moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko kupiło symulator C-295M

Polska będzie miała drugi na świecie symulator lotów hiszpańskimi samolotami transportowymi. Dostarczy go koncern Airbus, z którym MON podpisało umowę. Urządzenie trafi do bazy w Krakowie-Balicach, gdzie stacjonują wszystkie C-295M. Do tej pory piloci musieli wyjeżdżać na wirtualne treningi do Sewilli.

– Symulator, który zostanie zainstalowany w Balicach, będzie odpowiadał użytkowanej przez wojsko najnowszej wersji samolotu C-295M – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Sił Zbrojnych.

Umowę na zakup symulatora MON podpisało kilka dni temu z przedstawicielami Airbus Defence and Space. Zakłada ona, że urządzenie trafi do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach do końca 2017 roku. A wirtualny trening lotnicy rozpoczną za trzy lata.

Symulator transportowca C-295 M Airbus (dawniej CASA) składa się z kilku części. Podstawą jest kabina, która będzie wiernie odwzorowaną repliką kokpitu samolotu C-295M. Poza tym obejmuje system imitacji ruchu i przeciążeń, systemy informatyczne i wizualizacji oraz stanowisko instruktora.

Za dostawę symulatora, dokumentację techniczną, wyposażenie pomocnicze, pakiet logistyczny i szkolenie personelu armia zapłaciła prawie 29 mln euro netto.

Lepiej na swoim

Polska jest największym na świecie użytkownikiem hiszpańskich transportowców. Zgodnie z polskimi przepisami piloci C-295M muszą przynajmniej raz w roku przejść trening symulatorowy. Od października 2010 roku wirtualnie latają w hiszpańskiej Sewilli, gdzie znajduje się jedyny na świecie symulator lotu tego samolotu.

– Taki trening jest niezbędny dla pilotów. W 2013 roku wszystkie nasze załogi C-295M przeszły dwa szkolenia symulatorowe, a w 2014 jedno, bo korzysta z niego wiele załóg. Dlatego bardzo się cieszymy, że niedługo będziemy mieć własny, nowoczesny symulator – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Podpułkownik Małgorzata Ossolińska dodaje, że niektóre elementy symulatora kupionego przez polską armię, zwłaszcza system informatyczny, będą nowocześniejsze niż w urządzeniu, na którym szkolą się żołnierze w Sewilli.

Trudne scenariusze – wirtualnie

Lotnicy podkreślają, że symulator pozwala przećwiczyć różnorodne scenariusze powietrznych misji – od kołowania i startu aż po lądowanie. Instruktorzy mogą tak zaprogramować lot, by załoga – jednorazowo trening przechodzi dwóch pilotów i technik pokładowy – mogła zmierzyć się np. z pogarszającą się nagle pogodą, mgłą, burzami itp. Symulator pozwoli także przećwiczyć jedną z najtrudniejszych sytuacji, czyli awarię i wyłączenie jednego z silników.

W ramach umowy na zakup symulatora producent zobowiązał się do dwuetapowego szkolenia pilotów i techników. Początkowo, zanim symulator znajdzie się w Balicach, lotnicy będą się szkolić w Kanadzie, a po dostawie i montażu urządzenia w Polsce będą uczestniczyć w treningach na miejscu. Przeszkolonych zostanie czterech pilotów-operatorów. Przynajmniej dwóch do poziomu instruktora symulatora z uprawnieniami do prowadzenia szkoleń. – Dodatkowo szkolić się będzie pięciu mechaników-serwisantów, w tym co najmniej trzech do poziomu instruktora obsługi technicznej z kwalifikacjami do prowadzenia szkoleń – zapowiada rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.

Ze szkolenia symulatorowego będzie mogło korzystać w Polsce średnio 40 załóg rocznie.

Od 10 lat w Polsce

C-295M to transportowiec z tylną rampą ładunkową. Z masą startową 21 t może przewozić ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Samoloty są kompletowane w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszaw-Okęcie. Są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Osiągają maksymalny pułap około 9000 metrów.

Na pokładzie transportowców w Polsce i na świecie przewożono uzbrojenie, różnego rodzaju wyposażenie wojskowe, żywność i inne potrzebne żołnierzom rzeczy. Z pokładu C-295M jest wykonywanych rocznie kilka tysięcy skoków spadochronowych przez żołnierzy wojsk lądowych i specjalnych. Desantowane są także ciężkie zasobniki towarowe. Samoloty wykonują loty o statusie Head z najważniejszymi osobami w państwie. Bywa, że ewakuują ludzi z rejonów niebezpiecznych lub służą do przeprowadzania deportacji. Poza tym dostarczają pomoc humanitarną do państw dotkniętych klęskami żywiołowymi oraz przewożą organy do przeszczepu.

Polskie siły powietrzne są największym na świecie użytkownikiem C-295M. Mamy obecnie 16 samolotów (jeden został utracony w 2008 roku w wyniku katastrofy lotniczej pod Mirosławcem). C-295M latają także m.in. w Brazylii, Portugalii, Indonezji, Meksyku i Hiszpanii.

MKS

autor zdjęć: Zespół Lotniczy CASA Michał Zychowicz

dodaj komentarz

komentarze

~wichura
1426668000
Autor nawet nie zajaknol sie, ze producentem symulatora (tak zreszta jak tych w Sewilli) jest czolowy producent symulatorow na swiecie forma CAE. Ktora w zasadzie produkuje takie "mercedesy" wsrod symulatorow I ma 38% udzialow w swiatowym rynku. Prosilbym o troszeczke profesjonalizmu.
7E-2C-D4-4D
~Termii
1415651220
Ciekawe, czy są odporne na strzały, stingery i inne Igły? Bo przykład Ukrainy pokazał, że szanse na zaopatrzenie odciętych jednostek za liniami wroga, to są bliskie zeru.
28-EA-54-F3

Nowy wiceminister w MON
 
Symulatory strzelań Rosomaków
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Czerwoni w odwrocie
Krwawe walki o Monte Cassino
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Rozpoznają skażenie Rosomaków
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Podziemna potęga
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Darłowo czeka na śmigłowce
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Żyj zdrowiej
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
We Are All Darfur
O Patriotach na WAT
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Ważka bliżej
Arsenał Iranu
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Nauka zimowego pływania
USA nie zacznie wojny z Iranem
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
They Train Together, They Fight Together
Double Eagle po nowemu
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Defense Without Politics
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Iran uderza w USA
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Obradowała Rada Gabinetowa
Szturmani na Lipie
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Chciałem walczyć z Niemcami
Własne interesy Europy
Klasy wojskowe po nowemu
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
For the Right Cause
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Rywalizacja strzelców wyborowych
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Stulatka hydrografia
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO