moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi nowoczesne warsztaty

Żołnierze z mobilnych zespołów remontowych dostaną nowe warsztaty obsługowo-naprawcze. Dotychczasowe, umieszczone na przestarzałych Starach 660 i 266, wojsko chce zastąpić uniwersalnymi warsztatami w kontenerach, które można szybko załadować, rozładować i przewieźć. Do 2022 roku armia zamierza kupić 600 takich konstrukcji.


Głównym zadaniem żołnierzy z mobilnych pododdziałów remontowych jest jak najszybsza naprawa uszkodzonego sprzętu: czołgu na poligonie, transportera, karabinu czy radiostacji. Dlatego korzystają oni z ruchomych warsztatów obsługowo-naprawczych.

Taki sprzęt mają niemal wszystkie najważniejsze służby: uzbrojenia i elektroniki, czołgowo-samochodowa, łączności i informatyki, inżynieryjno-saperska, obrony przed bronią masowego rażenia (OPBMR) oraz inżynieryjno-lotnicza. Jednak za kilka lat armia będzie musiała wycofać ze służby większość mobilnych warsztatów.

– Są one umieszczone na Starach 660 i Starach 266. Choć dbamy o te pojazdy, to ich czas w wojsku nieubłaganie dobiega końca z racji ogromnych przebiegów i nieracjonalności dalszych napraw. Nie mamy więc wyboru i musimy poszukać ich następców – mówi płk Adam Wojciechowski, zastępca szefa Służb Technicznych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach logistycy z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej zaprezentowali zmodernizowany warsztat sprzętu inżynieryjnego na Starze 266M2. Posłużył on jako wzorzec dla zupełnie nowej konstrukcji, którą armia chce wprowadzić do służby. W wyremontowanym wnętrzu nadwozia specjalnego typu Sarna wojskowi z 2 Regionalnej Bazy umieścili wszystkie narzędzia i urządzenia niezbędne do naprawy pojazdów inżynieryjnych, w tym sprzęt do filtrowania płynów hydraulicznych.


Film: Cykl „Prezentuj broń” / portal polska-zbrojna.pl

– Chcemy, aby wysłużone warsztaty na Starach, zastąpiły warsztaty w dwudziestostopowych kontenerach, które można rozładować i załadować w krótkim czasie i przewieźć pojazdami do określonego rejonu – wyjaśnia płk Wojciechowski.

Nowe warsztaty mają składać się z dwóch części – technicznej i roboczej. W pierwszej znajdą się systemy techniczne (w formie wymiennych modułów), takie jak sprężarka powietrza, układ filtrowentylacji i osuszacza, układ podnoszenia kontenera, zespół prądotwórczy oraz klimatyzacja.

Reszta kontenera, czyli tzw. część robocza, to przygotowane do pracy trzech osób dość przestronne pomieszczenie, które od podłogi po sufit zapełnione jest mniejszymi i większymi szufladami oraz szafkami z narzędziami.

Każdy z uniwersalnych warsztatów będzie wyposażony w pakiet podstawowych narzędzi i urządzeń, które potrzebne są mechanikom i konserwatorom bez względu na ich specjalność (do pobrania – pełny zestaw wyposażenia warsztatu). – Kiedy kontener trafi do konkretnej służby, na przykład czołgowo-samochodowej, ta uzupełni go wybranymi przez siebie zestawami naprawczymi i specjalistycznymi narzędziami – podkreśla płk Adam Wojciechowski.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy żołnierze dostaną nowe kontenerowe warsztaty. Pod koniec marca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku takiego sprzętu, ale nie jest pewne, czy jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na jego zakup.

Do 2022 roku polskie wojsko chce kupić ponad 600 uniwersalnych warsztatów, z czego 400 z samochodem do ich transportu, a dwieście bez. Szacunkowa wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych. Kolejne zakupy kontenerowych warsztatów będą realizowane już najprawdopodobniej w ramach kolejnego planu modernizacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1396660980
Widzę pracę na kilka lat dla zakładów JELCZA. Pełny sukces tylko wówczas!
C4-97-1B-03

Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe Kraby w Sulechowie
The Darker, the Better
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Więcej Herculesów dla Abramsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Obywatele chcą być #wGotowości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Wojskowy bus do szczęścia
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Krajowa produkcja amunicji
Początek „Ratownika”
Orka po szwedzku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bezzałogowy nurek
„Horyzont” przeciw dywersji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Militarne Schengen
Razem na ratunek
Po co wojsku satelity?
Komplet medali wojskowych na ringu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Niebo pod osłoną
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Gdy ucichnie artyleria
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Udany start Peruna
Żołnierze pomagają w akcji na torach
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Polski „Wiking” dla Danii
Zwrot na Bałtyk
AW149 made in Poland
Polscy marynarze na misjach
Okręt skrojony na Bałtyk
Pociski rakietowe dla Husarzy
W krainie Świętego Mikołaja
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Wojsko na Horyzoncie
Marynarze podjęli wyzwanie
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO