moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi

Patrolowanie przestrzeni powietrznej, przechwytywanie samolotów, tankowanie w powietrzu – to tylko część zadań, jakie ćwiczyli lotnicy podczas manewrów „Ramstein Alloy 4” na Litwie. Wzięło w nich udział sześć państw NATO, Polska wysłała cztery myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Ćwiczenia „Ramstein Alloy 4” miały przygotować żołnierzy do misji Baltic Air Policing. Lotnicy trenowali rutynowe działania związane z patrolowaniem przestrzeni nad krajami bałtyckimi. Scenariusz manewrów zakładał przechwycenie statku powietrznego, z którym utracono łączność (tzw. COMLOSS), ubezpieczanie i sprowadzanie na ziemię samolotów w sytuacjach awaryjnych oraz tankowanie w powietrzu. Piloci ćwiczyli również walki powietrzne oraz działania ratunkowe SAR (Search and Rescue).

REKLAMA

W szkoleniu wzięły udział siły powietrzne Stanów Zjednoczonych, Holandii, Niemiec, Litwy, Norwegii oraz Polski, która skierowała na Litwę cztery myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Na miejscu pojawił się także natowski samolot AWACS przeznaczony do dozoru radiolokacyjnego dalekiego zasięgu.

– Od 8 lat przeprowadzamy rutynowe ćwiczenia z zakresu interoperacyjności oraz koordynacji sił zaangażowanych w misję Baltic Air Policing. Dzięki takiemu kompleksowemu treningowi procedur powietrznych możemy utrzymać bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej Sojuszu. Nie jest to odpowiedź na konkretne zagrożenia, raczej sposób, w jaki NATO chroni swoich członków – mówił gen. bryg. Paddy Teakle, podkomendant dowództwa sojuszniczych sił wczesnego ostrzegania i naprowadzania, AEW&C NATO (Airborne Early Warning and Control Force Command). Gen. Teakle zaznaczył, że w ćwiczeniach wzięły udział nie tylko myśliwce F-16 (w barwach polskich, holenderskich i norweskich) i myśliwce Eurofighter Typhoon z niemieckiego Luftwaffe, ale także amerykańskie powietrzne tankowce, litewskie samoloty transportowe oraz personel naziemny ze stanowisk dowodzenia w Kormiałowie na Litwie i w estońskiej bazie lotniczej Amari.

Gen. bryg. Paddy Teakle podkreślał udział Polski nie tylko w ćwiczenia „Ramstein Alloy 4”, ale przede wszystkim w całej misji Baltic Air Policing. – Polskie zaangażowanie w ochronę granic Sojuszu zarówno w państwach bałtyckich, jak i na terenach południowych, jest bardzo istotne. Państwa członkowskie, które nie mogą samodzielnie chronić swojej przestrzeni powietrznej, polegają na siłach pozostałych członków NATO – mówił generał. Dodał, że z pozycji Paktu Północnoatlantyckiego duże znaczenie ma także wykorzystanie polskich samolotów wielozadaniowych F-16 C/D Block 52+. – To jedne z najnowocześniejszych wersji myśliwców, które zostały wyposażone m.in. w konforemne zbiorniki paliwa. Ze względu na charakter misji w państwach bałtyckich otwiera to przed nami szereg możliwości – wskazywał amerykański dowódca.

Współpracę z polskimi lotnikami chwalili także piloci z Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych, którzy ćwiczeniem „Ramstein Alloy 4” zakończyli czteromiesięczny dyżur w ramach Baltic Air Policing. – W ciągu dziesięciu lat, od kiedy korzystacie z F-16, polscy lotnicy poczynili ogromny postęp w zdobywaniu umiejętności pilotażu tych maszyn. To profesjonaliści i dziś wiele się wzajemnie od siebie uczymy, zwłaszcza podczas takich kompleksowych ćwiczeń – mówił kapitan Midas z Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych. Holendrzy na misję w państwach bałtyckich skierowali cztery myśliwce F-16 AM.


Ćwiczenia państw NATO poświęcone ochronie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich odbyły się po raz dwudziesty szósty. 1 maja rozpocznie się kolejna zmiana Baltic Air Policing, w ramach której przestrzeń powietrzną na d Litwa, Łotwą i Estonią będą patrolować cztery myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Polskie efy po raz pierwszy będą strzec nieba nad krajami bałtyckimi, dotychczas w patrolowaniu brały udział samoloty MiG-29. Czteromiesięczny dyżur piloci z PKW Orlik będą pełnić razem z lotnikami z Hiszpańskich Sił Powietrznych (cztery F-18 A+ Hornet).

Sojusz Północnoatlantycki w ramach Baltic Air Policing chroni przestrzeń powietrzną Litwy, Łotwy i Estonii od kwietnia 2004 roku. Dotychczas w misji wzięło udział 17 krajów członkowskich NATO, Polska sześciokrotnie. Ze względu na brak odpowiednich sił w strukturach lotniczych państw bałtyckich, piloci z wydzielonych komponentów patrolują niebo, przechwytując samoloty wojskowe i cywilne, które nie dostosowują się do międzynarodowego prawa lotów. Jednocześnie udzielają pomocy statkom powietrznym w sytuacjach awaryjnych. Misja pełniona jest w trybie QRA (Quick Reaction Alert - stan podwyższonej gotowości nieprzerwanie przez całą dobę siedem dni w tygodniu). 

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Nowy samolot dla VIP-ów
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Cedynia, czyli wielka zagadka
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Kawaleria świętuje
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Metoda na samobójcę
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
„Różaniec” w rozsypce
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Jastrzębie na posterunku
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Hiszpański desant
Powstanie iwienieckie
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Czy żołnierze pokonają Gortata?
Wyrok dopiero w lipcu
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Czarnogóra już w NATO
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Podchorążowie pod flagą NATO
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Kwiatek dla weterana
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
MON dobrze zrealizowało budżet
Piłkarze walczyli o medale
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Dodatki za operacje bojowe
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Saperzy dla IPN
Ułani na południowej flance NATO
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Arktyczny marsz Rosji
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Bliskowschodni taniec Trumpa
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO