moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bydgoszcz walczy o serwis F-16

Tylko do końca roku, zgodnie z umową, bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą naprawiać wielozadaniowe samoloty F-16. O tym, czy zakład może liczyć na kolejny kontrakt na serwisowanie Jastrzębi, rozmawiali dziś w Bydgoszczy posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem samolotów, koncernem Lockheed Martin, serwisem i naprawami polskich F-16 mogą się zajmować wyłącznie certyfikowane przez amerykańskie przedsiębiorstwo centra serwisowe. W Europie jest takich centrów tylko pięć – w Grecji, Turcji, Danii, Belgii i Portugalii. Ponad dwa lata temu do tego grona dołączyła polska firma. Status „Centrum Serwisowania Samolotów F-16” udało się uzyskać Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2 z Bydgoszczy. Dzięki temu mogły podpisać dwuletnią, wartą szesnaście milionów złotych, umowę na serwis polskich myśliwców.

Ponieważ kontrakt wygasa z końcem roku, wojsko będzie musiało podpisać kolejny. W związku z wdrożeniem do prawa zamówień publicznych unijnych przepisów armia będzie musiała poszukać serwisanta Jastrzębi w otwartym przetargu. – Serwisowanie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym samolotów F-16, nie jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2013–2022 i w związku z tym, na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej numer 92, nie może być objęte procedurą „bezpieczeństwa państwa” – wyjaśnia płk Jerzy Jastrzębski, zastępca szefa logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.


Bydgoski zakład obawia się, że o przedłużenie korzystnego kontraktu nie będzie łatwo. Ale nie zamierza rezygnować. Pomoc firmie zapowiedzieli dziś członkowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej, którzy gościli w bydgoskich zakładach. Parlamentarzyści zadeklarowali, że będą pracowali nad zmianą przepisów, które wzmocnią pozycję polskich firm w procesie pozyskiwania zamówień od armii na serwis i naprawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Zapowiedzieli także, że będą lobbować w MON za modyfikacją Decyzji nr 92.

– To typ firmy, którą należy wspierać i jej pomagać. Na pewno postaramy się pomóc w sprawach legislacyjnych oraz w rozmowach z ministerstwem na temat ulepszenia regulacji, którymi zarządza resort obrony – obiecał Stefan Niesiołowski, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Z takich deklaracji zadowoleni są przedstawiciele bydgoskiego zakładu. – Pozwalają nam one wierzyć, że okupione sporymi inwestycjami centrum serwisowe samolotów F-16 będzie dalej świadczyć usługi dla naszych Sił Zbrojnych – powiedział Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Wielozadaniowe samoloty F-16 to najnowocześniejsze samoloty bojowe, jakimi dysponują siły powietrzne RP. Kontrakt na dostawę 48 maszyn, 36 jednomiejscowych F-16C i dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D, podpisano wiosną 2003 roku. Umowa opiewała na trzy i pół miliarda dolarów.

Pierwsze cztery „polskie” F-16 dotarły do kraju w listopadzie 2006 roku, a ostatnie trzy dostarczono pod koniec 2008 roku. W Jastrzębie, które stacjonują w dwóch bazach – w Krzesinach pod Poznaniem i w Łasku pod Łodzią – uzbrojone są trzy eskadry 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z Poznania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~189
1402510380
Przykro, że nawet wojskowa gazeta ( jak wiele (niestety) mediów w Polsce), podaje w swoim artykule, że 31 BLot. znajduje się w Krzesinach pod Poznaniem. KRZESINY SĄ DZIELNICĄ POZNANIA !!!!!!!!!!!!! Mapy do rąk, szanowni Redaktorzy !!!
F3-93-E6-13
~MagMat
1400829420
Trzeba się mocno przyglądać temu zamieszaniu. A skąd wiadomo, że WZL nie zwąchały się z jakimś dużym graczem w Europie lub USA i chcą załatwić sobie i im kontrakt z wolnej ręki? Przecież wiadomo, że samodzielnie nie są w stanie serwisować F-16. Do SIL-owca: widać na zdjęciach co serwisują.
FB-AE-CC-5E
~SIL-owiec
1400706720
Mam pytanie? Ile do tej pory samolotów F-16 block 52+ zakłady w Bydgoszczy "przeserwisowały"?
E5-85-94-DC
~scooby
1400692080
~Luke We are 2.
39-FF-C3-6D
~Luke
1400679000
It would be very embarrassing if Polish company would not get to service their own F-16, so I'm hopeful that right decisions will be made!
89-B5-6E-3D

Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
 
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Więcej na mieszkanie za granicą
Strażnik nieba
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
W Ełku wykuwają charaktery
Pierwsza misja Gripenów
Kadisz za bohaterów
Medycyna na morzu
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Priorytety dla Tarczy Wschód
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zatopiony problem
Sport kształtuje mentalność
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie F-16 w służbie NATO
Kolejowy sabotaż udaremniony
Motocykliści na weterańskim szlaku
Pracowity dyżur Typhoonów
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Viva Polaki! Viva liberatori!
GROM pod ostrzałem
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Wielka lekcja
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Razem w walce ze skażeniami
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rodzina na wagę złota
Pamięć ofiar
Powstaje armia dronów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Wielkie czyszczenie poligonów
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebne wsparcie sojuszników
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Trzy dekady DGW
Double Eagle – podwodny tropiciel
Test wytrzymałości
„Pułaski” na Atlantyku
Spokojnych świąt na granicy!
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Wyrok za tragiczny wypadek
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Walka z ogniem trwa
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Zwycięstwo mordercy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bliżej wojska
Power is Here

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO