moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Debiut polskiego AW149

Firmy Leonardo oraz PZL Świdnik przygotowały nie lada gratkę dla zwiedzających Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach! Na targach swoją premierę miał pierwszy zbudowany dla Wojska Polskiego wielozadaniowy śmigłowiec AW149. Maszyny te w Siłach Zbrojnych RP będą nosiły kryptonim „Perkoz”.

To jedna z najciekawszych, ale też bardzo wyczekiwanych targowych premier. Zwiedzający XXXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach mogą podziwiać najnowszą broń, którą wkrótce otrzymają polscy żołnierze. To pierwszy z 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149 zamówionych w ubiegłym roku za ponad 8 mld zł.

Maszyna na razie nosi fabryczne oznaczenie CSX82112, ale już wkrótce – po zakończeniu wojskowych prób i testów – wejdzie do służby w Siłach Zbrojnych RP z numerem taktycznym 6701. Pierwszy Perkoz, bo taki kryptonim będą nosiły śmigłowce AW149 z biało-czerwoną szachownicą na kadłubach, został wyposażony w cztery miejsca dla załogi (dwóch pilotów i dwóch strzelców) oraz 12 foteli dla żołnierzy desantu.

REKLAMA

Na targach można zobaczyć również, jakie specjalistyczne wyposażenie i uzbrojenie będą miały śmigłowce, które otrzyma wojsko. Do obserwacji terenu i wykrywania oraz śledzenia celów Perkozowi będzie służyć głowica elektrooptyczna FLIR Star Safire 380HLD umieszczona pod nosem kadłuba.

Uzbrojenie AW149 stanowią karabiny maszynowe M60 (w oknach kabiny) oraz umieszczone na zewnętrznych węzłach podwieszeń: siedmiorurowa wyrzutnia rakiet niekierowanych kalibru 70 mm (z jednej strony śmigłowca) i dwa pociski przeciwpancerne AGM-114 Hellfire (z drugiej strony maszyny).

Jeśli chodzi o systemy awioniczne, to AW-149 są przystosowane do lotów w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień (dzięki Visual Flight Rules/ Instrumental Flight Rules – VFR/IFR) i w nocy (Night Vision Conditions – NVC).

Śmigłowce AW149 dla polskiego wojska powstają w spółce PZL Świdnik, która jest częścią koncernu Leonardo Helicopters.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1694419740
Czy śmigłowiec jest opancerzony? Raczej nie i dlatego nie nadaje się do wojska.
E9-4F-82-14

Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
 
Więcej hełmów dla żołnierzy
Pływacy i maratończycy na medal
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Polki pobiegły po srebro!
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojna w świętym mieście, epilog
Wiosenna burza nad Estonią
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wiedza na czas kryzysu
NATO on Northern Track
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Układ nerwowy Mieczników
Gry wojenne w szkoleniu
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Serwis K9 w Polsce
Pytania o europejską tarczę
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Husarz na straży nieba
Armia Andersa w operacji „Honker”
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Desant pod osłoną nocy
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Odliczanie do misji na Łotwie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pierwsi na oceanie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zmiany w dodatkach stażowych
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO na północnym szlaku
Pierwszy polski technik AH-64
Awanse na Trzeciego Maja
Bohater odtrącony
W obronie wschodniej flanki NATO
Sztuka ochrony zabytków
Medyczne wnioski z pola walki
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Uwaga, transformacja!
Daglezje poszukiwane
Ameryka daje wsparcie
„Wielka droga” dostępna online
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO