moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

600 godzin ekologicznego patrolu

Załoga samolotu An-28E z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała piąty w tym roku lot na kontrolę czystości wód Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. Wykonując zadania na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego lotnicy w Siemirowic spędzili w powietrzu już ponad 600 godzin.

Realizację wykonanego w dniu 3 kwietnia zadania załoga w składzie: kapitan pilot Tomasz Majewski (dowódca załogi), kapitan pilot Daniel Brzoskowski (drugi pilot), starszy bosman Piotr Nieradka (technik pokładowy) oraz kapitan nawigator Mariusz Sasim i starszy chorąży Grzegorz Thiede (operatorzy systemów pokładowych) rozpoczęła od przebazowania samolotu 0405 na lotnisko w Gdyni Babich Dołach. Po przyjęciu na pokład inspektora Urzędu Morskiego, na podstawie aktualnych danych satelitarnych przeprowadzono szczegółową analizę zadania i przebiegu trasy lotu, z uwzględnieniem rejonów, gdzie potencjalnie mogło wystąpić zanieczyszczenie powierzchni morza. Lot obejmował głównie kontrolę wschodniej i północnej części Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ciągu 3,5 godzin „ekologiczna” Bryza pokonała trasę o długości prawie 900 kilometrów.

Współpraca lotnictwa Marynarki Wojennej z Urzędem Morskim w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego rozpoczęła się w 2001 roku, kiedy to dwa samoloty transportowe typu Bryza (numer 0404 i 0405) doposażono w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Na samolocie 0404 zamontowano również dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin.

Początkowo „ekologiczne” Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Od listopada 2004 roku weszły na wyposażenie 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. W 2008 roku samolot z numerem 0405 doposażono także w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (ang. Automatic Identification System).

Załogi mają obecnie możliwość wykrycia zanieczyszczenia na powierzchni wody, lokalizacji jego przyczyny oraz wykonania dokumentacji pozwalającej na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy. Realizowane loty mają zarówno charakter prewencyjny, jak i interwencyjny, ponieważ 44 Baza Lotnictwa Morskiego realizuje je w terminach uzgodnionych wcześniej z Urzędem Morskim, jednocześnie utrzymując ciągłą gotowość do ich wykonania „na wezwanie”.

Od początku 2005 roku lotnicy z Siemirowic wykonali blisko 140 tego typu misji, spędzając w powietrzu ponad 600 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Dumni z munduru
 
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Tragiczne zdarzenie na służbie
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Italii, za wolność waszą i naszą
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Wytropić zagrożenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Weterani pod wszechstronną opieką
Święto stołecznego garnizonu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse na Trzeciego Maja
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
W obronie wschodniej flanki NATO
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ameryka daje wsparcie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pierwsi na oceanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Barwy Ojczyzny
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pod skrzydłami Kormoranów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pływacy i maratończycy na medal
Posłowie dyskutowali o WOT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szybki marsz, trudny odwrót
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Husarz na straży nieba
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO on Northern Track
Pytania o europejską tarczę
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO