moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
 
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Krwawa noc pośród puszczy
I zdobyliśmy!
„Pierwsza Drużyna” na start
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Rajd ku czci saperów
Więcej hełmów dla żołnierzy
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Polki pobiegły po srebro!
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zapraszamy na Festiwal
Ameryka daje wsparcie
Układ nerwowy Mieczników
Gry wojenne w szkoleniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Bohater odtrącony
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Polska wiktoria na Monte Cassino
Wojna w świętym mieście, epilog
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Zmiany w dodatkach stażowych
Uwaga, transformacja!
Armia Andersa w operacji „Honker”
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Premier odwiedził WZZ Podlasie
NATO on Northern Track
Flota Bayraktarów w komplecie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pierwsi na oceanie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
Abramsy w pętli
Wojskowe Oscary przyznane!
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Po przeprawie ruszyli do walki
Pytania o europejską tarczę
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Na straży nieba
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Serwis K9 w Polsce
„Ta ziemia do Polski należy…”
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Wyszkolenie sprawdzą w boju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO