moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamięci poległych lotników

Hołd ofiarom katastrof śmigłowca ratowniczego „Anakonda”, samolotu transportowego „Bryza”, a także wszystkim lotnikom morskim, którzy zginęli na służbie, oddali dziś przedstawiciele Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Uroczystość na cmentarzu w Gdyni-Oksywiu od lat odbywa się właśnie w marcu, kiedy to doszło do wypadków.

– Co roku spotykamy się, by uczcić pamięć wspaniałych ludzi – oddanych służbie lotników morskich. Przy tym symbolicznym obelisku oddajemy hołd załodze ratowniczej „Anakondy”, załodze transportowej „Bryzy”, wspominamy tych wszystkich, którzy służąc w jednostkach lotnictwa Marynarki Wojennej poświęcili swoje życie, niosąc pomoc ludziom morza, oraz tych, którzy zginęli śmiercią lotnika – podkreślał kmdr pil. Tadeusz Drybczewski podczas dzisiejszej uroczystości na cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni-Oksywiu.

Jej uczestnicy złożyli kwiaty pod obeliskiem „Pamięci lotników, którzy zginęli służąc w lotnictwie Marynarki Wojennej RP” i zapalili znicze na grobach lotników morskich.

Do katastrofy ratowniczej „Anakondy” doszło 12 marca 1997. Załoga pełniła wówczas 24-godzinny dyżur. Zaczęła o ósmej rano. Cztery godziny później została postawiona na nogi po raz pierwszy. Śmigłowiec wyruszył po rannego rybaka. Jego kuter znajdował się 30 mil morskich od Władysławowa. Akcja przebiegła bez zarzutu. Po północy alarm rozległ się po raz drugi. Tym razem lotnicy mieli przetransportować do szpitala chorego szypra z jednostki idącej około 70 kilometrów od brzegu. Pięć minut przed pierwszą śmigłowiec był już w powietrzu. Chwilę potem spadł do morza. Do katastrofy przyczyniła się fatalna pogoda. Bezpośrednim powodem, jak ustalili eksperci, był jednak niewłaściwie ustawiony radiowysokościomierz.

„Anakonda” szybko zatonęła. Osiadła na głębokości 12–13 metrów. Zginęły cztery osoby: dwóch pilotów, technik i ratownik pokładowy. Wszyscy zostali pośmiertnie awansowani i odznaczeni Krzyżami Zasługi za Dzielność.

Druga z katastrof wydarzyła się 31 marca 2009 roku. Podczas szkoleniowego lotu w Gdyni-Babich Dołach rozbił się samolot An-28 „Bryza”. – Pilot miał wykonać procedurę związaną z lądowaniem w sytuacji awaryjnej, z jednym tylko włączonym silnikiem, a potem odejść na drugi krąg – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Manewr się jednak nie udał i maszyna rozbiła się na płycie lotniska. Zginęło czterech lotników: tak zwany pilot kontrolny, dowódca załogi, pilot, który przechodził szkolenie, oraz technik pokładowy. Oni również zostali pośmiertnie awansowani.

– Od tego czasu w lotnictwie bardzo dużo się zmieniło. Udoskonalone zostały procedury związane ze szkoleniem i organizacją lotów – mówi kmdr ppor. Cichy. – W lotnictwie morskim na szczęście nie mieliśmy już katastrof tej skali. Nie ustrzegliśmy się jednak ofiary śmiertelnej – dodaje. W 2010 roku zginął ratownik pokładowy ze śmigłowca „Anakonda”. Wypadł on z maszyny podczas próbnego oblotu, który poprzedza rozpoczęcie dyżuru. Po śmierci został awansowany na wyższy stopień. 

Rok później na gdyńskim Oksywiu została odsłonięta tablica z inskrypcją „Pamięci lotników, którzy polegli służąc w lotnictwie morskim Marynarki Wojennej RP”.

– Oddajemy hołd naszym kolegom, którzy zginęli w katastrofach, ale nie zapominamy też o innych lotnikach, choćby tych poległych podczas wojny – podkreśla kmdr ppor. Cichy. We wrześniu 1939 roku lotnictwo morskie poniosło ogromne straty. Niemcy rozbili wówczas Morski Dywizjon Lotniczy, niszcząc służące w nim hydroplany. Lotnicy, którym udało się przeżyć, przedostali się do Wielkiej Brytanii i kontynuowali walkę.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
 
Święto stołecznego garnizonu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Pilecki ucieka z Auschwitz
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
Zachować właściwą kolejność działań
Ameryka daje wsparcie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Gunner, nie runner
W obronie wschodniej flanki NATO
Kolejne FlyEye dla wojska
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wojna w świętym mieście, epilog
Metoda małych kroków
Kadisz za bohaterów
Rekordziści z WAT
Wytropić zagrożenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pytania o europejską tarczę
NATO on Northern Track
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Szybki marsz, trudny odwrót
Sprawa katyńska à la española
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
SOR w Legionowie
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część druga
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO