moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt

Podstawy konstrukcji samolotów, struktury i maszyny sił powietrznych, a także udział lotnictwa w konfliktach zbrojnych – to tylko kilka z zagadnień, które mogą pojawić się podczas egzaminów do dęblińskiej Szkoły Orląt. Członkowie komisji mogą też zapytać przyszłych podchorążych o sławne osoby oraz ważne dokonania i wydarzenia na świecie z zakresu lotnictwa.

W najbliższym roku akademickim Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych przyjmie na pierwszy rok studiów wojskowych 110 kandydatów. 90 z nich będzie mogło studiować na Wydziale Lotnictwa –  na kierunkach Lotnictwo i Kosmonautyka oraz Nawigacja, pozostali na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki.

Egzaminy już wkrótce

Już za niewiele ponad dwa tygodnie kandydaci na pierwszy rok studiów wszystkich kierunków wojskowych będą zdawać egzaminy wstępne. Będzie to ostatni, trzeci etap rekrutacji do dęblińskiej uczelni. – Przystąpią do niego ci, którzy pozytywnie przejdą badania lekarskie i psychologiczne, a w przypadku kandydatów na pilotów także dodatkowe badania specjalistyczne oraz samolotowe szkolenie sprawdzające – informuje ppłk Jarosław Wojtyś, oficer prasowy WSOSP.

Lipcowe postępowanie rekrutacyjne obejmie m.in. analizę wyników ze świadectwa dojrzałości (matematyka, fizyka, język angielski) oraz egzamin ze sprawności fizycznej. Ale to nie wszystko. Elementem tej części rekrutacji będzie także rozmowa kwalifikacyjna. Podczas niej kandydaci będą mogli pochwalić się zdobytymi kwalifikacjami, posiadanymi umiejętnościami, sukcesami w konkursach i olimpiadach. – Wielu osobom może się wydawać, że to najprostszy element rekrutacji. Nie zawsze tak jednak jest. Nieraz słyszałem od kandydata, że od dzieciństwa pasjonuje się lotnictwem, ale gdy zapytałem, jakie książki na ten temat czytał, nie potrafił wymienić żadnego tytułu. Dlatego do rozmowy też trzeba się przygotować, bo to właśnie podczas niej sprawdzimy wiedzę kandydata w tematach związanych z zakresem studiów – mówi płk Ireneusz Smykla, przewodniczący Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Lotnictwa WSOSP.

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Z myślą o kandydatach przedstawiciele uczelni przygotowali listę kilkunastu zagadnień, które ułatwią zainteresowanym zweryfikowanie swojej wiedzy jeszcze przed przystąpieniem do egzaminów. Znalazły się na niej tematy związane z podstawami konstrukcji statków powietrznych, techniką i technologią lotniczą (m.in. materiały konstrukcyjne, technologie przemysłu lotniczego, rozwój lotnictwa), podstawami eksploatacji statków powietrznych czy ogólną historią konfliktów zbrojnych od wprowadzenia do działań lotnictwa.

Na rozmowie przyda się także wiedza o statkach powietrznych, współczesnych jak i historycznych, a także przełomowych konstrukcjach lotniczych. Kandydat musi też znać strukturę współczesnych polskich sił powietrznych, ich zadania, lokalizację jednostek oraz sprzęt, jaki mają na wyposażeniu. – Mogą też trafić się pytania dotyczące ogólnej wiedzy o naszej uczelni: jej historii, współczesności, sprzęcie lotniczym, kształceniu. Członkowie komisji mogą też zapytać o sławne osoby oraz ważne dokonania i wydarzenia na świecie z zakresu lotnictwa – mówi ppłk Wojtyś.

Od kandydatów na pilotów wymagana będzie dodatkowa, podstawowa wiedza dotycząca lotu statku powietrznego, mechaniki płynów, elektrostatyki i prądu, magnetyzmu i optyki. – To bardzo ważne zagadnienia, podobnie jak zasady zachowania w fizyce. W poprzednich latach problemem dla wielu kandydatów było wyjaśnienie różnic między dźwignią jednostronną a dwustronną. A to przecież podstawy – dodaje płk Smykla.

Zagadnienia na liście nie są łatwe. Ale zdaniem przedstawicieli uczelni to minimum wiedzy, jaką powinni posiadać zainteresowani studiami w mundurze. – Kandydat z taką wiedzą już na początku studiów to dla nas bardzo dobry absolwent po ich zakończeniu. Pamiętajmy też, że większość z osób zdających na uczelnię ma już za sobą doświadczenia lotnicze, np. loty w aeroklubie czy podczas szkolenia selekcyjnego. Dla kogoś zatem, kto ma już licencję pilota samolotowego turystycznego albo szybowcowego, podstawy lotnictwa powinny być dobrze znane. Wystarczy jedynie odświeżyć swoją wiedzę – mówi płk Smykla.

W praktyce może się jednak zdarzyć, że kandydaci mogą być zaskoczeni pytaniami. – Jednemu problem sprawi pytanie o dźwigary czy zastrzały w samolocie, inny nie będzie wiedział jakie jest przeznaczenie śmigła, a jeszcze inny nie wymieni samolotów jakie latały w II wojnie światowej. Dlatego m.in. przygotowaliśmy tę listę, by kandydat mógł poznać swoje braki w wiedzy i uzupełnić je do czasu egzaminów – podkreśla płk Smykla.

Egzaminy na pierwszy rok studiów wojskowych odbędą się w połowie lipca. Szczegółowa lista zagadnień znajduje się na stronie internetowej uczelni.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mjr. Robert Siemaszko

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie dyskutowali o WOT
 
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Awanse na Trzeciego Maja
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Patriotyczny maraton
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Zmiany w dodatkach stażowych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wytropić zagrożenie
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pytania o europejską tarczę
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
W obronie wschodniej flanki NATO
Daglezje poszukiwane
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wiedza na czas kryzysu
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
Pływacy i maratończycy na medal
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Czarne oliwki dla sojuszników
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsi na oceanie
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pierwszy polski technik AH-64
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
Odliczanie do misji na Łotwie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Polki pobiegły po srebro!
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO