moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ameryka daje wsparcie
W obronie wschodniej flanki NATO
Pierwsi na oceanie
Awanse na Trzeciego Maja
Zmiany w dodatkach stażowych
Pytania o europejską tarczę
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wytropić zagrożenie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Pod skrzydłami Kormoranów
Weterani pod wszechstronną opieką
W Italii, za wolność waszą i naszą
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Gunner, nie runner
Święto stołecznego garnizonu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Od maja znów można trenować z wojskiem!
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
NATO on Northern Track
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Metoda małych kroków
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Posłowie dyskutowali o WOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Dumni z munduru
Wioślarze i triatlonistka na podium
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Kadisz za bohaterów
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pływacy i maratończycy na medal

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO