moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kawaleria lata w górach

Loty po wyznaczonych trasach oraz w ugrupowaniu, lądowanie w dolinach i na tatrzańskich szczytach – takie zadania wykonują piloci z 1 Dywizjonu Lotniczego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Szkolenie w górach wymaga koncentracji. Trzeba dobrze ocenić warunki pogodowe i terenowe. Tu nie ma miejsca na błędy – mówi mjr pil. Piotr Zimon.

Na szkolenie lotnicze w górach przyjechali piloci 1 Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej. – To młodzi lotnicy, którzy dwa lub trzy lata temu ukończyli Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych – mówi mjr pil. Piotr Zimon, dowódca zgrupowania. – Piloci przeszli już podstawowe szkolenie z lotów w dzień i w nocy nad równinami. Teraz czas na szkolenie w górach – dodaje.

Piloci wraz z instruktorami na tydzień przenieśli się z Leźnicy do Nowego Targu, gdzie korzystają z lotniska aeroklubowego. Podczas szkolenia żołnierze wykonują loty na pokładzie trzech śmigłowców: dwóch Mi-8 i jednego Mi-17. – Każdego dnia startujemy z Nowego Targu i latamy w wyznaczonych strefach w okolicach Kościeliska, Chochołowa, Białki i Bukowiny Tatrzańskiej. Poruszamy się w niższych partiach Tatr, bo zgodnie z przepisami nie możemy wlatywać w obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego – wyjaśnia dowódca zgrupowania.

Każdy z pilotów codziennie w powietrzu spędza około trzech godzin. Zanim jednak wystartują, muszą starannie przygotować się do każdego zadania: sprawdzić trasę, ukształtowanie terenu oraz warunki pogodowe (pomaga w tym mobilna stacja meteorologiczna z 25 Brygady). Na czym polega trudność latania w górach? – Piloci przede wszystkim muszą mieć dobrą orientację przestrzenną i geograficzną. Inaczej nawiguje się w terenie płaskim, a inaczej w górzystym. Zadania nie ułatwiają im także pojawiające się turbulencje i zmieniające się kierunki wiatru – opisuje mjr Zimon. – Technika latania nad terenem płaskim i górzystym jest taka sama. Ale trzeba bacznie uważać na otaczające nas szczegóły, zwłaszcza gdy lata się nisko – dodaje.

Szkolenie w górach poprzedziły zajęcia teoretyczne oraz szkolenie symulatorowe. Dopiero po takim przygotowaniu żołnierze mogli ruszyć na trening w powietrzu. Na początek wykonywali loty zapoznawcze po wskazanej trasie i loty do wyznaczonej strefy. W kolejnym etapie uczyli się lądowania w terenie przygodnym i lotów w ugrupowaniu kilku maszyn. To właśnie te elementy szkolenia, jak przyznają instruktorzy, sprawiają największą trudność. Obok majora Zimona, za szkolenie lotnicze w górach odpowiada także mjr pil. Piotr Kozłowski i kpt. pil. Roman Wdowik.

– W górach wiele detali ma znaczenie. Nawet to, ile paliwa jest jeszcze w śmigłowcu. Im mniej, tym maszyna „lepiej słucha się ręki”. Ma większą moc, więc łatwiej jest manewrować – mówi mjr Kozłowski. Instruktor w powietrzu spędził 2200 godzin, ma ogromne doświadczenie lotnicze, bo jako pilot służył w Iraku i podczas trzech zmian w Afganistanie. – W Tatrach ćwiczymy lądowania na górskich szczytach oraz w dolinach, w korytach rzek. Piloci muszą wykonywać takie zadania, by podczas działań bojowych wiedzieli, jak i gdzie posadzić bezpiecznie śmigłowiec i podjąć walczących żołnierzy – dodaje.

Ostatnim etapem szkolenia w górach był lot egzaminacyjny. Instruktorzy oceniali technikę lotu w szyku trzech maszyn. – W przypadku takiego lotu bardzo ważne jest, by zwracać uwagę na to co robi pierwszy śmigłowiec. Wszystkie maszyny wykonują razem start i lądowanie – tłumaczy mjr Kozłowski.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze


Kompania manewrowa gotowa do misji
Bliski Wschód – definicja chaosu
Raki w fazie testów
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Narodziny kłamstwa: berlingowcy w Katyniu
Przyszłość lotnictwa
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Polacy szkolą irackich żołnierzy
„Sophia” z polskim akcentem
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Beryle dla Nigerii
Eksperci dyskutowali o WOT
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Raport z płonącego getta
Żonkile dla bohaterów getta
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Walczyli i zginęli dla Polski
Ministrowie obrony w Brukseli
Polacy pod fryzyjską flagą
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Francja inwestuje w obronność
Szczęśliwa siódemka
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Nowe drony dla specjalsów
Atak z wody i spod wody
Afgańska misja z nowymi siłami
Hiszpanie modernizują armię
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Posłowie debatowali o modernizacji
Na jakich zasadach powrót do armii?
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Minister Błaszczak: nie zapomnimy o katyńskiej zbrodni
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
W drodze do Santiago de Compostela
Agat: zmieniamy zasady gry
Argentyńska zagadka
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Rosomaki dla Bułgarii?
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Trzy miesiące w lodach Antarktydy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO