moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podróż historyczna w PKW

Służba na misji to nie tylko obowiązki. Czasem trzeba znaleźć czas na poznanie kraju, w którym się służy. Z inicjatywy dowódcy V zmiany PKW EUFOR/MTT, na zaproszenie władz wojskowych część żołnierzy kontyngentu uczestniczyła w podróży historycznej do jednego z niewielu na świecie podziemnego lotniska.


Podróż zorganizował dowódca LOT Doboj, mjr Włodzimierz Erdmann. Oprócz 15 żołnierzy kontyngentu, uczestniczyło w niej również kilku policjantów z posterunku w Doboju, z którymi LOT utrzymuje bardzo dobre relacje.

Lotnisko Željava znajduje się w północno-zachodniej części Bośni i Hercegowiny. Właściwie leży na terenie dwóch państw: Chorwacji i Bośni i Hercegowiny w Górach Pljesevica, w pobliżu miasta Bihać. W czasach kiedy funkcjonowało, było to największe podziemne lotnisko i wojskowa baza lotnicza w byłej Jugosławii, i jedna z największych w Europie.

Budowa lotniska Željava o kryptonimie „Obiekt 505”, rozpoczęła się w 1948 r. i została zakończona w 1968 r. W ciągu tych dwóch dekad, Jugosławia przeznaczyła na jego budowę około 6 miliardów dolarów. Był to jeden z największych i najdroższych budowlanych projektów wojskowych w Europie.

Kompleks został zaprojektowany i zbudowany tak, aby utrzymać bezpośrednie trafienie 20-kilotonowej bomby atomowej, co odpowiada sile bomby zrzuconej na Nagasaki. Podziemne tunele mają łączną długość ok. 3,5 km, a bunkier miał cztery wejścia chronione 100-tonowymi ciśnieniowymi drzwiami.

Kompleks przez pewien czas mógł być samowystarczalny. Miał podziemne źródła wody, agregaty prądotwórcze, pomieszczenia mieszkalne dla załogi. Ponadto były tam  kantyny, które mogły wyżywić 1000 ludzi jednocześnie. Ilość żywności, paliwa i broni wystarczała do 30 dni bez zaopatrzenia z zewnątrz. Paliwo było dostarczane 20 km rurociągiem biegnącym z magazynu z jednostki wojskowej w pobliżu Bihaća.

Baza lotnicza była intensywnie używana w 1991 r. podczas wojny w Jugosławii. W czasie jej trwania, w wyniku dynamicznej sytuacji i przejmowania obiektów wojskowych przez różne strony konfliktu, Jugosłowiańska Armia Ludowa zniszczyła pas startowy aby uniknąć ewentualnego dalszego korzystania z kompleksu przez przeciwstawne siły.

W 1992 r., w celu wyłączenia lotniska z eksploatacji i uniemożliwienia odbudowy infrastruktury, dokonano dodatkowych zniszczeń używając 56 ton materiałów wybuchowych. Wybuch był tak potężny, że odczuwano go w pobliskim Bihaću. Mieszkańcy okolicznych wsi twierdzili, że dym z tuneli unosił się jeszcze przez sześć miesięcy po wybuchu.

Aktualnie cała baza lotnicza, tunele i pasy startowe niszczeją. Teren wokół lotniska określa się jako niebezpieczny ze względu na miny. Pomimo, że pojawiają się plany, aby istniejące jeszcze pasy startowe wykorzystać jako lokalne lotnisko gminy Bihać,  to jednak brak funduszy nie pozwala na ich odbudowe lub choćby zapobieganie rozkradaniu przez złomiarzy.

Wyjazd stanowił ciekawą lekcję historii i możliwość poznania jednego z największych i najciekawszych militarnych obiektów inżynieryjnych w Europie.

Wypada żałować, że tylko kilkunastu żołnierzy mogło uczestniczyć w wyprawie. Pozostali musieli realizować zadania mandatowe.

Źródło: mjr Mirosław Zyber

PZ

autor zdjęć: ppłk Sławomir Cieślewicz

dodaj komentarz

komentarze


Pod skrzydłami Kormoranów
 
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Zmiany w dodatkach stażowych
Tragiczne zdarzenie na służbie
NATO on Northern Track
W Italii, za wolność waszą i naszą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Święto stołecznego garnizonu
Awanse na Trzeciego Maja
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Patriotyczny maraton
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W obronie wschodniej flanki NATO
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Husarz na straży nieba
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwsi na oceanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wioślarze i triatlonistka na podium
Weterani pod wszechstronną opieką
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szybki marsz, trudny odwrót
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pływacy i maratończycy na medal
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Barwy Ojczyzny
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Dumni z munduru
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Biel i czerwień łączy pokolenia
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wytropić zagrożenie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO