moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Wojskową ciężarówką na górskich stokach
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Podziękować bohaterom
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wierzba do dowodzenia
Bałtyckie ciemności
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Pierwsze paszporty przyznane!
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Raport MON o książce Tomasza Piątka
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Rezerwiści opanowali poligon
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Wilki morskie na suchym lądzie
Nowa współpraca wojskowa UE
Kawaleryjski trening na koniach
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Drugie życie Challengerów
Zielone światło dla stoczni
Zielone światło dla Pilicy
Zwiad w oparach iperytu
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Świętowali na sportowo
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Rano żołnierz, po południu student
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Czołgi T-72 będą modernizowane
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Wsparcie dla misji Air Policing
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Pod błękitną flagą NATO
Siła ognia
Wypadek lotniczy w Dęblinie
Jeszcze mobilniejsze NATO
Twórcy SPO odznaczeni
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
O co walczą Polki w mundurze
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Wyjątkowa kolekcja
Więcej pieniędzy na obronność
Skrycie i pod osłoną nocy, czyli zwiadowcy na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO