moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podwójna „Akcja Serce”

W miniony weekend krakowskie załogi samolotów CASA C-295 zrealizowały kolejne dwie „Akcje Serce”. Tym samym 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego już 22 razy w tym roku podrywało samoloty w celu ratowania ludzkiego życia.

Piloci, technicy, personel naziemny i służby dyżurne 8 Bazy Lotnictwa Transportowego mają za sobą pracowity weekend. To właśnie ich wysiłek oraz zaangażowanie i trud lekarzy, a także personelu medycznego przyczyniły się do wykonania dwóch kolejnych lotów w ramach „Akcji Serce”.

Pierwsza z akcji rozpoczęła się kilka minut po godzinie 21:00 w piątkowy wieczór 28 lipca br. Lot został poprzedzony procesem planowania i przygotowania, podczas których oprócz przygotowania samolotu i załogi ustalono m.in. trasę lotu, sprawdzono pogodę oraz inne czynniki, które mogły mieć wpływ na wykonanie zadania. Wszystkie te czynności zostały wykonane możliwie szybko i sprawnie, gdyż przy transplantacjach to właśnie czas od pobrania organu do jego wszczepienia jest jednym z kluczowych elementów.

Tuż po 21:00 CASA C-295 o numerze bocznym 011 pod dowództwem kapitana pilota Jacka Kądziołki wykonał lot na trasie Kraków - Warszawa - Kraków - Warszawa - Kraków. Samolot CASA wraz z załogą powrócił do krakowskiej bazy o godzinie 04:30 w sobotni poranek.

Jak się okazało potrzeba ratowania ludzkiego życia pojawiła się tego samego dnia. Tuż przed północą 29 lipca br. kolejna załoga wystartowała do wykonania zadania w ramach „Akcji Serce”. Lotnicy pod dowództwem kapitana pilota Jarosława Jaworskiego w ciągu 5 godzin zrealizowali lot po trasie Kraków - Katowice - Poznań - Katowice – Kraków i tym samym zakończyli 22 w tym roku „Akcję Serce” w wykonaniu 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Loty wykonywane w ramach „Akcji Serce” to szczególny typ lotów, dzięki którym możliwe jest ratowanie ludzkiego życia. Wojskowi lotnicy od blisko 32 lat wykonują tego typu zadania. Zdecydowaną większość z nich realizują załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, a szczególnie lotnicy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z krakowskich Balic, choć coraz częściej zaszczyt wykonania tego typu lotów przepada także 33 Bazie Lotnictwa Transportowego z Powidza. Na potrzeby „Akcji Serce” w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot.

Weekendowe dwie „Akcje Serce” to w tym roku już osiemnasty i dziewiętnasty lot z Karkowa wykonany w celu ratowania ludzkiego życia. Trzykrotnie „Akcję Serce” realizowały załogi z powidzkiej bazy. Tym samym przez pierwsze siedem miesięcy 2017 roku lotnicy z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego 22 razy przyczynili się do ratowania ludzkiego życia. Jest to pod tym względem rekordowy rok – w 2016 roku „Akcja Serce” realizowana była 6 razy, a w 2015 – 14 razy.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Bohater września ’39 spełnia marzenia
 
Tragiczne zdarzenie na służbie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pytania o europejską tarczę
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Husarz na straży nieba
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Awanse na Trzeciego Maja
Szybki marsz, trudny odwrót
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Zmiany w dodatkach stażowych
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Posłowie dyskutowali o WOT
Daglezje poszukiwane
Dumni z munduru
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod skrzydłami Kormoranów
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Pływacy i maratończycy na medal
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pierwsi na oceanie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W obronie wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ameryka daje wsparcie
Wytropić zagrożenie
Weterani pod wszechstronną opieką
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO