moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowite lato ratowników

Pełne ręce roboty mają tego lata służby ratownicze z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wczoraj załoga śmigłowca W-3RM „Anakonda” przetransportowała do szpitala nurka z objawami choroby dekompresyjnej. Od początku wakacji była to już czwarta akcja ratownicza z udziałem lotników morskich.


Sygnał przyszedł o godzinie 12.26. Trzynaście minut później śmigłowiec pełniący dyżur w darłowskiej 44 Bazie Lotnictwa Morskiego był już w powietrzu. – Pomocy potrzebował nurek, który znajdował się na jednostce oddalonej 20 mil na północny-zachód od lotniska – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Z informacji przekazanych załodze wynikało, że zbyt gwałtownie wynurzył się z głębokości około 35 metrów – dodaje.

Po kolejnych trzynastu minutach załoga osiągnęła cel. Śmigłowiec stanął w zawisie, a na pokład jednostki opuszczony został ratownik medyczny. Udzielił on nurkowi pierwszej pomocy. Następnie poszkodowany został wciągnięty na pokład „Anakondy” za pomocą dźwigu i pętli ratowniczej. Jak przyznają lotnicy, był w ciężkim stanie – wystąpiły u niego objawy choroby dekompresyjnej. Kilka minut przed pierwszą śmigłowiec ruszył w kierunku lądu.

– W takich wypadkach należy lecieć jak najniżej i unikać gwałtownych zmian wysokości. Chodzi o to, by na pokładzie nie dochodziło do skoków ciśnienia, które mogłyby jeszcze pogorszyć sytuację poszkodowanego – tłumaczy kmdr por. pil. Wojciech Koliczko, dowódca załogi W-3RM. Dlatego „Anakonda”, jak długo to było możliwe, przemieszczała się nad powierzchnią morza. Po niecałej godzinie lotu wylądowała na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Tam nurek został przekazany załodze karetki.

W kwietniu lotnicy morscy brali udział w niemal identycznej akcji. – Jeden z naszych śmigłowców w tym samym miejscu i z tej samej jednostki podejmował nurka, który podobnie jak ten dziś zbyt gwałtownie wyszedł na powierzchnię – mówi kmdr por. pil. Koliczko.

Od początku roku śmigłowce ratownicze Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej brały udział w siedmiu akcjach. Aż cztery z nich przypadły na czas wakacji. Pod koniec kwietnia do szpitala trzeba było przetransportować pasażerkę promu ze Szwecji. Kobieta zaczęła rodzić. W lipcu lotnicy prowadzili poszukiwania mężczyzny, który zaginął podczas nurkowania w okolicach Helu, oraz wiatrakowca, który w rejonie Jarosławca spadł do morza. W pierwszym przypadku akcja nie przyniosła rezultatu, w drugim załoga natrafiła na ślad maszyny. Niedługo potem jednostka SAR (cywilna Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa) wyłowiła ciało pilota. Niedzielna interwencja była czwartą tego lata. – W czasie wakacji na morzu i nad nim ruch jest większy niż zwykle. Po Bałtyku pływa więcej jednostek takich, jak m.in. jachty czy żaglówki, więc ryzyko wypadku wzrasta – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jako jedyna w kraju formacja lotnicza pozostaje w ciągłej gotowości do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarami Bałtyku. Całodobowe dyżury pełnią śmigłowce „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, wspomagane przez samolot Bryza. Strefa ich działania liczy 30 tysięcy kilometrów kwadratowych. Od początku lat 90. załogi śmigłowców i samolotów lotnictwa Marynarki Wojennej brały udział w 549 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 288 osobom.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Wyczekiwane przyspieszenie
„Road Runner” w Libanie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Huta Stalowa Wola na MSPO
Czas nowych inwestycji
„Był twarzą sił powietrznych”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Radary, które widzą wszystko
Orlik na Alfę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Na motocyklach śladami historii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Drones on the Offensive
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Startuje „Żelazny obrońca”
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Drony w ofensywie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Baobab z miotaczem
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Zakupy według potrzeb
Duże osiągnięcie polskich skoczków
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Detect & Classify: satelity z AI
Dwie agresje, dwie okupacje
Najmłodszy w rodzinie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nocne ataki na Ukrainę
Kikimora o wielu twarzach
Klucz do bezpieczeństwa
Tuga – postrach dronów
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Szczelna sieć dla Tarczy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nietypowa premiera targowa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Świetne występy polskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Pancerna pięść
Pilica+ coraz bliżej
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Lepsza efektywność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO