moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmiany w prawie lotniczym

Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przedłożone przez ministra obrony narodowej.


Zaproponowano zmianę przepisów, która umożliwi cywilnym samolotom transportowym, polskim i obcym, wykonującym zadania na potrzeby sił zbrojnych RP, lądowanie na polskich lotniskach wojskowych.

Kraje NATO powszechnie wykorzystują cywilne statki powietrzne w celach wojskowych i zezwalają im na operacje na lotniskach wojskowych.

Dzięki nowym regulacjom cywilne transportowe statki powietrzne będą mogły zabezpieczyć wycofywanie Polskiego Kontyngentu Wojskowego z Afganistanu. Łatwiejszy będzie transport ładunków wielkogabarytowych i niebezpiecznych na miejsce załadunku lub wyładunku. W niektórych sytuacjach sprzętu i ludzi nie trzeba będzie przemieszczać na lotnisko cywilne, ale będzie można użyć najbliższego lotniska wojskowego.

Udostępnienie lotniska wojskowego dla samolotów cywilnych za każdym razem będzie wymagało zgody Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP i jednostki organizacyjnej, która użytkuje lotnisko wojskowe.

Nie będzie obowiązku wpisywania lotniska wojskowego, wykorzystywanego przez samoloty cywilne realizujące zadania na rzecz sił zbrojnych, do rejestru lotnisk cywilnych.

W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska wojskowego będzie obowiązek udostępniania przez MON aktualnych danych technicznych i eksploatacyjnych takiego lotniska. Dane te będą udostępniane w AIP – Zintegrowanym Zbiorze Informacji Lotniczej, który publikuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Do badania zdarzeń lotniczych (wypadków lotniczych), gdy cywilny statek powietrzny realizował zadania na potrzeby Sił Zbrojnych RP, a zarejestrowany jest w rejestrze cywilnym, i którego załogę stanowi personel wojskowy lub cywilny – właściwa będzie Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Oceniono, że nowe przepisy mogą przynieść oszczędności budżetowe w wysokości 36 mln zł w 2014 r., a w latach 2015-2016 r. przewidywane jest 74 mln zł (37 mln zł rocznie).

Źródło: CIR

red. PZ

autor zdjęć: Źródło: MON

dodaj komentarz

komentarze


Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
 
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Husarz na straży nieba
Pod skrzydłami Kormoranów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zmiany w dodatkach stażowych
Wytropić zagrożenie
Pierwsi na oceanie
Pytania o europejską tarczę
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Dumni z munduru
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szybki marsz, trudny odwrót
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
W obronie wschodniej flanki NATO
Weterani pod wszechstronną opieką
Ameryka daje wsparcie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Gunner, nie runner
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Daglezje poszukiwane
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Barwy Ojczyzny
NATO on Northern Track
Patriotyczny maraton
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Biel i czerwień łączy pokolenia
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse na Trzeciego Maja
Pływacy i maratończycy na medal
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Posłowie dyskutowali o WOT
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
W Italii, za wolność waszą i naszą
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO