Ostatni transportowiec już w Polsce
1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.
Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ
autor zdjęć: MON
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wojskowe Oscary przyznane!
Więcej hełmów dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rajd ku czci saperów
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ameryka daje wsparcie
Po przeprawie ruszyli do walki
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Wojna w świętym mieście, epilog
Pytania o europejską tarczę
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Zapraszamy na Festiwal
NATO on Northern Track
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Zmiany w dodatkach stażowych
Pływacy i maratończycy na medal
Armia Andersa w operacji „Honker”
„Pierwsza Drużyna” na start
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Układ nerwowy Mieczników
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flota Bayraktarów w komplecie
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Polska wiktoria na Monte Cassino
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
I zdobyliśmy!
„Ta ziemia do Polski należy…”
Polki pobiegły po srebro!
Krwawa noc pośród puszczy
W obronie wschodniej flanki NATO
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Bohater odtrącony
Pierwsi na oceanie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Uwaga, transformacja!
Mobilne dowodzenie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Abramsy w pętli
Serwis K9 w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Na straży nieba
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Gry wojenne w szkoleniu
komentarze