moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej specjalistów z prawem jazdy C i C+E

Nawet stu kierowców ciężarówek rocznie przygotuje do służby nowy ośrodek, który powstał przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dopiero druga tego typu placówka w polskiej armii. Do tej pory kurs na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadził jedynie podlegający Inspektoratowi Wsparcia ośrodek w Grudziądzu.

Jelcze, Stary, Iveco, Mercedesy – ciężarówki można znaleźć praktycznie w każdej jednostce wojskowej. Zwykle pozostają w cieniu czołgów, haubic, transporterów opancerzonych, okrętów i samolotów. A jednak bez nich trudno wyobrazić sobie sprawnie funkcjonującą armię. Każdego dnia ciężarówki przewożą z miejsca na miejsce tony wyposażenia i setki żołnierzy. Słowem: to właśnie na nich opiera się logistyka. Tymczasem kierowców, którzy mają uprawnienia do ich prowadzenia, jest w wojsku ciągle zbyt mało. – Wojsko się rozrasta, kupuje nowe pojazdy, do tego wśród samych żołnierzy mamy sporą rotację – przyznaje st. chor. sztab. Seweryn Stańczak z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kandydaci do prowadzenia ciężarówek pozyskiwani są bezpośrednio z cywila. Wojsko szkoli też ich samo. Do tej pory specjalistyczne kursy na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadzone były w Centrum Szkolenia Logistyki, które mieści się w Grudziądzu i podlega Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych. W ostatnich dniach armii przybył jednak kolejny ośrodek. Został otwarty w poznańskim CSWL-u.

– Do dyspozycji mamy pomieszczenia dydaktyczne, niezbędne oprogramowanie i plac z torami do nauki jazdy, który mieści się w pobliskim Radojewie – wylicza st. chor. sztab. Stańczak, który został kierownikiem nowo otwartej placówki. Kadrę ośrodka tworzy siedmiu instruktorów. W poniedziałek rozpoczął się pierwszy kurs. Bierze w nim udział 15 osób. – Pierwsze trzy dni przeznaczyliśmy na teorię. A już w czwartek kursanci po raz pierwszy zameldowali się na placu manewrowym – informuje podoficer. Żołnierze w towarzystwie instruktorów zasiadają za kierownicą ciężarówek Iveco. – Niebawem zielone auta z charakterystyczną „elką” pojawią się na ulicach Poznania. Zakładam, że dla mieszkańców może to być pewne zaskoczenie, bo chyba niewielu z nich takie zestawienie widziało. A jeśli nawet, to od tamtej chwili musiało upłynąć sporo czasu... – zaznacza st. chor. sztab. Stańczak. Kilka dekad temu wojskowe ośrodki nauki jazdy funkcjonowały choćby w Pile, Koszalinie czy Ostródzie, które kilka lat temu zostały jednak zlikwidowane.

REKLAMA

Na kurs zgłosili się żołnierze z różnych stron Polski. – Przyjechałem z Łodzi, bo bardzo zależy mi na podwyższeniu kwalifikacji. Im więcej umiesz, tym masz więcej możliwości, jeśli chodzi o przyszłą służbę – podkreśla plut. Arkadiusz Studziński z Wojskowego Centrum Kształcenia Medycznego. – Wcześniej oczywiście musiałem uzyskać zgodę dowódcy, ale z tym nie było problemu. Trema? Jasne, że jest. W końcu jazda ciężarówką po mieście to dla mnie nowość. Myślę jednak, że zostaniemy do tego dobrze przygotowani i... damy radę – dodaje.

Zajęcia zostały rozpisane na 33 dni kalendarzowe. Przez 20 godzin kursanci będą przyswajać wiedzę teoretyczną, z kolei szkolenie praktyczne zajmie ponad 30 godzin. – Po ukończeniu kursu uczestnicy będą musieli jeszcze zdać egzamin. Przeprowadzi go wskazany przez nich Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – tłumaczy st. chor. sztab. Stańczak i dodaje, że CSWL jest w stanie przeszkolić od kilkudziesięciu do nawet stu przyszłych kierowców ciężarówek. Dzięki prawu jazdy kategorii C będą oni mogli prowadzić samochód o wadze powyżej 3,5 t. Prawo jazdy C+E pozwoli im na prowadzenie auta ciężarowego z naczepą. Na tym jednak nie koniec. – Posiadanie kategorii C otwiera drogę do kolejnych kursów, dzięki którym można zdobyć uprawnienia do prowadzenia choćby transporterów KTO Rosomak – zaznacza szef nowo otwartego ośrodka. Tego rodzaju szkolenia również prowadzi CSWL.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ, CSWL Poznań

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Zmiany w dodatkach stażowych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Gry wojenne w szkoleniu
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Husarz na straży nieba
Posłowie dyskutowali o WOT
Ameryka daje wsparcie
Odliczanie do misji na Łotwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Medyczne wnioski z pola walki
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sztuka ochrony zabytków
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wiedza na czas kryzysu
Pytania o europejską tarczę
Więcej hełmów dla żołnierzy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Uwaga, transformacja!
Pływacy i maratończycy na medal
Układ nerwowy Mieczników
NATO on Northern Track
Awanse na Trzeciego Maja
Desant pod osłoną nocy
Daglezje poszukiwane
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polki pobiegły po srebro!
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojna w świętym mieście, epilog
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Czarne oliwki dla sojuszników
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Pierwszy polski technik AH-64
Pierwsi na oceanie
Wiosenna burza nad Estonią

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO