moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak praktyki, to w Airbusie

Wspólne projekty badawcze, praktyki dla studentów w zakładach lotniczych, otwarte wykłady – tak będzie wyglądała współpraca Akademii Marynarki Wojennej z firmą Airbus Helicopters, czołowym na świecie producentem śmigłowców. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu w Gdyni. Podobną uczelnia ma np. ze szwedzkim Saabem.

Okręt Kobben na dziedzińcu Akademii Marynarki Wojennej. Po przejęciu od Norwegii okręt został podniesiony z wody, a potem przerobiony na symulator do szkolenia.

Porozumienie podpisali kadm. prof. Tomasz Szubrycht, rektor-komendant AMW, i Tomasz Krysiński, prezes Airbus Helicopters Polska. Obaj podczas rozmowy z dziennikarzami zgodnie podkreślali potrzebę budowania więzi pomiędzy światem nauki a przemysłem. Według nich taka współpraca nie tylko pomoże w kształceniu studentów i zdobywaniu nowych doświadczeń przez kadrę uczelni, lecz także wzmocni przemysł obronny. I nie ma tutaj znaczenia fakt, że gdyńska akademia kształci przede wszystkim specjalistów związanych ze służbą na morzu. Marynarka wojenna również przecież korzysta ze śmigłowców, a technologie związane ze statkami powietrznymi i okrętami mają wiele punktów wspólnych.

AMW nawiązała kontakt z Airbusem podczas ubiegłorocznych targów przemysłu zbrojeniowego w Kielcach. – Miesiąc później prezes Krysiński oraz eksperci z Airbusa wygłosili na uczelni wykład. Uznaliśmy wówczas, że warto rozszerzyć współpracę – wspomina dr Agata Załęska-Fornal, prodziekan ds. kształcenia i studenckich Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW. W środę parafowano umowę określającą właśnie jej zasady. – W ciągu miesiąca specjalny zespół roboczy przygotuje szczegółowy harmonogram działań na najbliższy czas – zaznacza dr Załęska-Fornal. – Już dziś można jednak powiedzieć, że będziemy wspólnie organizować seminaria, konferencje naukowe i otwarte wykłady. Zamierzamy też współpracować przy konkretnych projektach wdrożeniowych, którym będą poświęcone studia doktoranckie – wylicza.

REKLAMA

Do tego dojdą praktyki w zakładach Airbusa – zarówno dla wykładowców, jak i dla studentów. – W najbliższym czasie powinni z nich skorzystać studenci cywilni. Na praktyki podchorążych trzeba będzie zapewne trochę poczekać. Ich program zwykle jest układany z dużym wyprzedzeniem. Liczymy jednak, że także oni w przyszłym roku akademickim będą mogli skorzystać z oferty Airbusa – podkreśla dr Załęska-Fornal. Tego typu doświadczenia, jak mówi, są niezwykle istotne. – Przemysł rozwija się w szybkim tempie. Co chwilę pojawiają się nowe trendy, rozwiązania. Warto, aby osoby, które na co dzień obcują przede wszystkim z teorią, mogły przyjrzeć się praktycznemu zastosowaniu nowoczesnych technologii. Dotyczy to zwłaszcza studentów – zaznacza prodziekan.

AMW ma sporą praktykę we współpracy z przemysłem. Kilka lat temu uczelnia podpisała podobną umowę ze szwedzkim Saabem – jednym z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Od tamtej pory studenci jeżdżą na praktyki do stoczni w Karlskronie. – Jesteśmy pełni nadziei, że współpraca z Airbusem będzie równie owocna – przyznaje dr Załęska-Fornal.

Akademia Marynarki Wojennej od ponad stu lat kształci oficerów dla polskich sił morskich. Co roku jej mury opuszczają m.in. nawigatorzy i okrętowi mechanicy. Oprócz tego uczelnia prowadzi szkolenia dla kadry MW, jest też prężnie działającym ośrodkiem naukowym. Oprócz żołnierzy studiują tam także cywile, którzy zdobywają wiedzę np. na kierunkach związanych z informatyką, hydrografią morską czy bezpieczeństwem narodowym.

Airbus Helicopters to międzynarodowy koncern, który zajmuje się produkcją i serwisowaniem śmigłowców. Jego maszyny trafiają zarówno na rynek cywilny, jak i do armii. Polski oddział Airbusa ma siedzibę w Łodzi. W jego skład wchodzą m.in. biuro projektowe i otwarte niedawno w Strykowie centrum testowe, gdzie prowadzone są badania nad obracającymi się częściami śmigłowców.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wojciech Stróżyk/REPORTER; Bartosz Rutkiewicz/ AMW

dodaj komentarz

komentarze


Po pierwsze: bezpieczeństwo!
 
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sztuka ochrony zabytków
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Uwaga, transformacja!
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pytania o europejską tarczę
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwsi na oceanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Awanse na Trzeciego Maja
Ameryka daje wsparcie
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polki pobiegły po srebro!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wojna w świętym mieście, epilog
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
W obronie wschodniej flanki NATO
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Husarz na straży nieba
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Czarne oliwki dla sojuszników
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pilecki ucieka z Auschwitz
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Tragiczne zdarzenie na służbie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski technik AH-64
Desant pod osłoną nocy
Medyczne wnioski z pola walki
NATO on Northern Track
Więcej hełmów dla żołnierzy
Daglezje poszukiwane
Odliczanie do misji na Łotwie
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wiedza na czas kryzysu
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO