moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Dane meteorologiczne dla bezpiecznych lotów

Na siedmiu wojskowych lotniskach zostanie zamontowany nowy system osłony meteorologicznej AWOS. Dzięki nowoczesnym czujnikom, m.in. pomiaru temperatury czy grubości pokrywy śnieżnej będzie on bardziej precyzyjny niż ten, którego wojsko używa obecnie. Z nowego systemu w przyszłym roku korzystać będą piloci m.in. z Poznania, Powidza, Mińska Mazowieckiego.

AWOS (Automated Weather Observing System) to Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych na lotniskach. Składają się na niego zamontowane wzdłuż pasa startowego i wokół drogi kołowania czujniki i urządzenia do pomiaru składników pogody. To dzięki nim pilot może uzyskać precyzyjne dane meteorologiczne, np. dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza i gruntu, opadów, czy wysokości podstawy chmur. W lotnictwie takie informacje mają kluczowe znaczenie. Bywa, że właśnie z powodów atmosferycznych, np. mgły lot nie może się odbyć.

– Te wszystkie parametry pogodowe musi uwzględniać każdy pilot startujący z lotniska lub na nim lądujący. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo operacji lotniczej – mówi gen. bryg. Cezary Wiśniewski, Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego rodzajów Sił Zbrojnych.

Zmierzą podstawę chmur i wiatr

Choć wojskowe lotniska używają od dawna systemów AWOS, z czasem trzeba było je zastąpić nowocześniejszymi. 2 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła więc przetarg na wdrożenie nowego systemu osłony meteorologicznej AWOS. – W ramach postępowania wpłynęło sześć ofert. Umowa została podpisana 21 listopada 2016 roku z firmą informatyczno-technologiczną Qumak – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Zwycięzca przetargu musi wykonać projekt systemu, dostarczyć go, a potem zainstalować i uruchomić.

Nowy system będzie nowocześniejszy i bardziej precyzyjny niż ten, którego lotnicy używają obecnie. Będzie składać się z serwera wraz z komputerami i oprogramowaniem oraz z czujników i urządzeń do pomiaru składników pogody. Czujniki (zwłaszcza wiatromierze) będą wyższej klasy niż używane obecnie, będą też dokładniej wskazywać pomiary.

Dodatkowo nowy AWOS zostanie wyposażony w automatyczny czujnik pomiaru grubości pokrywy śnieżnej oraz czujniki temperatury: przy gruncie na wysokości 5 cm, na głębokościach 5, 10, 20 i 50 cm. Nowością jest też zintegrowany z AWOS detektor wyładowań atmosferycznych oraz system oceny RVR (Runway Visual Range, odległość z jakiej pilot zobaczy światła drogi startowej). RVR będzie się składać m.in. z mierników widzialności z czujnikiem pogody i luminancji tła.

Poza tym nowy AWOS, tak jak dotychczasowy, będzie dostarczać lotnikom informacje o aktualnym ciśnieniu, widzialności czy wilgotności powietrza.

AWOS na siedmiu lotniskach

Do końca 2017 roku system ma zostać zainstalowany na siedmiu wojskowych lotniskach. Montowany będzie w Poznaniu (31 Baza Lotnictwa Taktycznego), Łasku (32 Baza), Mińsku Mazowieckim (23 Baza), Malborku (22 Baza) i Świdwinie (21 Baza). Z nowego systemu będą mogli też korzystać piloci 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu.

System monitorujący działanie AWOS ma z kolei zostać zainstalowany w warszawskim Szefostwie Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP. W 2019 roku AWOS pojawi się również w Dęblinie – na terenie lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego.

Koszt zakupu i instalacji systemu to ponad 17 milionów złotych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Sto lat płk. Stachiewicza
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
„Uskok” patronem batalionu OT?
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Wynagrodzenia żołnierzy będą rosły
Minister spotkał się z weteranami
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
Dzień Weterana w Giżycku
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Jan Olszewski: W Polsce obserwujemy działania agentury wpływu
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Polski kontyngent w drodze na misję
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Wiwat specjalsi!
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Siła polskich specjalsów
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Pamięci bohaterskich skoczków AK
Mistrzowie rozpoznania
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Zwycięzcy ze Świętoszowa
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Arktyczny marsz Rosji
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Kawaleria lata w górach
Samoloty piątej generacji na świecie
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Metoda na samobójcę
Strategiczny Przegląd Obronny – MON ujawniło szczegóły
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
Strategiczne kontrakty Belmy
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Gotowi do „Noble Jump’17”
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Nowy polski automatyczny granatnik
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Saperzy w dolinie Wisły

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO