moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Elektroniczna szkoła jazdy

Według informacji uzyskanych z Centrum Operacyjnego MON jeszcze w tym roku do 10 Brygady Kawalerii Pancernej do Świętoszowa mają trafić pierwsze egzemplarze zmodernizowanych czołgów Leopard 2PL. Pierwsze wozy otrzyma tamtejszy Ośrodek Szkolenia Leopard, w którym będzie się odbywało szkolenie załóg nowych maszyn.

Jednak zanim załogi przesiądą się z używanych dotąd Leopardów 2A4 do nowych czołgów, każdy dowódca, działonowy, ładowniczy i kierowca musi odbyć około dwutygodniowy cykl szkoleń w symulatorach. Znacznie dłuższe – bo kilkumiesięczne kursy w Ośrodku Leopard – czekają żołnierzy, którzy trafią do brygady z cywila i będą chcieli wejść w składach załóg zmodernizowanych czołgów. – Aby szkolenie odbywało się sprawnie i co najważniejsze efektywnie, oprócz sześciu Leopardów 2PL potrzebujemy także trzech nowych symulatorów – mówi mjr Marcin Wdowiak, komendant Ośrodka Szkolenia Leopard.

REKLAMA

Jeden z trzech

Jeden symulator do szkolenia kierowców Leopardów jest już w ośrodku. Nowoczesne urządzenie SJCL- 6P, które trafiło tutaj z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” z Gliwic z trzema stanowiskami szkoleniowymi, zostało już zamontowane w przeznaczonej do tego hali. Obecnie trwa proces jego uruchamiania, wgrywania oprogramowania i przekazywania do użytku instruktorom.

Nowy symulator będzie umożliwiał szkolenie kierowców wszystkich typów Leopardów używanych w polskiej armii, czyli w wersji A4, A5 i najnowszej – PL. W porównaniu do dotychczas używanego, symulator jest znacznie nowocześniejszy. Kabina treningowa zamontowana jest na sześciu specjalnych siłownikach, które sprawiają, że uczestnik szkolenia czuje ruch maszyny adekwatny do terenu, po którym się wirtualnie porusza. System głośników odwzorowuje dźwięki, jakie panują w prawdziwym czołgu podczas jazdy.

Uczący się kierowca, patrząc przez peryskopy, zobaczy teren taki, jaki pokaże mu program wgrany przez instruktora. Będzie mógł prowadzić czołg po poligonowych bezdrożach, po drogach gruntowych i utwardzonych, a nawet w terenie miejskim. Obraz będzie pokazywał teren także nocą i o różnych porach roku.

Nowy symulator szkolenia kierowców czołgów wyposażony jest we wszystkie dodatkowe urządzenia, których nie ma wersja czołgu 2A4, a które są zainstalowane w wersjach 2A5 i 2PL. Chodzi m.in. o kamerę cofania czy zmodernizowany system przeciwpożarowy. Producent symulatora – Ośrodek „OBRUM” – zainstalował w nowym urządzeniu także dodatkową kamerę. Dzięki niej instruktor siedzący przy pulpicie sterowniczym widzi przez cały czas trenującego kierowcę.

Instruktorzy się szkolą

W ośrodku brakuje jeszcze dwóch najważniejszych symulatorów – urządzenia treningowego nowej generacji ASPT oraz AGPT. Pierwszy jest symulatorem do szkolenie dowódcy czołgu i działonowego z możliwością dołączenia do niego stanowiska kierowcy. Umożliwia w trybie wirtualnym, ale bardzo zbliżonym do naturalnego, naukę działania tych osób w różnych sytuacjach współczesnego pola wali.

Film: Bogusław Politowski

Symulator AGPT ma znacznie więcej możliwości. Można w nim szkolić jedną czy dwie załogi, a nawet wszystkie załogi plutonu jednocześnie. Urządzenie to pozwala na organizowanie nie tylko działań taktycznych, ale także pojedynków pancernych. – Włączając wszystkie symulatory w sieć, będziemy mogli stworzyć szerokie spektrum pola walki i odwzorować działania całej kompanii czołgów – mówi mjr Wdowiak.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy nowe urządzenia trafią do ośrodka. Mimo to instruktorzy przygotowują się do szkolenia nowych załóg. W Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy”, które są głównym wykonawcą modernizacji przebywa sześciu doświadczonych instruktorów Ośrodka Leopard, którzy poznają zmiany, jakie w nowych czołgach zostały przeprowadzone w porównaniu do wersji bazowej Leoparda 2A4.

Jednym z instruktorów, który poznał już zmodernizowaną wersję Leoparda jest mł. chor. Tomasz Potęga. Podoficer brał udział m.in. w pierwszych, testowych strzelaniach. Wrażenie zrobiła na nim np. zmiana systemu naprowadzania z układów hydraulicznych na elektryczne. – Dzięki temu zwiększyła się szybkość oraz dokładność naprowadzania armaty na cel – skomentował. Dodał, że niezwykle korzystną zmianą było wprowadzenie w nowym wozie m.in. wysokiej klasy niezależnej kamery termowizyjnej dla dowódcy czołgu.

Instruktor wszystkimi swoimi spostrzeżeniami będzie się dzielił z członkami przyszłych załóg, którzy w przyszłym roku powinni rozpocząć szkolenie na zmodernizowanych Leopardach 2PL.

Ośrodek ceniony w świecie

Ośrodek Szkolenie Leopard ze Świętoszowa jest jedyną w armii placówką szkolącą załogi czołgów z rodziny Leopard. Tutaj mieści się krajowe centrum wiedzy o tym typie uzbrojenia.

Na początku października w ośrodku została zorganizowana XXI Międzynarodowa Konferencja Master Gunner. Wzięli w niej udział specjaliści od Leopardów m.in. z Austrii, Belgii, Niemiec, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, a także Brazylii, Chile czy Singapuru.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Doktorant WAT stypendystą Fulbrighta
 
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Wojsko wchodzi w kadr
Ludzie niebezpiecznej profesji
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Reserves Win Wars
Nowy wiceminister w MON
Nowa spółka lotnicza PGZ
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Czwarty rozbiór
Tyraliera terytorialsów
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Jani, Miraculously Saved
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Unwanted Treaty
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Trudna droga
Polska pomoże Ukrainie walczyć z PTSD
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Jak Polacy wyzwalali Bredę
„Niepodległą mamy we krwi” – czas na podsumowanie
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Razem się szkolą, razem walczą
Akcja „Niepodległą mamy we krwi” na finiszu
Klasy wojskowe po nowemu
Plan modernizacji marynarki wojennej
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
T-72 strzelają na poligonie
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Geopolityka i nowoczesne technologie dla armii
GROM na kursie działań specjalnych
PESCO z polskim projektem
Wołyńskie lwie serca
Wyzwania polskiej fotoniki
Symbol zaklęty w dacie
Studenci w kryzysie
Thin Blue Line
Mroczne serce okupowanej Europy
Obrona bez polityki
Spielberg’s Stars
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Muzeum w Żaganiu pomaga Spielbergowi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO