moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Święto 10 Warszawskiego Pułku Samochodowego

Uroczysty apel z okazji święta jednostki odbył się 11 marca w Warszawie. Na uroczystości obecny był podsekretarz stanu w MON Wojciech Fałkowski oraz dowódca Garnizonu Warszawa płk Robert Głąb.

- Dzień dzisiejszy jest dla mnie pierwszym formalnym spotkaniem z wami. W dniu święta pułku wszystkim żołnierzom i pracownikom jednostki gratuluję z całego serca osiągnięć i życzę wszelkiej pomyślności w realizacji zadań służbowych - powiedział do zebranych dowódca Garnizonu Warszawa płk Robert Głąb.

Na placu obecni byli także dowódcy jednostek wojskowych podległych DGW, zaproszeni goście, kadra i pracownicy 10 Warszawskiego Pułku Samochodowego, kombatanci oraz młodzież szkolna.

- Ustanowienie święta pułku w dniu 13 marca, w rocznicę rozpoczęcia formowania 1 Dywizjonu Samochodowego Warszawa w 1919 roku, jest dla nas wyjątkowym powodem do dumy, a jednocześnie ogromnym zobowiązaniem - powiedział w swoim wystąpieniu na placu dowódca pułku płk Tomasz Dominikowski. Dzień ten nawiązuje bowiem do historycznych korzeni wojsk samochodowych, których tworzenie rozpoczęto u zarania II Rzeczpospolitej. To ogromny kapitał - dodał.

Do tradycji nawiązał także podsekretarz stanu Wojciech Fałkowski: - Być tutaj w dniu święta pułku jest dla mnie przyjemnością i przywilejem. Dzisiejszy apel nawiązuje do powołania 1 Dywizjonu Samochodowego w 1919 roku. Nawiązanie to pokazuje tradycję, pokazuje odnowę, budowanie polskiej armii po latach niewoli i rozbiorów. Pokazuje, jak rodziła się polska armia w sytuacji zagrożenia, tworzenia państwowości. (…) Przypomnienie tej daty jest ważną wskazówką, jak mają być kształtowane charaktery i postawy żołnierzy waszego pułku i całego wojska. Nie ma wojska bez zakorzenienia w tradycji, kultywowania dobrej pamięci o przeszłości, znajomości tej przeszłości i budowania na tym postaw moralnych i etycznych żołnierzy. Jeżeli to szwankuje, to będzie szwankowało rzemiosło wojskowe – powiedział podsekretarz stanu.

W minionym roku pojazdy pułku przejechały łącznie ponad 6 mln kilometrów, zużywając do tego celu 190 tys. litrów benzyny oraz 502 tys. litrów oleju napędowego. Średnia dzienna liczba dyspozycji transportowych w dni powszednie często przekraczała 200. - Od wielu lat nie odnotowaliśmy ani jednego wypadku drogowego z udziałem naszych zespołów zadaniowych - podsumował płk Dominikowski.

Podczas uroczystości zaprezentowano sprzęt wojskowy będący w wyposażeniu pułku, w tym m.in.: Skodę Superb, samochody terenowe: hmmwv Hummer i Land Rover, ciężarowo-terenowe: Iveco Euro Cargo, Star oraz Jelcz ze specjalistycznym wyposażeniem służby łączności i informatyki. Ponadto wystawione zostały mikrobusy oraz autobusy eksploatowane w siłach zbrojnych.

10 Warszawski Pułk Samochodowy jest jednostką wojskową przeznaczoną do zabezpieczenia potrzeb transportowych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej w tym Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ oraz Dowództwa Garnizonu Warszawa. Zadania te wykonuje w szczególności na terenie miasta stołecznego Warszawy, ale także Polski i Europy. W strukturze pułku znajdują się pododdziały transportowe, diagnostyczno-remontowe oraz specjalistyczne przeznaczone do funkcjonowania jednostki.

Organizacja, poziom wyszkolenia żołnierzy, fachowość pracowników wojska oraz posiadany sprzęt techniczny zapewniają jednostce zdolność do skutecznego i sprawnego wykonywania zadań transportowych. Kadra 10 Pułku to jedni z najlepiej wyszkolonych w tym względzie żołnierzy w Wojsku Polskim, czego dowodem są chociażby laury zdobywane w konkursach o miano najlepszego kierowcy w Wojsku Polskim. Jazda po ulicach 2 milionowej europejskiej aglomeracji wymaga znakomitej umiejętności prowadzenia samochodu, wyszkolenia, orientacji i opanowania w nibezpiecznych drogowych sytuacjach. Rocznie żołnierze pułku przejeżdżają dystans ok. 6 mln km, dla zobrazowania to jak przejechanie 150 razy wokół równika. Pułk dysponuje pojazdami osobowymi, terenowymi, mikrobusami, autobusami i samochodami ciężarowymi. Park samochodowy i zaplecze techniczne w pełni odpowiadają standardom NATO.

Tekst: ppłk Joanna Klejszmit-Bodziuch, mjr Artur Ochal

red. PZ

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Patriotyczny maraton
 
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Husarz na straży nieba
Pływacy i maratończycy na medal
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wioślarze i triatlonistka na podium
Zmiany w dodatkach stażowych
Barwy Ojczyzny
Posłowie dyskutowali o WOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Pierwsi na oceanie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Święto stołecznego garnizonu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Biel i czerwień łączy pokolenia
W obronie wschodniej flanki NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Dumni z munduru
Weterani pod wszechstronną opieką
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ameryka daje wsparcie
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pytania o europejską tarczę
Awanse na Trzeciego Maja
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
NATO na północnym szlaku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO