moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Drugie życie Challengerów

Waży nieco ponad 62 tony, jest uzbrojony w gwintowaną 120-milimetrową armatę L30A1, a w połowie lat 90. był uważany za najlepiej opancerzony czołg świata. Dziś używany przez brytyjską armię czołg podstawowy Challenger 2 pilnie potrzebuje modernizacji. Jeśli ją przejdzie, pozostanie w służbie aż do 2035 roku.

Brytyjskie siły zbrojne dysponują około 400 czołgami Challenger 2. Maszyny weszły do służby w 1994 roku. Sławę zyskały dzięki innowacyjnemu, warstwowemu pancerzowi Chobham/Dorchester level 2. Składa się on z kilkunastu warstw stali pancernej, płytek ceramicznych oraz płyt ze stopów lekkich, które – połączone razem – zapewniają odporność około 2,5 razy większą niż jednolity pancerz stalowy.

Obecnie Challengery 2 jednak mocno odstają zarówno od najnowszych wersji niemieckich Leopardów 2A7, amerykańskich Abramsów Sep V3, jak i rosyjskich czołgów T-90, T-72B3 i T-14 Armata. Najbardziej zestarzała się ich elektronika, w tym systemy optoelektroniczne i dowodzenia oraz kierowania walką. Pancerz również nie jest już tak wyjątkowy (na tle konkurencji), a i działo nie dotrzymuje kroku najnowszym armatom czołgowym, np. modelom 120 i 130 mm, nad którym pracuje Rheinmetall.

REKLAMA

Właśnie dlatego dwa lata temu dowództwo brytyjskiej armii ogłosiło przetarg na modernizację Challengerów, które zyskały kryptonim „Life Extension Project – LEP”. Do walki o warte kilka miliardów funtów zlecenie stanęły największe koncerny zbrojeniowe na świecie. W ubiegłym roku Brytyjczycy poinformowali, że do finałowej fazy postępowania awansowały dwa konsorcja. Liderem pierwszego jest firma BAE System (czyli producent Challengerów 2), którą wspierają General Dynamics (zarówno oddział w UK, jak i w USA), Leonardo-Finmeccanica, Moog, QinetiQ i Safran. Drugiemu konsorcjum przewodzi Rheinmetall, którego wspiera niemiecki sojusznik Krauss-Maffei Wegmann (KMW) oraz brytyjskie Thales UK, Supacat i BMT.

Ostatecznie decyzja, komu zostanie powierzona modernizacja brytyjskich Challengerów (i ile ich zostanie unowocześnionych), zapadnie dopiero za dwa lata. Przez ten czas konsorcja na zlecenie rządu będą pracować nad wybranymi podzespołami (ich lista jest niejawna). Media branżowe spekulują, że być może zostanie zlecona budowa prototypu „nowego” Challengera.

W sferze spekulacji pozostaje również zakres oczekiwanej przez brytyjską armię modernizacji. Thomas Pfister, industrial engineer z firmy Rheinmetall, przekonuje, że jego firma jest gotowa opracować wersję obejmującą znaczne zmiany, np. wymianę armaty na działo nowego typu. – Pracujemy obecnie nad nową, 130-milimetrową armatą czołgową o długości 51 kalibrów oraz nad nowymi wersjami znanych już, z czołgów Leopard 2, dział 120 mm. Opracowujemy także nowego typu pociski. Dzięki tym rozwiązaniom możliwości bojowe czołgów zostaną znacząco podniesione – mówi dla polski-zbrojnej.pl niemiecki inżynier.

BAE System swoją koncepcję Challengera 2 LEP zaprezentowało na zakończonych niedawno targach zbrojeniowych w Londynie (Defence Systems and Equipment International). – Czołg zostanie wyposażony w najnowsze i najlepsze czujniki, system kierowania ogniem oraz stanowiska pracy załogi – zapowiada Simon Jackson, szef projektu „Team Challenger 2” w koncernie BAE Systems. Podkreśla, że brytyjska firma chce zbudować pojazd, który będzie można łatwo i tanio w przyszłości ulepszać, tak by – zgodnie z oczekiwaniami brytyjskiego resortu – służył do 2035 roku.

Eksperci zastanawiają się, w jakim stopniu wyjątkowy i innowacyjny będzie musiał być nowy Challenger 2, aby przetrwał w służbie aż piętnaście lat. I czy jakość owych ulepszeń spowoduje, że będziemy o nim mogli powiedzieć, iż to pierwszy natowski czołg czwartej generacji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marcin Lasoń

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1508507580
"industrial engineer" Piszcie po polsku, ze to inżynier przemysłowy.
89-DC-C8-67
~ja
1508175240
Czas pomyśleć o modernizacji naszych T72. Propozycja ZMBŁ http://www.altair.com.pl/magazines/htmlissue?issue_id=898&ref=issue#page/10 Przez 15 lat, co najmniej, nie będzie nowego polskiego czołgu więc należy wykorzystać to co jest tylko... żadnych kompromisów. Wybierać wszystko co najlepsze.
B8-1C-96-C9

Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Posłowie debatowali o modernizacji
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Trotyl pod zabytkowym mostem
Obronny „Brave Band”
Motoryzacyjne zakupy armii
Polonia bliżej marynarki
Ministrowie obrony w Brukseli
„Kwartalnik Bellona” ma 100 lat
Praktyczne szkolenie przyszłych oficerów
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Nowa współpraca wojskowa UE
Francja inwestuje w obronność
Zostań lekarzem w mundurze
Polska wigilia w Rumunii
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Nowi wiceministrowie obrony
1–15 marca 1918 – koniec Wielkiej Wojny na wschodzie
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Polskie niszczyciele min dla Belgii i Holandii?
Lotnik z Radomia wrócił z medalami z Antarktydy i Chile
Nurkowie muszą zachować zimną krew
Walka o Zamojszczyznę
Pierwszy zrzut cichociemnych
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Medyk do zadań specjalnych
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
„Sophia” z polskim akcentem
Rumuńsko-polskie ćwiczenia taktyczne
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
Kierunek „Saber Strike ’18”
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Argentyńska zagadka
„Pierwsza polska bitwa” według Napoleona
Kolej na poligon. A może i dla pasażerów?
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Oto kawałek mnie
Lucyna, zuch dziewczyna
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
W Budapeszcie o współpracy zbrojeniowej państw V4
Szturm na metro
Za trzy lata Muzeum Wojska Polskiego będzie już na Cytadeli
Polscy lotnicy kontra ISIS
Złote Odznaki Górskie przyznane po raz drugi
Komandosi szkolą się przed misją
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Z Iskier na Mastera
Nowe drony kamikadze
Szwoleżerowie walczą do końca
Śmierć za pomoc sąsiadom
ORP „Drużno” po nowemu
Strażacy na medal
Witamy w domu
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO