moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latające cysterny wspierają „Baltops 2016”

Lotnictwo Stanów Zjednoczonych wysłało na lotnisko w Powidzu 4 tankowce KC-135 i 70 osób obsługi do wsparcia ćwiczenia „Baltops 2016”. KC-135 często nazywane są latającymi cysternami: mogą przewieźć 68 ton paliwa na odległość ponad 2 tys. kilometrów.

Dwa samoloty pochodzą z 100 Air Wing RAF Mildenhall, stacjonującego w Anglii, dwa kolejne tankowce przyleciały z 434th Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany. Stacjonują na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 2 czerwca i przeznaczone są do wspierania polskich oraz amerykańskich samolotów F-16, które biorą udział w „Baltops 2016”, a także innych sojuszniczych statków powietrznych NATO, biorących udział w ćwiczeniach „Anakonda 2016”, „Saber Strike 2016” oraz „Swift Response 2016”.

KC-135 Stratotanker to maszyna zbudowana na bazie Boeinga 367-80 i jest dziś symbolem powietrznego uzupełniania paliwa. Obecnie w powietrzu można tankować praktycznie wszystkie rodzaje maszyn, o ile są one wyposażone w instalację do odbioru paliwa z cysterny. Stratotanker wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. Sama procedura odbioru paliwa w powietrzu wygląda następująco: po zrównaniu prędkości obu maszyn operator w zbiornikowcu steruje sondą, którą przy pomocy małych skrzydeł musi nakierować na port maszyny tankowanej. Prędkość maksymalna samolotu 933 km/h, prędkość przelotowa: 888 km/h długość: 42 m, ciężar: 44 660 kg, rozpiętość skrzydeł: 40 m, pułap 15 200 m. Może przewieźć 68 ton paliwa na odległość 2419 km. Załogę stanowi 2 pilotów i operator przewodu. Służy w lotnictwie amerykańskim już od ponad 60 lat. Znajduje się na wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, Francji, Singapuru, Turcji i Chile.

Tekst: mjr Grzegorz Schmidt

red. PZ

autor zdjęć: mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Gunner, nie runner
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, epilog
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Posłowie dyskutowali o WOT
Barwy Ojczyzny
Ameryka daje wsparcie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wioślarze i triatlonistka na podium
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zmiany w dodatkach stażowych
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Husarz na straży nieba
Czarne oliwki dla sojuszników
Wytropić zagrożenie
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Patriotyczny maraton
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pod skrzydłami Kormoranów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
W obronie wschodniej flanki NATO
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
NATO on Northern Track
Daglezje poszukiwane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto stołecznego garnizonu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Weterani pod wszechstronną opieką
Pierwsi na oceanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Awanse na Trzeciego Maja
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Szybki marsz, trudny odwrót
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pływacy i maratończycy na medal
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Dumni z munduru
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO