydłami Kormoranów
W obronie wschodniej flanki NATO
Święto stołecznego garnizonu
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO