moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ukraina wykluczona z elitarnego klubu

W interesie największych państw Unii Europejskiej nie leży przyjęcie Ukrainy do „elitarnego klubu”. Mocarstwa Starego Kontynentu zaczęły zresztą tworzyć mniejsze „kluby wzajemnej adoracji”, zbudowane wokół konkretnych projektów wspierających ich partykularne interesy, głównie ekonomiczne. Znaczącym elementem tej układanki jest Rosja – pisze dr hab. Anna Antczak-Barzan, wykładowca Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego.

Ukraina stanowi smutny przykład słabości politycznej Unii Europejskiej oraz jej znikomej roli jako gwaranta bezpieczeństwa europejskiego czy stabilizatora regionu. UE okazała się bezsilna wobec neoimperialnych zakusów rosyjskiego przywódcy. Fakt ten, w połączeniu z zupełnie niewykorzystaną szansą, jaką była „Pomarańczowa rewolucja” z przełomu lat 2004/2005 doprowadziły Europę do momentu, w którym będzie zmuszona dokonać wyboru”: zademonstrować siłę bądź schylić czoło przed imperium rosyjskim i uznać jego potęgę.

Każda z tych opcji będzie niosła ze sobą daleko idące konsekwencje, które będą musiały zaowocować zmianami. Te zaś w mniejszy lub większy sposób dotkną wszystkie państwa członkowskie. Wydaje się jednak, że Polskę i państwa Bałtyckie dotkną w stopniu najwyższym.

Należy się zatem zastanowić, jaki tak naprawdę stosunek ma Unia Europejska do wydarzeń na Ukrainie, jaką rolę chce tam odgrywać? Tymczasowy rząd Ukrainy i znacznej części społeczeństwa liczyła na wsparcie i pomoc ze strony Unii. Oczekiwania tez wynikały z przekonania, że Zachód nie opuści Ukrainy zmagającej się z „rosyjskim jarzmem” i dążącej do zjednoczenia ze strukturami europejskimi.

Realia okazały się zupełnie inne. Nie dość, że Unia nie spełniła pokładanych w niej ukraińskich oczekiwań, budowanych w oparciu o romantyczne idee, to nawet nie była w stanie określić jakiegokolwiek czytelnego stanowiska. Nie podjęła też działań, które na bazie doświadczeń ukraińskich mogłyby stanowić podstawę dla długofalowych zmian w jej własnej polityce.

Unia chce odgrywać rolę mediatora między Ukrainą a Rosją. Tymczasem rzeczywisty konflikt toczy się zupełnie gdzie indziej. Żadnej ze stron nie zależy na Ukrainie, lecz na pokazaniu, kto jest silniejszy i ma więcej do powiedzenia. Stawka jest wysoka, to postradzieckie strefy wpływów – tereny, do których Rosja zawsze rościła sobie pretensje.

Zdaje się, że Ukraina oczekiwała od UE podobnej oferty i zaangażowania jak w przypadku „wciągania” w zachodnie struktury państw takich jak Polska, co odbywało się przy dużym wsparciu politycznym ze strony USA, które w ten sposób chciały powiększać swoją strefę wpływów. Obecnie, gdy Zachód nie przemawia już jednym głosem z USA, które zmniejszyły swe zaangażowanie w Europie, zmieniło się także podejście UE do Rosji (z rywalizacji oraz niechęci w stronę współpracy).

Dla Ukrainy oznacza to przede wszystkim tyle, że UE nie będzie się angażowała w spory z Rosją, aby bronić słabszej strony. USA zaś, uważając Ukrainę za „obszar odpowiedzialności” UE, także nie chce wykonywać gwałtownych ruchów. Stwarza to sytuację, w której nowe władze ukraińskie niejako wpychają na siłę w ręce UE swój kraj, zaś UE zachowuje się jakby grała w popularną grę dla dzieci „piłka parzy”. A Rosja, która chce „przygarnąć” Ukrainę, jest niechciana przez część jej społeczeństwa popierającą „Euromajdan” (zasadniczo zachodnia część Ukrainy). Unia, do której społeczeństwo to się garnie, jest z kolei niechętna, aby przyjąć kraj z całym dobrodziejstwem inwentarza, czemu zresztą na dobrą sprawę trudno się dziwić. Ukraińska scena polityczna z silnie nacjonalistycznymi ugrupowaniami prawicowymi nie przedstawia sobą „godnego” partnera dla UE.

Ewentualny podział Ukrainy przyczyni się z pewnością na początku do jeszcze większych problemów ekonomicznych jej zachodniej części. To wzbudzi kolejne niepokoje społeczne, podziały, chaos i być może upadek państwa. Unia Europejska nie jest zainteresowana takim scenariuszem, szczególnie w kontekście niedawno podpisanej umowy stowarzyszeniowej.

Brak jakichkolwiek konkretnych działań Unii spowodowany jest głęboką fragmentacją wewnątrz organizacji i daleko posuniętą niespójnością interesów. W kwestii Ukrainy Unia jest podzielona. Dominuje stanowisko, że należy chłodno podchodzić do spraw ukraińskich, nie angażować się i przede wszystkim nie drażnić Rosji. Większość państw jest też niechętna sankcjom na szeroką skalę w stosunku do Federacji Rosyjskiej.

Powstaje zatem pytanie, co więcej mogła czy nadal może zdziałać Unia Europejska w zderzeniu z „Euromajdanem”? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta. Przecież nie chodzi o wywołanie trzeciej wojny światowej ani nawet o stworzenie sytuacji przypominającej zimną wojnę. Nie służyłoby to niczyim interesom. Ukraina oczekuje jednoznacznego działania UE, która miałaby stanąć w obronie jej interesów, a co więcej – suwerenności. Pytanie tylko, dlaczego Unia miałaby to zrobić? Nikt w UE poważnie nie myślał o akcesji Ukrainy w perspektywie krótko, a nawet średnioterminowej. Umowa stowarzyszeniowa jest jedynie gestem politycznym, natomiast obecnie Unia nie jest przygotowana na jakiekolwiek dalsze rozszerzenia, a już na pewno nie o kraj taki, jak Ukraina (z powodów politycznych, ale głównie ekonomicznych).

Czasy, kiedy Stany Zjednoczone mogły wymusić na państwach Europy Zachodniej pewne zachowania dyktowane głównie amerykańskim interesem politycznym (w celu utrzymania priorytetowego dla USA balansu) dawno minęły. W interesie największych państw unijnych nie leży przyjmowanie Ukrainy do „elitarnego klubu”, który zresztą dawno przestał być elitarny. Mocarstwa europejskie zaczęły tworzyć mniejsze „kluby wzajemnej adoracji” zbudowane wokół konkretnych projektów wspierających ich partykularne interesy, głównie o charakterze gospodarczym, bądź szerzej – ekonomicznym, w którym znaczącym elementem układanki jest Rosja.

dr hab. Anna Antczak-Barzan
profesor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego

dodaj komentarz

komentarze

~patriota
1400529180
Rosja jest cwana i przebiegła. Doskonale zabezpiecza swoją strefę wpływów. Wojna w Gruzji wybuchła wtedy, gdy coraz głośniej rozważano przyjęcie tego państwa do NATO. Destabilizacja Ukrainy to czas, gdy blisko było podpisania umowy stowarzyszeniowej z UE. NATO jest żałosne w swoich symbolicznych jedynie reakcjach na agresywne zachowanie Rosji. Część państw-członków rozbraja się tnąc poważnie swoje budżety obronne (Francja, Holandia, Niemcy). Większość silnie powiązana kontraktami gospodarczymi z Rosją walczyć nie będzie, nawet nie moze (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy). Ukraina to państwo upadłe, gdzie dojdzie w najbliższym czasie do ścierania się interesów Wschodu i Zachodu. Faktyczną władzę, ale jedynie w wybranych regionach przejmą z pewnością oligarchowie gwarantując zmęczonej ludności bezpieczeństwo i względną stabilizację. Warto w wolnej chwili sięgnąć po książki historycznej i poczytać jak wyglądała sytuacji w Rusi Kijowskiej, przyszłej Ukrainie w XVII wieku. Analogie są uderzające. Tylko wtedy jeszcze Rzeczpospolita szlachecka była aktywnym graczem na scenie międzynarodowej.
4A-B9-2D-DF

1000 dni wojny i pomocy
 
Ämari gotowa do dyżuru
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Jutrzenka swobody
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyzm na sportowo
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Breda w polskich rękach
Mamy BohaterONa!
Gogle dla pilotów śmigłowców
Wojna na planszy
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Baza w Redzikowie już działa
Olimp w Paryżu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Karta dla rodzin wojskowych
Powstaną nowe fabryki amunicji
O amunicji w Bratysławie
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Komplet Black Hawków u specjalsów
Cyfrowy pomnik pamięci
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
HIMARS-y dostarczone
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Medycyna w wersji specjalnej
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Szturmowanie okopów
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Ostre słowa, mocne ciosy
Czworonożny żandarm w Paryżu
Siła w jedności
Zmiana warty w PKW Liban
Polskie „JAG” już działa
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Fabryka Broni rozbudowuje się
Wzlot, upadek i powrót
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Silne NATO również dzięki Polsce
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Olympus in Paris

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO