moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowe naloty

W sierpniu 2013 roku dwóch żołnierzy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie osiągnęło niezwykle wysokie życiowe naloty. Są to ppłk pilot Ryszard Sarnacki, dowódca 12 eltr – ponad 7000 godzin w powietrzu i st.chor.sztab. Ryszard Kolski, technik pokładowy – ponad 5000 godzin w powietrzu.

Są to rekordowe naloty – jedne z największych w Siłach Powietrznych.

Ppłk Sarnacki (w lotnictwie od 38 lat) ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie w 1979 roku, gdzie nalatał około 150 godzin na samolotach LIM 5 oraz 100 godzin na samolotach Iskra. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego, gdzie latał jako pilot na samolotach LIM 5. Następnie służył w dywizyjnej eskadrze łącznikowo-transportowej w Świdwinie, gdzie zaczęła się jego przygoda z samolotami An 2. Do krakowskiego 13 Pułku Lotnictwa Transportowego trafił w 1983 roku. W Krakowie latał na samolotach An 2 i Ił 14. W 1994 roku przeszkolił się na nowo wprowadzony do służby An 28, a potem na kolejne wersje M 28 „Bryza", M 28 B/PT „Skytruck" i wreszcie w 2011 roku na najnowszą wersję M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit".

Ppłk Ryszard Sarnacki, pilot-instruktor klasy mistrzowskiej, został odznaczony Lotniczym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał statuetkę Ikara. Brał udział w wielu misjach, ćwiczeniach i lotach po całej Europie oraz od samego początku uczestniczył w lotach humanitarnych w ramach „Akcji Serce". Na dzień 6 sierpnia 2013 roku jego nalot wynosi 7050 godzin, w tym na poszczególnych typach samolotów: Iskry – około 100 godzin, LIM 5 – około 150 godzin, An 2 ponad 1000, Ił 14 około 700 godzin oraz na różnych wersjach M 28 ponad 5000 godzin.

St.chor.sztab. Ryszard Kolski (od 39 lat w lotnictwie) ukończył Szkołę Chorążych w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w 1977 roku. Pierwszy przydział służbowy skierował go 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie, gdzie przeszkolił się na obsługę samolotów An 26 (obsługa naziemna), a później kolejno na Ił 14 (do którego ma największy sentyment), An 2, An 28 i kolejne wersje M 28. Jako technik pokładowy i instruktor brał udział w pierwszych lotach z narządami do przeszczepu, jeszcze przed oficjalną „Akcją Serce". Wyróżniony Statuetką Ikara, doświadczony technik pokładowy brał udział w lotach po całej Europie. W czerwcu 2013 roku przekroczył nalot życiowy 5000 godzin, w tym na samolotach: Ił 14 – 1422 godzin, An 2 – 678 godzin, An 28 – 350 godzin, M 28 „Bryza" – 1472 godzin, M 28 B/PT „Skytruck" – 931 godzin oraz M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit" – 147 godzin.

Źródło: kpt. Maciej Nojek

PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~lapuch
1424896140
BRAWO K O L A !!!
9A-AC-3F-B1

Tragiczne zdarzenie na służbie
 
Wioślarze i triatlonistka na podium
Husarz na straży nieba
Wojna w świętym mieście, epilog
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W obronie wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Święto stołecznego garnizonu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
25 lat w NATO – serwis specjalny
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
NATO na północnym szlaku
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Dumni z munduru
Awanse na Trzeciego Maja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Italii, za wolność waszą i naszą
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Patriotyczny maraton
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Weterani pod wszechstronną opieką
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pod skrzydłami Kormoranów
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwsi na oceanie
Pytania o europejską tarczę
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
NATO on Northern Track
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Daglezje poszukiwane
Barwy Ojczyzny
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO