moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 trafił do lakierni

Najpierw usuną z niego powłokę lakierniczą wystrzeliwanymi przy pomocy sprężonego powietrza mikroskopijnymi, plastikowymi kulkami. Potem nałożą warstwę specjalnej farby zmniejszającej powierzchnię odbicia radarowego. Do bydgoskich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 przyleciał pierwszy z polskich F-16. W Centrum Serwisowym zostanie na nowo pomalowany.


Czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów F-16, które jedenaście lat temu kupiła armia, dla zwiększenia właściwości bojowych jest pomalowanych specjalną farbą Have Glass II. Jak twierdzą lotniczy eksperci, o około 15 procent zmniejsza ona powierzchnię odbicia radarowego.

Aby samoloty zachowały zdolności „stealth”, czyli nadal były trudniej wykrywalne przez radar, powłoka Have Glass II musi być regularnie wymieniana. O tym, czy samolot powinien trafić do lakierni, decydują technicy, którzy regularnie mierzą grubość farby. Jeśli osiąga ona wartość krytyczną, kierują maszynę do malowania.

Do niedawna tego typu zabiegi nie mogły odbywać się w Polsce. Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem, koncernem Lockheed Martin, serwisem „Jastrzębi” mogą zajmować się wyłącznie akredytowane przez firmę centra serwisowe. Polska, a dokładnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, dopiero kilka miesięcy temu dołączyły do tego grona.

– Mimo że naprawami i serwisem samolotów F-16 mogą zajmować się w Europie jeszcze Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy, tylko my i Grecy możemy wymieniać powłoki lakiernicze – podkreśla Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Bydgoscy lakiernicy przez ponad dwa lata szkolili się pod okiem amerykańskich instruktorów na nielotnych egzemplarzach samolotów F-16 (przysłanych do Polski przez firmę Lockheed Martin), jak usuwać ochronną powłokę i jak nakładać jej nową warstwę.

– Usuwanie powłoki odbywa się metodą PMB, czyli Plastic Media Blasting. Polega ona na tym, że dany element jest oczyszczany z farby za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem ścierniwa akrylowego – wyjaśnia Piotr Rutkowski. Więcej szczegółów nie ujawnia ze względu na tajemnicę handlową.

O tym, jak Amerykanie pilnie jej strzegą, najlepiej świadczy fakt, że farba przylatuje do Bydgoszczy z eskortą. Miejscowi lakiernicy zaś, aby móc z nią pracować, muszą mieć państwowe poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”.

Jak zapewniają przedstawiciele WZL nr 2, malowanie „Jastrzębia”, który pod koniec maja przyleciał do Bydgoszczy, zajmie około trzech tygodni. Kolejny F-16 powinien trafić do lakierni jesienią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1402083000
Za ile byście psiknęli samochód osobowy , by zmniejszyć drogowe echo radarowe ? Mozę być tylko przód ?
39-FF-C3-6D

Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Gunner, nie runner
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szybki marsz, trudny odwrót
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kadisz za bohaterów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Charge of Dragon
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Szpej na miarę potrzeb
Ramię w ramię z aliantami
25 lat w NATO – serwis specjalny
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Sprawa katyńska à la española
Rekordziści z WAT
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pod skrzydłami Kormoranów
Na straży wschodniej flanki NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Święto stołecznego garnizonu
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna na detale
Wytropić zagrożenie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
SOR w Legionowie
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Front przy biurku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Sandhurst: końcowe odliczanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO