moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Formacje nad Powidzem

W ostatnim czasie nad rejonem lotniska w Powidzu można zobaczyć rzadkie na naszym niebie formacje złożone z samolotów transportowych. To lotnicy z 8 i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wspólnie się szkolą.


W lotnictwie transportowym zaplanowanie lotów szykami jest stosunkowo trudne. Warunkiem jest nie tylko dostępność sprzętu (którego jakaś część przechodzi planowe obsługi, prace czy drobne naprawy), ale i dostępność personelu, który na co dzień wykonuje liczne loty operacyjne.

Paradoksalnie sprzymierzeńcem lotników są wakacje. Sezon urlopowy zaczyna co prawda obfitować w specyficzne zadania, takie jak pokazy lotnicze i wystawy statyczne, ale jednocześnie spada liczba ćwiczeń we wszystkich rodzajach wojsk, które to ćwiczenia samoloty transportowe zwykle zabezpieczają. Lato to dla całego lotnictwa okres zwiększonego szkolenia, treningu i doskonalenia w zastosowaniu bojowym. Nie inaczej jest w lotnictwie transportowym. Od rana do późnej nocy nad lotniskami 3 Skrzydła rozbrzmiewają silniki Herculesów, C-295, Bryz, Sokołów, Mi-8/17 i Mi-2.

W szkoleniu personelu Herculesów rok 2014 już teraz jest dużym krokiem naprzód. Wiosną, we współpracy z personelem amerykańskiego pododdziału Aviation Detachment 14-3 (z samolotami C-130J Hercules) na lotnisku w Powidzu wytyczono i przygotowano utwardzony gruntowy pas startowy. Dzięki temu załogi naszych Herculesów mogły wznowić nawyki w startach i lądowaniach z tego typu nawierzchni, a także osiągnęły możliwość szkolenia w kraju kolejnych pilotów w wykonywaniu tego elementu (dotychczas takie starty i lądowania wykonywano w trakcie szkolenia w USA).

Lato przynosi wspomnianą już możliwość zaplanowania lotów w formacjach i osiągnięcie dzięki temu kolejnych zdolności. To z tego powodu w ostatnim czasie w rejonie Powidza zobaczyć można latające wspólnie C-295M i C-130E w różnych ugrupowaniach i szykach. Umiejętność ta będzie przydatna w szkoleniach i ćwiczeniach sojuszniczych, we współdziałaniu w mieszanych formacjach z innymi samolotami transportowymi i nie tylko.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
 
Barwy Ojczyzny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Posłowie dyskutowali o WOT
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
W Italii, za wolność waszą i naszą
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Zmiany w dodatkach stażowych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pływacy i maratończycy na medal
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Husarz na straży nieba
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Awanse na Trzeciego Maja
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO na północnym szlaku
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
NATO on Northern Track
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto stołecznego garnizonu
Szybki marsz, trudny odwrót
Wytropić zagrożenie
Pytania o europejską tarczę
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ameryka daje wsparcie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pod skrzydłami Kormoranów
Pilecki ucieka z Auschwitz
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Daglezje poszukiwane
Weterani pod wszechstronną opieką
Pierwsi na oceanie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Dumni z munduru
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO