moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna generacja Jelcza

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

To była jedna z najbardziej „gorących” premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Jelcz zaprezentowała na targach dwie prototypowe ciężarówki kolejnej, już trzeciej w historii spółki, generacji – trzyosiowy model 663.45 oraz czteroosiowy, oznaczony jako 883.57. Pierwszy z nich został pokazany jako baza dla systemu rakietowego Homar-A, czyli amerykańskiej wyrzutni HIMARS, drugi zaś ma być nośnikiem koreańskiego systemu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo. Ich prezentacja była sporym zaskoczeniem dla zwiedzających, ponieważ jeszcze na przełomie maja i czerwca oba pojazdy były w fazie opracowywania przez inżynierów. Ich budowa rozpoczęła się w pierwszych dniach lata i auta do Kielc przyjechały właściwie prosto z linii montażowej.

REKLAMA

Specjaliści z Jelcza podkreślają, że podczas prac nad trzecią generacją ciężarówek tej marki nie tylko starali się uwzględnić światowe trendy w projektowaniu i budowie tego typu platform, ale przede wszystkim korzystali z doświadczeń i wniosków płynących z polskiej armii, która jest głównym użytkownikiem aut Jelcz. Żołnierzom zaś zależało na tym, aby w nowych modelach poprawiono trzy aspekty – dzielność terenową, komfort załogi oraz kwestię ich eksploatacji, szczególnie łatwości dokonywania napraw i serwisu.

Konstruktorzy postarali się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Pokazane na targach ciężarówki 663.45 oraz 883.57 miały więc nie tylko przeprojektowane zawieszenie i nową ramę zwiększającą sztywność całego pojazdu, lecz także bardziej komfortową kabinę oraz umieszczony za nią silnik. W Jelczach poprzedniej generacji, oznaczonej cyfrą „2”, czyli np. 662 i 882, silniki umieszczone są z przodu, pod kabiną. Dlatego na przykład, aby wymienić motor, trzeba ją zdemontować, co zajmuje sporo czasu. W modelach trzeciej generacji dostęp do napędu jest więc o wiele prostszy, a ymiana silnika trwa znacznie krócej.

W obu pojazdach zastosowano niezależne zawieszenie z osiami amerykańskiej firmy AxleTech, które dzięki podwójnym sprężynom śrubowym i amortyzatorom zapewniają autu bardzo dobre właściwości jezdne nawet w bardzo trudnym terenie. Ciężarówka sama w sobie waży nieco ponad 22 t, ale można na niej zainstalować zabudowę – np. wyrzutnię z pociskami – o maksymalnej masie około 22 t. Aby zaś żołnierze w razie potrzeby mogli sobie poradzić sami, gdy pojazd zakopie się w trudnym terenie, auto zostało wyposażone w hydrauliczną wyciągarkę o sile uciągu 100 kN, z liną o długości około 60 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1699006080
Te wielkie szyby kierowcy i pasażera to są naprawdę potrzebne?. To chyba nie autokar turystyczny.
F2-CA-99-4E

Desant pod osłoną nocy
 
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Krwawa noc pośród puszczy
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
„Pierwsza Drużyna” na start
Zmiany w dodatkach stażowych
Ameryka daje wsparcie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pierwszy polski technik AH-64
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Pytania o europejską tarczę
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Treningi z wojskiem wracają
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Gry wojenne w szkoleniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis K9 w Polsce
Wiosenna burza nad Estonią
Pływacy i maratończycy na medal
Armia Andersa w operacji „Honker”
Układ nerwowy Mieczników
Bohater odtrącony
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Po przeprawie ruszyli do walki
NATO on Northern Track
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwsi na oceanie
Husarz na straży nieba
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polki pobiegły po srebro!
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
NATO na północnym szlaku
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Uwaga, transformacja!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sztuka ochrony zabytków
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Wielka droga” dostępna online

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO