moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Dane meteorologiczne dla bezpiecznych lotów

Na siedmiu wojskowych lotniskach zostanie zamontowany nowy system osłony meteorologicznej AWOS. Dzięki nowoczesnym czujnikom, m.in. pomiaru temperatury czy grubości pokrywy śnieżnej będzie on bardziej precyzyjny niż ten, którego wojsko używa obecnie. Z nowego systemu w przyszłym roku korzystać będą piloci m.in. z Poznania, Powidza, Mińska Mazowieckiego.

AWOS (Automated Weather Observing System) to Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych na lotniskach. Składają się na niego zamontowane wzdłuż pasa startowego i wokół drogi kołowania czujniki i urządzenia do pomiaru składników pogody. To dzięki nim pilot może uzyskać precyzyjne dane meteorologiczne, np. dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza i gruntu, opadów, czy wysokości podstawy chmur. W lotnictwie takie informacje mają kluczowe znaczenie. Bywa, że właśnie z powodów atmosferycznych, np. mgły lot nie może się odbyć.

– Te wszystkie parametry pogodowe musi uwzględniać każdy pilot startujący z lotniska lub na nim lądujący. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo operacji lotniczej – mówi gen. bryg. Cezary Wiśniewski, Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego rodzajów Sił Zbrojnych.

Zmierzą podstawę chmur i wiatr

Choć wojskowe lotniska używają od dawna systemów AWOS, z czasem trzeba było je zastąpić nowocześniejszymi. 2 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła więc przetarg na wdrożenie nowego systemu osłony meteorologicznej AWOS. – W ramach postępowania wpłynęło sześć ofert. Umowa została podpisana 21 listopada 2016 roku z firmą informatyczno-technologiczną Qumak – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Zwycięzca przetargu musi wykonać projekt systemu, dostarczyć go, a potem zainstalować i uruchomić.

Nowy system będzie nowocześniejszy i bardziej precyzyjny niż ten, którego lotnicy używają obecnie. Będzie składać się z serwera wraz z komputerami i oprogramowaniem oraz z czujników i urządzeń do pomiaru składników pogody. Czujniki (zwłaszcza wiatromierze) będą wyższej klasy niż używane obecnie, będą też dokładniej wskazywać pomiary.

Dodatkowo nowy AWOS zostanie wyposażony w automatyczny czujnik pomiaru grubości pokrywy śnieżnej oraz czujniki temperatury: przy gruncie na wysokości 5 cm, na głębokościach 5, 10, 20 i 50 cm. Nowością jest też zintegrowany z AWOS detektor wyładowań atmosferycznych oraz system oceny RVR (Runway Visual Range, odległość z jakiej pilot zobaczy światła drogi startowej). RVR będzie się składać m.in. z mierników widzialności z czujnikiem pogody i luminancji tła.

Poza tym nowy AWOS, tak jak dotychczasowy, będzie dostarczać lotnikom informacje o aktualnym ciśnieniu, widzialności czy wilgotności powietrza.

AWOS na siedmiu lotniskach

Do końca 2017 roku system ma zostać zainstalowany na siedmiu wojskowych lotniskach. Montowany będzie w Poznaniu (31 Baza Lotnictwa Taktycznego), Łasku (32 Baza), Mińsku Mazowieckim (23 Baza), Malborku (22 Baza) i Świdwinie (21 Baza). Z nowego systemu będą mogli też korzystać piloci 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu.

System monitorujący działanie AWOS ma z kolei zostać zainstalowany w warszawskim Szefostwie Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP. W 2019 roku AWOS pojawi się również w Dęblinie – na terenie lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego.

Koszt zakupu i instalacji systemu to ponad 17 milionów złotych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Pierwszy zrzut cichociemnych
Komandosi szkolą się przed misją
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Górska taktyka piechoty
„Sophia” z polskim akcentem
Polscy lotnicy kontra ISIS
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Argentyńska zagadka
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
16-28 lutego 1918 – Polacy protestują przeciwko traktatowi z Ukrainą
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Polonia bliżej marynarki
Witamy w domu
Wisła – szybciej i taniej
Licytacja na rzecz weteranów
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Motoryzacyjne zakupy armii
Jeszcze mobilniejsze NATO
Nowe drony kamikadze
Lucyna, zuch dziewczyna
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
Walka o Zamojszczyznę
Mobilna strzelnica dla terytorialsów z Lublina
Mastery nad Dęblinem
ORP „Drużno” po nowemu
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Polska wigilia w Rumunii
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Posłowie debatowali o modernizacji
W Elblągu powstał pułk wsparcia dowodzenia
Nowa współpraca wojskowa UE
Ministrowie obrony w Brukseli
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Proces w Marmaros-Sziget, czyli ostatnia batalia II Brygady
„Tatusiu, kiedy wrócisz?”
Nurkowie muszą zachować zimną krew
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Trotyl pod zabytkowym mostem
Nowi wiceministrowie obrony
Terytorialsi przysięgali we Włodawie
Oto kawałek mnie
Prawie 80 dni z ORP „Wodnik”
Artylerzyści ćwiczyli przed „Błyskiem”
Sprawdź swoją kondycję na AWL
Nowa kolekcja warszawskiego muzeum
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Cywile chcą zostać kapralami WOT
Strażacy na medal

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO