moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi nowoczesne warsztaty

Żołnierze z mobilnych zespołów remontowych dostaną nowe warsztaty obsługowo-naprawcze. Dotychczasowe, umieszczone na przestarzałych Starach 660 i 266, wojsko chce zastąpić uniwersalnymi warsztatami w kontenerach, które można szybko załadować, rozładować i przewieźć. Do 2022 roku armia zamierza kupić 600 takich konstrukcji.


Głównym zadaniem żołnierzy z mobilnych pododdziałów remontowych jest jak najszybsza naprawa uszkodzonego sprzętu: czołgu na poligonie, transportera, karabinu czy radiostacji. Dlatego korzystają oni z ruchomych warsztatów obsługowo-naprawczych.

Taki sprzęt mają niemal wszystkie najważniejsze służby: uzbrojenia i elektroniki, czołgowo-samochodowa, łączności i informatyki, inżynieryjno-saperska, obrony przed bronią masowego rażenia (OPBMR) oraz inżynieryjno-lotnicza. Jednak za kilka lat armia będzie musiała wycofać ze służby większość mobilnych warsztatów.

– Są one umieszczone na Starach 660 i Starach 266. Choć dbamy o te pojazdy, to ich czas w wojsku nieubłaganie dobiega końca z racji ogromnych przebiegów i nieracjonalności dalszych napraw. Nie mamy więc wyboru i musimy poszukać ich następców – mówi płk Adam Wojciechowski, zastępca szefa Służb Technicznych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach logistycy z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej zaprezentowali zmodernizowany warsztat sprzętu inżynieryjnego na Starze 266M2. Posłużył on jako wzorzec dla zupełnie nowej konstrukcji, którą armia chce wprowadzić do służby. W wyremontowanym wnętrzu nadwozia specjalnego typu Sarna wojskowi z 2 Regionalnej Bazy umieścili wszystkie narzędzia i urządzenia niezbędne do naprawy pojazdów inżynieryjnych, w tym sprzęt do filtrowania płynów hydraulicznych.


Film: Cykl „Prezentuj broń” / portal polska-zbrojna.pl

– Chcemy, aby wysłużone warsztaty na Starach, zastąpiły warsztaty w dwudziestostopowych kontenerach, które można rozładować i załadować w krótkim czasie i przewieźć pojazdami do określonego rejonu – wyjaśnia płk Wojciechowski.

Nowe warsztaty mają składać się z dwóch części – technicznej i roboczej. W pierwszej znajdą się systemy techniczne (w formie wymiennych modułów), takie jak sprężarka powietrza, układ filtrowentylacji i osuszacza, układ podnoszenia kontenera, zespół prądotwórczy oraz klimatyzacja.

Reszta kontenera, czyli tzw. część robocza, to przygotowane do pracy trzech osób dość przestronne pomieszczenie, które od podłogi po sufit zapełnione jest mniejszymi i większymi szufladami oraz szafkami z narzędziami.

Każdy z uniwersalnych warsztatów będzie wyposażony w pakiet podstawowych narzędzi i urządzeń, które potrzebne są mechanikom i konserwatorom bez względu na ich specjalność (do pobrania – pełny zestaw wyposażenia warsztatu). – Kiedy kontener trafi do konkretnej służby, na przykład czołgowo-samochodowej, ta uzupełni go wybranymi przez siebie zestawami naprawczymi i specjalistycznymi narzędziami – podkreśla płk Adam Wojciechowski.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy żołnierze dostaną nowe kontenerowe warsztaty. Pod koniec marca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku takiego sprzętu, ale nie jest pewne, czy jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na jego zakup.

Do 2022 roku polskie wojsko chce kupić ponad 600 uniwersalnych warsztatów, z czego 400 z samochodem do ich transportu, a dwieście bez. Szacunkowa wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych. Kolejne zakupy kontenerowych warsztatów będą realizowane już najprawdopodobniej w ramach kolejnego planu modernizacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1396660980
Widzę pracę na kilka lat dla zakładów JELCZA. Pełny sukces tylko wówczas!
C4-97-1B-03

Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Zwycięska batalia o stolicę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Rekompensaty na nowych zasadach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pożegnanie z Columbią
Black Hawki nad Warszawą
Z najlepszymi na planszy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Road Runner” w Libanie
Nowa przychodnia przy szpitalu WIM-u w Legionowie
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO – jesteśmy z Polską
Miliardy na budowę schronów
17 września 1939. Nigdy więcej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Czołgiści w ogniu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Orlik na Alfę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Debiut polskich Patriotów
W poszukiwaniu majora Serafina
Apache’e nad Inowrocławiem
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
Wielkie zbrojenia za Odrą
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Dwie agresje, dwie okupacje
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Człowiek w pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Cios w plecy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Husarz z polskim instruktorem
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Największy transport Abramsów w tym roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO