moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
Festyn Komandosa już w najbliższy weekend
Sukces eksportowy Jakusza
Pobiegli, by uczcić specjalsów
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Dwa medale triatlonistek
Bitwa, która uratowała Europę
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Bój o czarną perłę w koronie
Wojsko wraca na uczelnie
Tabor dla wojska
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Zamość stolicą filmów historycznych
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Pierwsza próba ogniowa Raków
Brązowy medal szpadzistek
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Żołnierze pomagają poszkodowanym przez nawałnice
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Jak „Dunaj” zalał Praską Wiosnę
Islandzka mangusta
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Na modernizacji szpitala skorzystają pacjenci
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Marynarz ratował ludzi po nawałnicy
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą
Sprzęt na potrzeby misji
MON zaprosił dzieci na kolonie
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Dyżury będą i w Gdyni, i w Darłowie
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Przełom w finansowaniu armii
Rumunia kupuje Patrioty
Borsuk po czesku
Operacja „Hydra”
Pakt Ribbentrop-Mołotow: gra i zagłada
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Sojusz pod presją
Poczet żołnierzy AK
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
ORP „Czernicki” bliżej domu
Saperzy pracowali na dnie jeziora
Wakacje dla dzieci żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO