moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji

Niemcy i Francja chcą wspólnie zbudować samolot 5. generacji o obniżonej wykrywalności przez radary. Prace badawczo-rozwojowe nad maszyną ruszą w przyszłym roku. Nowoczesne myśliwce do służby miałyby wejść w latach 2025–2035.  Zastąpią francuskie Dassault Rafale i niemieckie Eurofighter Typhoon, czyli konstrukcje określane jako generacja 4+.

 O planach dotyczących budowy myśliwca poinformowali w ubiegłym tygodniu prezydent Emmanuel Macron i kanclerz Angela Merkel. Obecnie ani francuska ani niemiecka armia, nie dysponują myśliwcami 5. generacji – czyli takimi, które przy znacznie obniżonej wykrywalności przez radary, są nie tylko wielozadaniowe, ale również osiągają prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy. Maszyny te mają także bardzo dobre parametry manewrowości.

Najnowszymi samolotami jakie obie armie posiadają na wyposażeniu są maszyny określane jako generacja 4+. Francuzi korzystają z myśliwców Dassault Rafale (w służbie jest ich ponad 100). Z kolei Niemcy mają 125 sztuk samolotów Eurofighter Typhoon. Oprócz nich siły powietrzne Paryża i Berlina dysponują jeszcze maszynami 4. generacji. To m.in. francuskie Mirage 2000 (różne typy) oraz niemieckie Panavia Tornado. Problem w tym, że w obu państwach konstrukcje 4. generacji za dziesięć lat powinny zostać wycofane ze służby. Dlatego rozpoczęto poszukiwanie ich następców. I choć do niedawna Niemcy nie wykluczały, iż sięgną po oferowane przez Amerykanów myśliwce F-35 (jeden z dwóch typów seryjnie produkowanych zachodnich maszyn 5. generacji), to wszystko wskazuje na to, iż Francji udało się namówić niemieckiego sojusznika do wspólnego opracowania zupełnie nowego samolotu. To jest rewolucja, ale pokojowa, prowadzona w sposób uporządkowany i w odpowiednim tempie– podkreślał prezydent Francji Emmanuel Macron.

Niewykluczone, że do projektu zostaną zaproszone inne państwa, w tym Polska. – Analizujemy obecnie jaką drogę powinniśmy przyjąć po wycofaniu ze służby SU-22. Czy będzie to tylko dokupienie kolejnych myśliwców F-16, czy może pewnej transzy F-16 oraz myśliwców piątej generacji, to się dopiero okaże. Na pewno projekt zwiększenia budżetu obronnego do 2,5 proc. PKB otwiera przed nami nowe możliwości – komentuje wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki.

REKLAMA

To nie jedyny projekt niemiecko-francuski, do którego Polska mogłaby dołączyć. Niedawno minister Antoni Macierewicz wyjawił, że nasz kraj jest zainteresowany projektem nowego czołgu podstawowego opracowywanego przez te państwa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: defense.gouv.fr

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1505661060
Przystąpmy do jakiegokolwiek programu, w którym bylibyśmy nie tylko tępą montownią.
27-44-C9-62
~Zbyszko
1503743340
Niby jaką rolę mielibyśmy mieć w niemiecko - francuskim programie pancernym? Torcik został podzielony przecież tak, że KMW robi podwozie a Francuzi wieżę. Jeśli więc z Niemcami, to tylko z Rheinmetallem, który do przetrwania na rynku pancernym potrzebuje partnera i ma własny pomysł na czołg nowej generacji.
11-C7-67-86
~ja
1500742680
Już widzę jak Francja i Niemcy zapraszają PIS do współpracy
ED-EA-46-07

Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Pierwsze paszporty przyznane!
Kawaleryjski trening na koniach
O co walczą Polki w mundurze
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Rezerwiści opanowali poligon
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Wierzba do dowodzenia
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Nowa współpraca wojskowa UE
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Siła ognia
Wilki morskie na suchym lądzie
Świętowali na sportowo
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Twórcy SPO odznaczeni
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Zwiad w oparach iperytu
Bałtyckie ciemności
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Pod błękitną flagą NATO
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Wsparcie dla misji Air Policing
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Wypadek lotniczy w Dęblinie
Podziękować bohaterom
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Rano żołnierz, po południu student
Więcej pieniędzy na obronność
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Czołgi T-72 będą modernizowane
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Wyjątkowa kolekcja
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Zielone światło dla Pilicy
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Jeszcze mobilniejsze NATO
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Skrycie i pod osłoną nocy, czyli zwiadowcy na poligonie
Drugie życie Challengerów
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Zielone światło dla stoczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO