moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morskie ćwiczenia eskadry specjalnej

Lot do oddalonej od brzegu o 100 kilometrów platformy wiertniczej zajmuje około 35 minut. Piloci muszą najpierw bezpiecznie „posadzić” śmigłowiec na niewielkim lądowisku, a później z niego wystartować. Takie zadania wykonywali piloci 7 eskadry działań specjalnych. Żołnierze z Powidza trenowali pod okiem instruktorów z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.


– Lądowanie na morskich platformach jest jednym z najtrudniejszych zadań, do jakich przygotowują się lotnicy. Dlatego w szkoleniu nad Bałtykiem wzięli udział najbardziej doświadczeni piloci z 7 eskadry – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 7 eds.

Szkolenie nad Bałtykiem trwało dwa dni i było podzielone na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Zajęcia prowadzili piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego: kmdr por. pil. Waldemar Orliński oraz st. chor. sztab. pil. Waldemar Domański.


Film: 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego

– Mimo że na kurs trafili do nas świetnie wyszkoleni piloci, którzy lądowali już w różnych trudnych miejscach, np. na dachach budynków, to musieliśmy trochę czasu poświęcić na przygotowanie teoretyczne. Pokazywaliśmy im zdjęcia platformy, omawialiśmy szczegóły lotu i warunki bezpieczeństwa, tak by nic nie było dla nich zaskoczeniem – relacjonuje dowódca eskadry z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Oficer jest także pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda.

Jak wyglądał trening w powietrzu? Piloci Mi-17 musieli dolecieć do oddalonej od lotniska w Babich Dołach o ponad 100 km platformy wiertniczej, a później bezpiecznie na niej wylądować. Nie było to jednak proste. Lądowisko ma wymiary 25m na 25m i jest zbudowane 32 metry nad poziomem morza. – Wirnik nośny Mi-17 ma ponad 21 metrów, co daje zaledwie 3 metry zapasu. Trzeba mistrzowskiej precyzji, jak u pilotów SH-2G lądujących na fregatach – dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Lot na platformę trwał około 35 minut. Dolatując do niej, piloci muszą jeszcze wykonać specjalny manewr w powietrzu – opowiada kmdr Orliński. – Polega to na tym, że trzeba najpierw sprawdzić warunki bezpieczeństwa i ocenić, czy nie ma żadnych przeszkód uniemożliwiających lądowanie. Później piloci odlatują od platformy na 3 lub 4 kilometry, wracają i lądują pod wiatr.



Podczas tego manewru pilotowi pomagają także strzelcy pokładowi, którzy wychylając się przez boczne drzwi, precyzyjnie naprowadzają go na lądowisko. – Nie można pozwolić sobie na żadne błędy – dodaje dowódca eskadry – Przy takich manewrach poziom ryzyka jest duży. Będąc na otwartym morzu, piloci są zdani wyłącznie na siebie.

– Tuż przed startem sprawdzamy jeszcze warunki pogodowe. Cały czas mamy też kontakt radiowy z pracownikami platformy. Oni podają nam prędkość i kierunek wiatru – dodaje jeden z pilotów. – Przed samym lądowaniem na platformie czeka także straż pożarna, a obok konstrukcji jest okręt dozorujący.

Podobne szkolenie w 2011 roku przeszli także piloci 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Załogi śmigłowców przygotowywały się w ten sposób do działania w sytuacjach kryzysowych. Pilotów z Nowego Glinika szkolili także piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.

7 Eskadra Działań Specjalnych powstała w 2010 roku w Powidzu. Jej głównym zadaniem jest transport lotniczy i wsparcie wojsk specjalnych. Za szkolenie i utrzymanie w gotowości jednostki odpowiadają siły powietrzne. Podczas operacji bojowych jednostka będzie podporządkowana wojskom specjalnym. W ubiegłym roku 7 eds przeszła certyfikację, która potwierdziła jej zdolność do współdziałania ze specjalsami. Piloci eskadry zdobywali doświadczenie na misjach w Iraku i Afganistanie.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
 
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Czarna Pantera celuje
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Broń przeciwko wrogim satelitom
Drukowanie dronów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Strażnicy polskiego nieba
Planowano zamach na Zełenskiego
Bezpieczniejsza Europa
Podróż w ciemność
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Kajakami po medale
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Prezydent na wschodniej granicy
Policjanci w koszarach WOT
Dzieci wojny
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerny kot w polskim wojsku
Inwestycja w żołnierzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Musimy być szybsi niż zagrożenie
BWP-1 – historia na dekady
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Śmierć gorsza niż wszystkie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
„Różycki” zwodowany
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Wypadek Rosomaka
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Ratownik w akcji
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Święto sportów walki w Warendorfie
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Świat F-35
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pracowity pobyt w kosmosie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
The Power of Infrastructure
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO