moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na śmigłowce – więcej czasu dla firm

MON przesunie do końca roku termin składania ofert w przetargu na dostawę dla polskiej armii siedemdziesięciu śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Wnioskowały o to dwa podmioty startujące w przetargu. Kontrakt wart jest osiem miliardów złotych.


Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone wielozadaniowe maszyny Mi-8 i Mi-17, których mamy około trzydzieści, oraz wiropłaty Mi-2, tych armia ma prawie pięćdziesiąt. Przetarg na śmigłowce został ogłoszony w marcu 2012 roku.

Początkowo Ministerstwo Obrony Narodowej planowało kupić 26 maszyn. Kilka miesięcy później premier Donald Tusk zapowiedział jednak zwiększenie zamówienia do 70 śmigłowców. 48 maszyn wielozadaniowych ma trafić do wojsk lądowych, 10 śmigłowców poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) – do sił powietrznych. Sześć maszyn CSAR oraz sześć służących do zwalczania okrętów podwodnych ma dostać marynarka wojenna.

Do wyścigu o wart około osiem miliardów złotych kontrakt stanęły trzy podmioty. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o. oferujące śmigłowce Black Hawk S70i. O kontrakt walczy też konsorcjum firm Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o. o. Services S.K.A. oferujące śmigłowce Eurocopter EC725. Trzecim zainteresowanym jest Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A. oferująca maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.

Zgodnie z początkowym terminarzem postępowania przetargowego producenci do końca września mieli czas na składanie ostatecznych ofert. Jednak na wniosek dwóch oferentów (resort obrony nie ujawnił ich nazw) MON zgodziło się przedłużyć termin do 28 listopada. To z kolei nie wystarczyło konsorcjum m.in. Sikorsky Aircraft Corporation, które – ujawnił wiceminister Czesław Mroczek – złożyło wniosek o kolejne przesunięcie daty składania dokumentów.

Dziś Ministerstwo Obrony oświadczyło, że przychyla się do tej prośby. Firmy będą miały czas do końca roku. – To dobry ruch – mówi Janusz Zemke, były wiceminister obrony. – Z punktu widzenia zamawiającego zawsze lepiej mieć do wyboru więcej ofert. To zmusza producentów do składania korzystniejszych propozycji – podkreśla eurodeputowany SLD.

Z decyzją MON zgadza się również Sławomir Kułakowski, prezes Polskiej Izby Producentów na Rzecz Obronności Kraju: – Nie należy doszukiwać się w tym drugiego dna i preferowania jednych kosztem drugich. Tylko ministerstwo, które dysponuje pełną dokumentacją, może obiektywnie ocenić, czy przedłużenie terminu przełoży się na lepsze oferty czy nie.

Jak zapewnia MON, przedłużenie terminu składania ofert nie zmieni harmonogram przetargu śmigłowcowego. Zgodnie z nim decyzja, jakie śmigłowce kupi armia, ma zapaść do końca lutego 2015 roku, a umowa ma być podpisana w sierpniu 2015 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Rams

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1416934920
Co nowe to nowe.
4B-26-E9-39
~Katol
1416854880
Ok. ale w czasie wojny nie dłużej niż 2 tygodnie. + jako rekompensata 149 hod dogów.
4B-26-E9-39

Brytyjczycy na wschodniej straży
Drony w szkołach
Razem na ratunek
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Polski „Wiking” dla Danii
My, jedna armia
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Dzień wart stu lat
Sukces Polaka w biegu z marines
Militarne Schengen
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Merops wdrażany natychmiast
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pilica w linii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieoceniona siła edukacji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Horyzont” przeciw dywersji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Dostawa Homarów-K
Mundurowi z benefitami
Wojskowy bus do szczęścia
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojsko na Horyzoncie
Warto być wGotowości
Krajowa produkcja amunicji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Is It Already War?
Plan na WAM
Elementy Wisły testowane w USA
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO