moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamięci poległych lotników

Hołd ofiarom katastrof śmigłowca ratowniczego „Anakonda”, samolotu transportowego „Bryza”, a także wszystkim lotnikom morskim, którzy zginęli na służbie, oddali dziś przedstawiciele Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Uroczystość na cmentarzu w Gdyni-Oksywiu od lat odbywa się właśnie w marcu, kiedy to doszło do wypadków.

– Co roku spotykamy się, by uczcić pamięć wspaniałych ludzi – oddanych służbie lotników morskich. Przy tym symbolicznym obelisku oddajemy hołd załodze ratowniczej „Anakondy”, załodze transportowej „Bryzy”, wspominamy tych wszystkich, którzy służąc w jednostkach lotnictwa Marynarki Wojennej poświęcili swoje życie, niosąc pomoc ludziom morza, oraz tych, którzy zginęli śmiercią lotnika – podkreślał kmdr pil. Tadeusz Drybczewski podczas dzisiejszej uroczystości na cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni-Oksywiu.

Jej uczestnicy złożyli kwiaty pod obeliskiem „Pamięci lotników, którzy zginęli służąc w lotnictwie Marynarki Wojennej RP” i zapalili znicze na grobach lotników morskich.

Do katastrofy ratowniczej „Anakondy” doszło 12 marca 1997. Załoga pełniła wówczas 24-godzinny dyżur. Zaczęła o ósmej rano. Cztery godziny później została postawiona na nogi po raz pierwszy. Śmigłowiec wyruszył po rannego rybaka. Jego kuter znajdował się 30 mil morskich od Władysławowa. Akcja przebiegła bez zarzutu. Po północy alarm rozległ się po raz drugi. Tym razem lotnicy mieli przetransportować do szpitala chorego szypra z jednostki idącej około 70 kilometrów od brzegu. Pięć minut przed pierwszą śmigłowiec był już w powietrzu. Chwilę potem spadł do morza. Do katastrofy przyczyniła się fatalna pogoda. Bezpośrednim powodem, jak ustalili eksperci, był jednak niewłaściwie ustawiony radiowysokościomierz.

„Anakonda” szybko zatonęła. Osiadła na głębokości 12–13 metrów. Zginęły cztery osoby: dwóch pilotów, technik i ratownik pokładowy. Wszyscy zostali pośmiertnie awansowani i odznaczeni Krzyżami Zasługi za Dzielność.

Druga z katastrof wydarzyła się 31 marca 2009 roku. Podczas szkoleniowego lotu w Gdyni-Babich Dołach rozbił się samolot An-28 „Bryza”. – Pilot miał wykonać procedurę związaną z lądowaniem w sytuacji awaryjnej, z jednym tylko włączonym silnikiem, a potem odejść na drugi krąg – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Manewr się jednak nie udał i maszyna rozbiła się na płycie lotniska. Zginęło czterech lotników: tak zwany pilot kontrolny, dowódca załogi, pilot, który przechodził szkolenie, oraz technik pokładowy. Oni również zostali pośmiertnie awansowani.

– Od tego czasu w lotnictwie bardzo dużo się zmieniło. Udoskonalone zostały procedury związane ze szkoleniem i organizacją lotów – mówi kmdr ppor. Cichy. – W lotnictwie morskim na szczęście nie mieliśmy już katastrof tej skali. Nie ustrzegliśmy się jednak ofiary śmiertelnej – dodaje. W 2010 roku zginął ratownik pokładowy ze śmigłowca „Anakonda”. Wypadł on z maszyny podczas próbnego oblotu, który poprzedza rozpoczęcie dyżuru. Po śmierci został awansowany na wyższy stopień. 

Rok później na gdyńskim Oksywiu została odsłonięta tablica z inskrypcją „Pamięci lotników, którzy polegli służąc w lotnictwie morskim Marynarki Wojennej RP”.

– Oddajemy hołd naszym kolegom, którzy zginęli w katastrofach, ale nie zapominamy też o innych lotnikach, choćby tych poległych podczas wojny – podkreśla kmdr ppor. Cichy. We wrześniu 1939 roku lotnictwo morskie poniosło ogromne straty. Niemcy rozbili wówczas Morski Dywizjon Lotniczy, niszcząc służące w nim hydroplany. Lotnicy, którym udało się przeżyć, przedostali się do Wielkiej Brytanii i kontynuowali walkę.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Wyrok za tragiczny wypadek
 
WAT zaprasza medyków na szkolenie z samoobrony
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Teatr okrucieństwa i absurdu
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rodzina na wagę złota
Test wytrzymałości
Sport kształtuje mentalność
Produkt polski, klasa światowa
Blekinge znaczy duch
Zatrzymać zło ze wschodu
Pamięć ofiar
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Wspólny cel: bezpieczna Polska
GROM pod ostrzałem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Strażnik nieba
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Tych oczu nie zapomni nikt
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Na scenie młodzi artyści Wojska Polskiego
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
O Ukrainie wspólnym głosem
Razem w walce ze skażeniami
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Rusza kolejna edycja programu „Edukacja z wojskiem”
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Pokój nie obroni się sam
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Wielkanocne spotkanie z szefem MON-u
Pani oficer za sterami Jastrzębia
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Opanować kryzys
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wojownicy na medal. Nasi terytorialsi na zawodach w USA
Ratownictwo w mieście duchów
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Więcej polskiego trotylu dla USA
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sekrety biegu patrolowego
Wielkie czyszczenie poligonów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Jastrzębie nad Grecją
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie F-16 w służbie NATO
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie
Wiedza w pigułce
Plany rozbudowy infrastruktury na Pomorzu
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Więcej na mieszkanie za granicą
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Nagrody „Polski Zbrojnej”
Prawda o Katyniu wychodzi na jaw

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO