moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Misja pomocy humanitarnej dla Nepalu zakończona

Do baz lotnictwa transportowego w Powidzu i Krakowie powróciły załogi pięciu samolotów C-130E i C-295M, które od 2 maja wykonywały zadanie niesienia pomocy humanitarnej dla Nepalu.

Dziesięć załóg dwoma samolotami C-130E Hercules z Powidza i trzema C-295M z Krakowa zawiozło do Nepalu pomoc humanitarną polskiego rządu i organizacji pozarządowych. Lotnicy dotarli do New Delhi w Indiach, skąd cały ładunek dostarczali na lotnisko Katmandu w Nepalu. Istotnym problemem na miejscu okazało się samo lotnisko w Katmandu, którego ograniczone możliwości przyjmowania maksymalnej liczby samolotów na raz spowodowały, że lot można było wykonywać wyłącznie w porze wieczornej lub wczesnoporannej, w tzw. okienkach czasowych.

Również sam pobyt w Katmandu był ograniczony do pośpiesznego rozładunku samolotów. Ze względów logistycznych i lokalnych (wysokość, temperatura, możliwości transportowe samolotów) loty na trasie New Delhi – Katmandu – New Delhi wykonywały wyłącznie załogi większych samolotów C-130E Hercules. Łącznie wykonały one 12 lotów (6 misji), dostarczając do Katmandu 40 ton ładunków (w tym 81 ratowników i 12 psów). Loty koordynowane były przez dowódcę zadania lotniczego płk pil. Krzysztofa Cura (na co dzień dowódcę 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie) oraz st. bryg. Marcina Kopczyńskiego z PSP. Czynny udział w ułatwieniu lotnikom zdania wzięli również pracownicy ambasady Rzeczypospolitej Polski na czele z panem ambasadorem Tomaszem Łukaszukiem.

Po zakończeniu zadania jako pierwsze do kraju wróciły samoloty C-295M, które 6 maja przywiozły do Warszawy znaczną część powracających z Nepalu ratowników Ciężkiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej HUSAR. Pozostali ratownicy (18 osób) wraz z 12 tonami ładunku (sprzęt i wyposażenie grupy) wrócili na pokładach Herculesów 9 maja.

W ten sposób lotnicy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego realizują w praktyce działania mające olbrzymi wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju aktywnie włączającego się w przedsięwzięcia społeczności międzynarodowej w niesieniu pomocy w rejonach klęsk żywiołowych.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: DGRSZ, mjr Artur Fijołek

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsi na oceanie
 
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Patriotyczny maraton
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO on Northern Track
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Czarne oliwki dla sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Awanse na Trzeciego Maja
Pod skrzydłami Kormoranów
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Tragiczne zdarzenie na służbie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Święto stołecznego garnizonu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Weterani pod wszechstronną opieką
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dumni z munduru
Gunner, nie runner
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Szybki marsz, trudny odwrót
Wytropić zagrożenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojna w świętym mieście, epilog
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pływacy i maratończycy na medal
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Barwy Ojczyzny
W obronie wschodniej flanki NATO
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Posłowie dyskutowali o WOT
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ameryka daje wsparcie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Biel i czerwień łączy pokolenia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
NATO na północnym szlaku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Husarz na straży nieba
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO